Gå til innhold

11. septmeber Og president valget


Anbefalte innlegg

hva synes dere at usa har gjort etter 9.11[2001 eller 2000 ?] i new york.?

 

Klarer ikke å synes synd på amerikanerne ass :no:

pga de har drept over 4 dobble av hvor mange liv de mista i world trade center ! er et amerikansk liv mer verdt lissom ?`

Det virker sånn på bush.

 

 

Er usa et over relgiøst land ?

 

Altså, jeg tror ikke det hjelper å si "gud velgsigne dere alle" i hver tale. uff. relgion er bare noe dritt :cry:

 

 

Hva mener dere om årets president valg ?

Burde bush bli 4 år til å drepe en da fler i "anti terror" aksjonene sine ?

 

Blir bush valgt igjen så er det naive amerikanere som ikke ser hva som skjer i verden..

I usa er det over 20 mill som lever under fattigdomms grensa. er ikke det viktig ?

Burde ikke bush tenke litt på landet å ikke bare krig ?

Ok han tenker jo på landets sikkrhet, men å gå til angrep på irak (som han egentlig ikke har noe grunnlag for) hjelper det ikke folk å bli noe mer "glad" i usa.

Jeg mener at så lenge ikke usa fikk med seg fn i angrep på irak hadde de ikke noen grunn til det... Ikke i etter tid heler har jeg skjønt helt hva de driver med... :thumbdown:

 

:wallbash: Håper alle amerikanere kan tenke seg godt om før de stemmer.

 

et lite spørsmål = er bush demokrat eller republikaner ? klarer ikke å husker :p

Endret av JonhnnyE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

word..

 

bush har absolutt ingenting å gjøre i det amerikanske presidentvalget!

jeg håper for all del at kerry blir usa's nye president om en måne!!

ikke det at kerry er verdens englebarn, men han er ivertfall bedre enn bush..

ang. irak krigen så er det en utroli meningsløs krig.. hvor er motivene? hadde de bare hatt ETT eneste motiv... men det fins ikke motiv som kan begrunnes med verdensfred og de greiene der.. fuck president Bush

 

btw.. grattulerer med dagen! (i går)

Lenke til kommentar

Så var ikke akkurat tilstandene i Afghanistan og Irak noe særlig bedre før USA og mange av deres allierte, deriblant Norge, angrep. Ja, for USA har flere andre land med seg i begge disse konfliktene, så det nytter ikke å skyve alt ansvaret over på amerikanerne.

 

For å ta Irak først:

De ca 22 årene Saddam Hussein regjerte i Irak, forsvant det et sted mellom 250.000 og 290.000 mennesker. Dette er tall fra "Human rights watch," en venstreorientert/sosialistisk organisasjon for menneskerettigheter.

12.000 sivile ble altså drept hvert år av det irakiske regimet med Saddam Hussein bak spakene. Og da har man ikke regnet med ofre for kriger og FNs sanksjoner!

Krigen USA førte mot Irak kostet omlag 8000 mennesker livet. Et alt for høyt tall, selvfølgelig, men likevel mindre enn det antall personer som ble drept hvert eneste år før krigen. Det er for tiden ustabile tilstander i Irak, men jeg har tro på at dette med tiden vil stabilisere seg, og at Irakere flest vil få nye og bedre liv.

Saddam Hussein var en tyrann av dimensjoner og en stor trussel for alle. Før eller siden måtte man få has på han og hans sønner, som faktisk var enda mer grusomme enn Saddam selv. Jeg har tatt litt fra en artikkel i Dagbladet om dem:

 

Eldstemann Uday Hussein, hadde det verste ryktet av brødrene:

  • Ledet den paramilitære Fedayeen-gruppen som likviderte opposisjonelle og holdt Iraks innbyggere i jerngrep.
  • Eksil-irakere forteller at Uday elsket å drepe og torturere. Han ba vaktene sine hente kvinner fra gata slik at han kunne voldta dem. Ifølge London-baserte Indict som jobber for å stille irakledere for retten, straffet Uday fanger ved å slippe dem i syrebad.
  • Uday likte sitt Caligula-liknende rykte og ga seg selv kallenavnet «ulven».
  • Selv Saddam fikk nok av sønnens utagerende voldelighet og sendte Uday til Sveits etter at han drepte en av farens favoritt-livvakter i 1988. Mannen som het Kamel Gegeo ble klubbet til døde foran gjestene i et overklasse-selskap. Andre vitner hevder at drapet skjedde med en elektrisk kniv.
  • Som leder for Iraks olympiske komite skal han ha torturert og fengslet utøvere som ikke leverte gode nok resultater. En gruppe friidrettsutøvere skal ha blitt tvunget til å krype over nylagt asfalt mens de ble slått - og noen av dem kastet av en bro. Fotballspillere skal ha blitt tvunget til å sparke en sementball etter at de ikke klarte å kvalifisere seg til VM i 1994. Andre atleter skal ha blitt dratt gjennom grus og dyppet i kloakk for å få infiserte sår.
  • En offiser skal ha blitt slått i hjel da han nektet Uday å danse med kona. En annen ble skutt da han ikke hilste.

