Gå til innhold

Hva kan anses som "normal" behandlingstid ved RMA?


Anbefalte innlegg

Nei, jeg tenker ikke på ekstremtilfellene der folk venter i seks måneder, eller i den andre siden av grøfta får igjen et bedre produkt etter tre dager.

 

Tenker mer sånn "gjennomsnittlig".

 

Jeg har nå et Gainward GeForce 6800 Ultra kort inne som retur(delvis defekt ved ankomst hit).

 

Jeg feirer i dag månedsjubileum siden jeg leverte kortet på postkontoret her ( :w00t: ).

 

Det vil si; for 30 dager siden i dag leverte jeg kortet i original emballasjen, og alt så nøyaktig sånn ut som da jeg mottok det(bortsett fra at jeg ikke kunne krympe på plasten utenpå Gainward esken igjen da...).

 

Pakket alt ned i den esken PCutstyr sendte det i, og pakket det tilogmed bedre enn de hadde gjort, siden jeg hadde noen pappstrimler til overs fra et annet kjøp.

 

Utenpå den store esken skrev jeg RMA og nummeret med STORE tusjbokstaver.

Inne i esken lå selvsagt RMA 'lappen', med beskrivelse av problemet etc.

 

Poenget med å fortelle dette er å gjøre oppmerksom på at jeg gjorde ALT jeg kunne for at dette skulle gå så glatt som mulig. Er klar over at ting kanskje ikke behøver å se strøkent ut ved en retur p.g.a. deffekt vare, men jeg ville være på den 'sikre siden', og også fremstå ordentelig og til å stole på(som jeg er). Ikke en som bare slenger kortet rundt i stua, stapper det ned i en eske og sender det avgårde, med andre ord.

 

Så...

 

Sendte altså kortet med Posten. Siden avstanden mellom Lørenskog og Fredrikstad er så enorm, tok jo selvsagt dette nesten tre dager.

 

Da kortet ankom Fredrikstad, tok det så ytterligere tre virkedager(med en helg imellom i tillegg) før PCutstyr tuslet ned på postkontoret og hentet kortet.

 

Har allerede vært i kontakt med dem en gang for å spørre hvordan det stod til, og fikk da til svar at kortet hadde blitt levert til deres servicepartner 19/8. To dager etter at de hentet det.

E-posten sa også at "ved normal behandlingstid" skulle kortet være tilbake i løpet av "denne uken" - altså forrige uke.

 

Har ikke hørt noe som helst siden, og hvis jeg ikke selv hadde tatt kontakt den gangen, hadde jeg hatt følelsen av å kaste kortet inn i et svart hull - hadde vært greit med en eller annen form for 'retur status' man kunne skjekke, med andre ord.

 

Men på PCutstyrs sider står det at "denne funksjonaliteten kommer om ikke så lenge".

Og det er jo greit - jeg har jo forståelse for at siden de ble etablert i 1993, kan man ikke forvente at de skulle ha dette oppe og gå allerede.

 

 

Men er det sånn at hvis man er "snill gutt" og bare lar det suse og gå uten å purre, kan det gå både en og to måneder før man hører noe igjen eller?

 

Hadde jo vært greit å få glede av kortet mens det ennå har nyhetens interesse, og kanskje en liten stund før det er tid for neste oppgradering. -Og mens det fortsatt koster de over 5000,- i nettbutikk som jeg ga for det.

 

MEN det skal sies at jeg har vært griseheldig så langt når det gjelder datakjøp på nett - av alt det utstyret jeg har kjøpt, er dette faktisk den første gangen jeg har hatt behov for å sende noe i retur.

 

Derfor(selv om jeg er litt 'flåsete' i dette innlegget, mest for humorens skyld) tenkte jeg at jeg skulle spørre om dette er vanlig behandlingstid og at jeg ikke burde 'klage' ennå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Behandlingstiden ved retur varierer jo selvsagt en del fra tilfelle til tilfelle og nettbutikk til nettbutikk. Men, jeg synes da en måned er temmelig lang tid - selv når du inkluderer postgangen.

 

Tar det lengre tid enn èn uke (to, hvis du regner postgang + diverse snusk) synes jeg det er på sin plass at den aktuelle butikken kontakter deg. Kanskje også tilbyr alternative løsninger, hvis de av en eller annen grunn har problemer med sine leverandører.

 

Så, som en oppsummering, synes jeg en måned er litt lang tid.

Lenke til kommentar

Har lyst til å påpeke noe her:

6800 Ultra kortene er ikke å oppdrive i en eneste butikk i hele landet i disse tider. Mest sannsynlig så har butikken tenkt å ordne opp for seg, men så har de ikke nye kort å sende ut.

Ikke for å ødelegge dagen din, men dette kan fort komme til å ta en måned til med tanke på statusen på 6800 ultra kortene.

 

-z00l-

Lenke til kommentar

Forbrukerkjøpsloven sier en del om dette, og er formulert på en rimelig leservennlig måte. Se Forbrukerkjøpsloven i § 30. Der står det blant annet at du har krav på en erstatningsgjenstand mens du venter hvis du må vente mer enn 1 uke, men: "Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres." Se også forbrukerrådets informasjon om reklamasjonsrett .

