Gå til innhold

PFXP (inntakskabel) som høytalerledning?


Mr. ve

Anbefalte innlegg

Fikk en litt syk tanke her om dagen... Jeg går VK1 Elektro, og vi har nettopp holdt på med inntak osv. Til inntakskabel brukte vi en PFXP 3x10mm2 (+jord, altså 4 ledninger på 10mm2). Hadde det gått an å brukt en sånn kabel til høytalere, og kobla sånn bi-wireing? :roll:

Er jo veldigt stort tverrsnitt da, men jo høyere jo bedre? iom at da blir det mindre motstand i kabelen..

Tviler egentligt på at jeg hadde fått de digre, stive kordellene festa i terminalene da, men tror dere i teorien at det kunne blitt bra? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hifi, tjener best på å ha mange små kordeller. Blir for store kordeller i pfxp. Du kan jo prøve rk. Vet ikke om du har vært borti den jeg? Men den er hvertfall mangetråda, og meget lett å ha med å gjøre. Den får du i 16mm2 den også.

Hm.. har hørt om RK, men aldri brukt det, troor jeg :ermm:

Men spurte en lærer som har litt peiling på anlegg, han sa at man ville nok få lyd, men pga av de tjukke kordellene ville kanskje de høye frekvensene bli filtrert bort. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Det stemmer at høyere frekvenser til en hvis grad blir dempet. Men...

hei, det stemmer det her men forskjeleng vil du merke mest i "ss" lyden som

 

høytalerne levere, det er også en måtte å "twike" lyden.

 

Slik vil hjelpe betraktelig på feks piezohorn diskanter eller en litt "hyssig" diskant.

 

Bas frekvens område vil "tjene" meste på større tversnitt areal på kabelen siden

 

den trekker mest strøm ut av forsterkeren og her gjelder vanlig ohms lov,

 

dessutten dette vil hjelpe å holde "dempnings faktoren" næremere den som er

 

oppgitt for forsterken. dvs. mer kontrol og dynamikk.

 

mvh

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...