 

Qusay Hussein var farens høyre hånd de siste årene:

  • Han ledet Saddams livvaktstyrke og republikanergarden.
  • Han utøvde terroren sin mindre utagerende enn storebroren og fikk derfor kallenavnet «slangen» for sin diskre blodtørstighet.
  • Etter Irak-krigen i 1991, var han en av hovedmennene bak torturen og nedslaktinga av sjiamuslimer som gjorde opprør.
  • Qusay kontrollerte landets beryktede fengsler og skal ha satt i gang «opprenskninger» - massedrap for å tømme overfylte fengsler. De fleste fikk en kule i hodet. Noen ble sendt gjennom «makuleringsmaskiner» - de heldige med hodet først, de andre med føttene. Qusay skal ha sett på dette minst en gang. Han skal også ha overvært at en fange fikk sagd av foten.

Så dere som tror at tilstandene i Irak før krigen var som i Fahrenheit 9/11, der små barn løp rundt og lekte og alt var bare fryd og gammen, tar nok litt feil.

 

Når det gjelder krigen i Afghanistan, så har jo vesten flere ganger fått erfare hva Al-Qaida er i stand til å utrette. Når man bomber mål i et annet land slik at flere tusen sivile omkommer, må man forvente reaksjoner fra dette landet. Og det var ikke bare USA som bombet Afghanistan, men også Norge og mange andre NATO-land deltok. Det er ingen handling som er mer alvorlig enn å gå til krig, og det må alltid være den aller siste løsning. Jeg føler meg imidlertid helt trygg på at aksjonene i Afghanistan var nødvendige og riktige.

 

Kampen mot terror er viktig, og er en integrert del av norsk forsvarspolitikk. Bombing av norske oljeinstallasjoner eller gift i drikkevannet utført av terrorgrupper er en del av det nye trusselbildet. Kampen må føres med ulike midler - aldeles ikke bare militært. Men talibanregimet ville neppe vært borte i dag uten de militære operasjonene.

 

Jeg syns det er svært alvorlig og trist at enkelte venstreintellektuelle, i sin iver etter å gå imot krigen mot internasjonal terrorisme, bagatelliserer den groteske undertrykkingen av kvinner i det al-Qaida-innsatte talibanregimet, og feier under teppet at Saddam Hussein undertrykte sine egne landsmenn på de mest grusomme måter. I Sierra Leone fikk stadig flere kappet hender og ben av. Til slutt rykket britiske soldater inn og befridde folket fra de fryktelige lidelsene. Skulle de latt være? Verdenssamfunnet sto handlingslammet under folkemordet i Rwanda, og FN-soldater så hjelpeløst på likvideringen av 7000 mennesker i Srebrenica. Nå erkjenner stadig flere at vi enkelte ganger har et ansvar for å gripe inn i andre lands anliggender.

Lenke til kommentar
Klarer ikke å synes synd på amerikanerne ass 

pga de har drept over 4 dobble av hvor mange liv de mista i world trade center ! er et amerikansk liv mer verdt lissom ?`

Det virker sånn på bush.

 

Jeg går da også ut ifra at du er imot USA`s reaksjon på Pearl harbor, hvor det både var færre menneskeliv som gikk tapt, samt et mindre økonomisk tap.

Det er heller dårlig at de har gjort så lite etter WTC.

Lenke til kommentar
Det hadde vært koselig med en regjering som hadde gitt deg betalt for å sitte på ræva og spille Counterstrike, eller hva?

hahahaha. :)

 

Joda, for min del er det egentlig ett fett hvem som styrer USA. Ting skjer av en grunn og ikke kun pga at Bush (visstnok) er en dum faen. Morsomt hvordan media klarer å vende en hel verden mot en mann ved en håndbevegelse.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
jeg ahr bare en ting og si, lenge leve bush og usa, haha! det blir en god knall om bush skal styre usa i minimum 4 år til.  :thumbup:  :thumbup:

 

  da kan like godt osama ta styringen...

du har et poeng... Bli bush 4 år til, da beviser det at amerikanerne er hjernevaska.

Nei, det beviser at du tror de er hjernevaska, selv om det er egentlig du som er hjernevaska for a tro noe sant...

 

Hvem leder egentlig på menigsmålingene i USA nå?

TIME gav ut ny meningsmaling nylig, og Bush er fremdeles foran med minst 10 poeng...

Lenke til kommentar
Nei, det beviser ingenting. Men, ditt innlegg beviste kun at hormonene fremdeles har houseparty i toppetasjen din + at du uttaler deg om noe du absolutt ikke har peiling på! :)

Godt sagt, men jeg håper virkelig at Kerry vinner.

 

Hvem leder egentlig på menigsmålingene i USA nå? :dontgetit:

Bush leder for øyeblikket.

 

Forøvrig stiller jeg meg bak alt LarsP har sagt hittil i tråden.

Lenke til kommentar
uff. relgion er bare noe dritt  :cry:

du kanke bare si sånn... er ateist selv, men la nå for all del de som har en religion få lov til å leve etter den uten å bli sett ned på..

Religion er noe dritt fordi den bygger på tro som verktøy for kunnskapservervelse. Dersom grunnlaget for ens meninger er fornuft, er diskusjon middelet for overtalelse. Dersom grunnlaget for ens meninger er tro, er tvang middelet for overtalelse. Religion er noe dritt fordi tro og tvang er to sider av samme sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...