 

Et spørsmål er hva som skal regnes som "rimelig". Jeg hadde et tilsvarende problem med ITbutikken, som brukte to forsøk og 11 uker på å reparere et kamera for meg som hadde slutte å funke 3 uker etter at jeg fikk det. Jeg var ganske irritert da jeg oppdaget at de hadde brukt 3 uker fra pakken ble hentet på posten til de registrerte at den var mottatt og sendte den videre til leverandøren for reparasjon. Etter 4-5 uker kontaktet jeg forbrukerrådet (815 58 200 - kr 0,39 pr min). De var enige i at ITbutikken hadde brukt for lang tid, og de mente jeg burde true med å heve kjøpet hvis ikke saken ble løst raskt. Det var ikke ITbutikken villige til. De nektet også å betale portoutgiftene mine på 2x118 kr. Jeg kunne sendt en klage til forbrukerombudet i ettertid, men det er grenser for hvor mange timer jeg vil bruke på dette nå når jeg har fått kameraet tilbake for andre gang og det endelig virker. Hele saken er bare utrolig irriterende! Jeg kommer neppe til å handle hos ITbutikken igjen.

 

Min konklusjon er at Forbrukerkjøpsloven ved første øyekast ser ser veldig bra ut for oss som forbrukere, men at det er mange tolkningsmuligheter for uttrykk av typen "rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres". Så lenge dette ikke avklares ved dom forbrukerrådet eller i retten og og publiseres på en utvetydig måte så er det imidlertid vanskelig for menigmann å krangle med butikkene.

Lenke til kommentar

Pc Utstyr!, det er laaange klage poster om den netshopen overalt på hw forumet, jeg har et par horible erfaringer med de gutta som jeg ikke orker å rippe opp i igjen.

 

sendte inn et x800pro med rma til komplett forige fredag, returen ligger nå i terminalen i oslo som er nest siste stopp, det betyr at jeg får kortet i morgen (som er et 6800 gainward gt 256 golden sample 240 :innocent: ), de har brukt mindre en 14 dager. Har returnert fler ting til komplett også, de har klart å holdt seg innenfor denne rammen hele tiden.

 

Så jeg legger gjerne inn et par ekstra hundre lapper for å få komplett\nethsop kundebehandling.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Føler med deg John P. Sende mitt kort, Gainward 6800GT "Ultra/2400" til pcutstyr den 3. september. Ble hentet den 8. september.

Hørte ingenting fra dem, men sende et etterlysningskjema til dem. Fikk da svar dagen etterpå der det stod at "testing tok ca. 1 uke"

 

I en annen mail jeg fikk fra dem stod det også at siden korte mitt var vanskelig å oppdrive for tiden ville dette påvirke når jeg eventuelt kunne få nytt tilsendt.

Sende dem en ny mail noen dager etterpå, om mulighet til å "oppgradere" til et "Ultra/2400" Golden Sampel da de hadde disse kortene inne. For mitt gamle kort "Ultra/2400" står det antatt lager 4.10 i lagerstatusen.

 

I går 23. september ble det nye korte send til posten.

De svarte rimelig raskt på mailene mine, maks en dag.

Men alt i alt, så er jeg fornøyd med servicen jeg fikk.

 

Men send dem mail, gjerne etterlysningsskjemaet og spør hvordan de har tenkt å løse problemet ditt. 1 måned er for lang tid.

 

håper deg ordner seg for deg

:)

Endret av Ming Lee
Lenke til kommentar
Har dette oversteget 1 uke fra de mottok kortet er det klart over tiden. Går det over denne tiden bør de forhåndserstatte kortet ditt uten tvil.

 

Du skal ikke lide pga de har for dårlig service avdeling eller ikke har noen og må sende det til en 3'rd part service leverandør.

Mener du her at om tid fra butikk mottar et kort til det er ferdig reparert så skal det ikke gå lenger en 1 uke? I såfall lurer jeg på hvordan du mener at dette i praksis skal være mulig.

 

Om du tenker på låne-grafikkort, så er sending av dette via post, bruk og sending tilbake såpass urimelig og til lempe for selger at dette i praksis ikke gjøres.

 

I tillegg så behøver ikke låne-tingen å dekke mer enn grunnleggende behov, i dette tilfelle vise 2D. Og der har de aller fleste et ekstra grafikkort man kan bruke, eller IGP.

 

Uansett, om du ikke får tilbakemeldinger selv om du har blitt lovet dette, så er det dårlig kundebehandling. 30 dager er ca normal/høy ventetid på å få noe reparert som skal sendes inn, men særlig lengre er uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Det som er regelen er: Fra firma har mottatt varen skal det ikke gå over 1 uke. Kan de ikke gi deg en erstatning eller få din vare behandlet innen rimelig tid har du krav på et lånekort i ventetiden. Dette koster selvsagt firma masse kr og de er selvfølgelig ikke intresert i og gjøre dette. Da har de andre valget. Det er og gi deg pengene tilbake for varen. Dette er normal praksis.

