Gå til innhold

Beskjæring, oppløsning, forvirring...


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Flott forum dere har her! Masse nyttig info å sluke inn. Håper noen her kan hjelpe en forvirret stakkar... :)

 

Fra digitalkameraet mitt får jeg ut 2048x1536, 180ppi bilder. Jeg vil gjerne beskjære disse så jeg kan sende dem til en fotolab og printe dem i 10x15 format. Fotolaben eksponerer bildene med 254dpi.

 

Når jeg crop'er i Photoshop og setter width/height til respektive 15cm/10cm ender jeg opp med en feks 2048x1365, 346,795ppi fil (litt avhengig av hvor mye som blir beskjært). Hvor kom all denne oppløsningen fra og er dette en dårlig ting? Hvis det ikke er en dårlig ting hvordan forandrer jeg oppløsningen til 254 uten å forandre på størrelsen?

 

Setter jeg width/height og resolution til 245ppi i crop'en ender jeg opp med en 1500x1000, 254ppi fil. Men dette skjer uasett hvor lite utsnitt jeg tar. Hvordan kan jeg vite hvor mye jeg kan beskjære før det begynner å gå ut over bildekvaliteten, og er dette en bedre måte å beskjære på enn den nevnt over?

 

Sorry hvis dette ikke høres helt lurt ut, men jeg har prøvd forskjellige ting i Photoshop i noen timer nå, og forvirringen er total... For å oppsumere: Hvordan bør jeg gå frem for å beskjære bilder til forskjellige størrelser og oppløsning i Photoshop uten at det går ut over bildekvaliteten?

 

Takker for hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis fotolaben drar ut bildene i 254dpi så er 10x15 cm nøyaktig 1000x1500 pixels, ingenting du gjør kan endre det.

 

dpi på et bilde fra et digitalkamera er forskjellig fra forskjellige kameraer og gjerne også fra bilde til bilde. Siden dpi kun har mening når du enten scanner bilder fra papir eller skriver dem ut så er ikke dpi noe spesielt bra tall i forbindelse med bilder fra digitalkamera.

 

Hvis du endrer dpi i et bilde uten å endre oppløsningen så endrer du størrelsen på hva du får ut på skriveren. Dvs. at hvis du dobler dpi så blir bildet 25% av størrelsen (50% på både bredde og høyde) da du dobler antall punktet du skriver ut pr. tomme og dermed halverer hvor mange tommer du får ut.

 

Så, hvis fotolaben kun drar ut bildene i 254dpi for 10x15, så bør du skalere bildene til 1000x1500 og sette dpi til 254 i photoshop slik at du får bildene nøyaktig slik som de vil dra dem ut.

 

Dette gjør du ved å gå inn på Image->ImageSize, sette dpi til 254 først, og så taste inn enten 1000 eller 1500 på bredde avhengig av rotering på bildet. Da bør det bli korrekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...