Gå til innhold

Surround til liten leilighet


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg skal snart flytte inn på en liten leilighet og sikler litt på surround til TV/DVD i stua. Sofaen står 3 meter unna TV-plassen tenkter jeg.

 

Men så er det dette med penger og fattig student osv da..

 

Vil et surroundanlegg tiltenkt PCer gi kraftig nok lyd til min bruk i forhold til et surroundanlegg tiltenkt nettopp TV/DVD/stuebruk?

 

Ser at surroundpakker til PC (f.eks Logitech) fåes for 500,- og oppover, men hvis man går på hjemmekino/hifi-kategorier koster surroundanlegg gjerne 1500,- og oppover.

 

Så vil et billig anlegg holde til min bruk? Altså se på TV/DVD og kanskje spille musikk.

 

Og helt til sist, kan noen anbefale et rimelig surroundanlegg? 5.1 eller no.?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

 

Jeg skal snart flytte inn på en liten leilighet og sikler litt på surround til TV/DVD i stua. Sofaen står 3 meter unna TV-plassen tenkter jeg.

 

Men så er det dette med penger og fattig student osv da..

 

Vil et surroundanlegg tiltenkt PCer gi kraftig nok lyd til min bruk i forhold til et surroundanlegg tiltenkt nettopp TV/DVD/stuebruk?

 

Ser at surroundpakker til PC (f.eks Logitech) fåes for 500,- og oppover, men hvis man går på hjemmekino/hifi-kategorier koster surroundanlegg gjerne 1500,- og oppover.

 

Så vil et billig anlegg holde til min bruk? Altså se på TV/DVD og kanskje spille musikk.

 

Og helt til sist, kan noen anbefale et rimelig surroundanlegg? 5.1 eller no.?

Du får ikke HI-fi til 1500 kroner.

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller gått for et 2-kanals system til å begynne med. Skal du ha surround verdt å høre på, må du ut med endel penger. Sånn er det bare, dessverre.

 

Men du har vel svidd fast i hjernebarken at du SKAL HA surround uansett, ikke sant? :p

Da er det vel ikke så lett å ombestemme seg?

Lenke til kommentar

Når du spør om slik hjelp, så kan det være nyttig for oss å vite ditt budsjett, noe som vil være enklere å hjelpe deg. Og gjerne si hva du har fra før.

 

Men så til det du spurte om. NEI, ett PC anlegg som du beskriver vil være bortkastet til hjemmekino, høytallerene forran vil bli altfor langt fra lytte posisjon, og vil da gi spinkel lyd, spesielt vil dette være i bass området. Ett PC sett er laget mer for situasjoner hvor du sitter å jobber/spiller med PCen, og da er du mye nærmere. Disse settene har utrolig lav effekt (watt) per kanal, mitt har 12 eller 18 watts forsterker på sub'en, og 7 W på hver høytaller. Dette høres bra ut når jeg sitter innenfor en meter fra dem, men med en gang jeg flytter meg bakover, blir lyden mye dårligere.

 

Det JensL sier er meget klokt. Gå for ett 2-kanals anlegg, i hvertfall i begynnelsen, og bygg videre på dette, da vil du senere sitte med ett anlegg som er mange ganger bedre.

 

Mitt tips er gå til en av de store elektronikk kjedene, eller noen som alltid har ting på tilbud, og se etter merker som Sony og Yamaha, du får noen som er ganske billig, men også har bra kvalitet, men sjekk at de har digital inngang som passer til det du har. Du får disse ned rett under 2000,-, men det lønner seg å gå høyere, søk gjerne etter brukte tilbud.

 

Etter dette skaff deg ett par høytallere som er bra, tipper du må ut med 2500,- så kan du gjøre ett greit kjøp, men også her kan du gjøre meget bra brukt kjøp.

 

Det som er, er at ett bra nok 2 kanals system kan kjøre jobben meget bra, og når du har en surround forsterker, man du når som helst kjøpe 2 ekstra høytallere når du har så, og vips så har du surround. Og når stuen din ikke er så veldig stor, så kan du vente en stund med senter kanalen, front høytallerene tar seg av dette. Kjøp heller en sub først. Min egen kostet kun 1700,- og spiller overraskende bra, selv om den mangler den store trøkken, så passer den meget bra inn i lydbildet, og jeg har ett lite rom (rundt 10 kvadrat), så mere bass er ikke bra. Det siste du kjøper er senteren, da er anlegget komplett.

 

Men jeg vil tipse deg om en ting, til frontene, kjøp litt ordentlig høytaller kabel, ikke den tynne billige typen, slik som er på PC systemene, hvis du kjøper en som er litt tykk, så vil høytallerene faktisk spille mere bass, dette opplevde jeg selv når jeg byttet ut mine 0.75 mm kabler med 4mm kabler, det kom mye mere bass.

Lenke til kommentar

Mange bra tips fra AndersT2. Les nøye.

 

Et spesielt godt tips er å prøve å se etter brukte ting. Både utstillingsmodeller hos kjedene, eller privatpersoner som selger brukt. Dette er ofte ting som tåler mange års bruk, og taper seg ikke noe særlig lydmessig.

 

Ta en titt på gibud.no, qxl.no, og hifisentralen.no.

Lenke til kommentar

Oj, her var det mange gode tips! og jeg ser de fleste av dere sikter til anlegg med høyere kvalitet som jeg kan bygge på utover årene. men det jeg midlertidig siktet til, var noe som både kunne være billig, og samtidig gjøre nytten til enkel bruk. Det kom vel ikke så veldig klart frem, men.

 

Jeg har f.eks. sett på erfaringer på Logitech Z-640 5.1 en pakke som koster så lite som 534,- hos itbutikken. Folk sier jo at disse kan spilles høyt og gir veldig mye for pengene. Men så ser jeg også at det kun har 5w RMS pr. kanal, så det kan kanskje bli litt lite.

 

Jeg hadde håpet på å kunne få et greit anlegg til under 1000,-. Men jeg får vel gå innom diverse butikker og prøvehøre litt før jeg bestemmer meg helt.

 

Takk for gode svar ihvertfall!

Lenke til kommentar

Alt kan spille høyt, men du skal gjerne høre hva som spilles også, og på det nivået som må til for å nå sofaen 3 meter unna, vil dialog osv forsvinne i action filmer.

 

Men det er til slutt du som bestemmer, men jeg vil vedde på at du ikke blir helt fornøyd, og da vil det være bortkastede penger. 1000,- er litt lite budsjett, men ta deg heller litt tid å spar, jeg garanterer at du vil få råd til ting som varer mye lenger, med bare 1-2000 mer i budsjettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...