Gå til innhold

Problem etter montering av dvd-brenner


timjoa

Anbefalte innlegg

Jeg hadde fra før av en dvd-rom (som master) og en cd-brenner (som slave). Når jeg nå fikk en dvd-brenner, monterte jeg den inn som slave, i tillegg til disse to andre.

 

Da jeg startet opp maskinen etterpå, låste den seg allerede i biosen. Selv før jeg fikk mulighet til å trykke "del" for å komme inn i biosen. Prøvte å ta ut dvd-brenneren igjen, og etterpå å montere den i stedet for cd-brenneren - med samme kabler som denne hadde, men ingenting hjelper.

 

Står helt fast! Håper noen her kunne hjulpet meg...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke det nei, men nå står dvd-brenneren i samme posisjon/kobling som cd-brenneren tidligere stod. Da det virket.

 

IDE kabelen går til dvd-brenneren via diskett-stasjonen. Ser heller ikke flere ledige kontakter til evt nye IDE-kabler...

 

Låser seg altså før windows lastes... ikke kontakt med harddisken?

Lenke til kommentar

"master with slave present"? Jeg vet ikke helt hva det er, men HD har disse forkortelsene ved jumperen; PM2, (blank), Master, Slave, CS... Prøvde å plassere den i disse, men ingen forandring

 

Ene kabelen; -> dvd-brenner -> HD

Andre kabelen; -> diskettstasjon

Tredje kabelen; -> dvd-rom

Lenke til kommentar

NB! Det er neppe dette som gjør at du har problemer, men du bør generelt unngå å koble optiske enheter på samme kabel som HD - da må nemlig den mye raskere HDen vente på den optiske enheten.

 

Var jeg deg ville jeg satt det opp som følger:

 

Primary master: Harddisk

Primary slave: DVD-rom

Secondary master: DVD-brenner

Secondary slave: CD-brenner

 

Dette fordi du

1) da kan bruke DVD-brenneren som DVD-rom dersom du driver med tungt harddisk-arbeid, så sinker du ikke systemet mer enn nødvendig.

 

og

 

2) sjelden har behov for å bruke CD-brenner og DVD-brenner samtidig.

Lenke til kommentar

Godt forslag fra Aetius, men hvorfor ikke bare dra ut hele CD-brenneren?

 

Jeg går ut fra at DVD-brenneren sannsynligvis brenner både kjappere og bedre enn din gamle cd-brenner?

 

HDD som Primary Master

DVD-R som Secondary Master

DVD-Rom som Secondary Slave

 

Hvorfor DVD-brenner som Master? Har egentlig ikke noe godt svar der, det er bare sånn jeg liker å sette det opp selv - den enheten som blir brukt mest som Master.

 

Edit: Vær også obs på at enkelte dvd-brennere kan nekte å kjøre i Ultra DMA2 Mode når det er koblet en annen enhet på samme ide-kabel.

Endret av Falconer
Lenke til kommentar
Ok, takk, men går det an å gjøre dette fysisk ved å endre koblingene inni maskinen (endre primary/secondary)? Har sett at man kan endre dette inni biosen/setup, men kommer altså ikke så langt før maskinen låser seg..

Det er små svarte jumpere på enhetene dine som du må flytte. Det står vanligvis en klisterlapp eller lignende oppå enhetene med hvor jumperen skal stå for de forskjellige innstilligene.

 

Eller det kan stå rett ved jumper-pinnen, f.eks DM (Drive Master), DS (Drive Slave) og CS (Cable Select).

Lenke til kommentar

Fikk et gjennombrudd etter Falconers tips om at enkelte dvd-brennere kan nekte å kjøre når det er koblet en annen enhet på samme kabel..

 

Da må jeg forsøke å løse puslespillet med 3 kabler og 4 enheter. Takker for alle svar jeg har fått! Får sette meg ned å prøve meg frem

Lenke til kommentar
Fikk et gjennombrudd etter Falconers tips om at enkelte dvd-brennere kan nekte å kjøre når det er koblet en annen enhet på samme kabel..

 

Da må jeg forsøke å løse puslespillet med 3 kabler og 4 enheter. Takker for alle svar jeg har fått! Får sette meg ned å prøve meg frem

1) De nekter ikke å kjøre, men de kan settes ned fra UDMA2 til PIO-mode av XP (og kanskje også Windows 2000).

 

2) Tre kabler kan nok bli ett problem med mindre du har ekstra PCI IDE kontrollerkort.

Lenke til kommentar
Tipper at taz har svaret her. Hvis du vil bruke alle tre enhetene samtidig må du nok endre en jumper på harddisken. De fleste (alle?) blir levert i innstillingen 'Master Single', og da kan slikt krøll du beskriver oppstå når man kobler på en enhet til.

Stemmer. Takker for svar. Har tro på at jeg skal klare det nå :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...