 

Du skal ikke lide pga de ikke kan få gjort jobben sin. Du skal heller ikke måtte venter månder på nytt kort pga de ikke har det på lager. Da skal du kunne få dine penger tilbake og heve kjøpet.

Lenke til kommentar
Det som er regelen er: Fra firma har mottatt varen skal det ikke gå over 1 uke. Kan de ikke gi deg en erstatning eller få din vare behandlet innen rimelig tid har du krav på et lånekort i ventetiden. Dette koster selvsagt firma masse kr og de er selvfølgelig ikke intresert i og gjøre dette. Da har de andre valget. Det er og gi deg pengene tilbake for varen. Dette er normal praksis.

 

Du skal ikke lide pga de ikke kan få gjort jobben sin. Du skal heller ikke måtte venter månder på nytt kort pga de ikke har det på lager. Da skal du kunne få dine penger tilbake og heve kjøpet.

Forbrukerkjøpsloven er ikkje så klar og tydeleg som ein del meiner den er.

Når den blir tolka så "klart" er det nokre odr som blir oversett.

Vesentleg, viss og urimeleg er tre ord som ser ut til å bli konsekvent utelatt.

 

Viss du les Alastor sitt innlegg nøye så vil du kunne sjå nokon av nøyansane til kjøpsloven. Erstatningsprodukt må ikkje framskaffast viss det er til urimeleg kostnad for selgar.

Samt at kva produktet skal kunne dekke er ikkje fastlagt til likt produkt men eit produkt som kan gjere dei basale behova som rma-produktet gjer.

 

Alastor påpeiker også ein annan ting ca 30 dager er "godkjent" servicetid. Noko over det (litt ut frå varens tilgjengelegheit o.l) bør ikkje finne stad.

 

Pcutstyr har kanskje ikkje utmerka seg positivt i det siste med oppfølging av kjøpsloven , spesielt iforhold til angrefrist, sidan dei ser ut til å tolke loven på sin eigen måte.

 

For trådstartars del ville eg ha krevd ante heving av kjøpet viss dei ikkje kan framskaffe reparert produkt eller nytt produkt, eller få eit anna produkt til tilsvarande pris.

 

mvh

JanEirik

Lenke til kommentar

Saken min er løst, og det viste seg at det ikke var noe feil med grafikkortet.

 

Jeg hadde allerede en 431W Enermax PSU, så jeg trodde ikke det kunne være årsaken til problemet.

 

Fikk tilbake kortet fra PCutstyr etter ca. fem uker, med "ingen feil funnet", og måtte altså betale ca. 430,- i "gebyr", noe som er greit nok siden det ikke var noe feil med kortet.

 

Så det eneste jeg kan klage på når det gjelder PCutstyr er at jeg nok synes det tok litt vel lang tid å putte kortet i en PC og kjøre en enkel 3D benchmark.

 

Nå som jeg har kjøpt en 520W OCZ PSU, ser kortet foreløpig ut til å fungere som det skal.

 

Eneste jeg angrer på nå, var at jeg fikk et "Fakeward" kort, altså ikke et Gainward kort med Gainward kobberkjøling og to vifter, men standard Nvidia kjøleløsning.

 

Men det ser ut til at de fleste kunder synes det er helt greit å bli snytt på den måten, for jeg har ikke akkurat sett noe rama-skrik p.g.a. det.

 

Selv har jeg sendt e-mail både til PCutstyr og Gainward angående dette, men må nok nøye meg med å holde meg unna visse merker og webshoper heretter, for noe ekte Gainward kort får jeg ikke fra noen av dem.

 

-Men jeg er mer sint på Gainward for akkurat dét, da jeg kan forstå at PCutstyr ikke vil bytte ut kortet hvis de ikke får dette kompansert fra Gainward etterpå.

 

Aaanyway.... kortet ser ut til å funke, og min seneste grafikkort oppgradering kom da tilsammen på ca. 7200,-

 

Jippi.

 

Man lærer så lenge man lever.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Ufff

 

Føler med deg, jeg har et "orginalt" gs 6800 kort fra Gainward, ante ikke at de ga ut noe annet en det som stod på pakken, synes at du skall gå hele veien med dette, hele vitsen med å gi det illle extra for dette kortet er jo nettop kjøleren å overklokkings egenskapene det medfører (kortet kan klokkes til ultra med garantien i behold). Med andre ord du må bare skaffe deg det, du har ikke fått det du har betalt for:thumbdown:

 

Tror jeg har nevnt det i posten men shoppen du har handlet av er ikke dirkete lette å ha med å gjøre, handler alldrig av dem etter en utrolig dårlig kundebehandling.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvilken webshop vi snakker om, og hvor lang tid det ville ta til sammen, pluss masse krangling imellom, tror jeg ikke jeg orker.

 

Jeg får nok bare bite i det sure eplet denne gangen(som de vel regner med at folk flest gjør), og så ta det til etterretning når det gjelder valg av webshoper / hardwaremerker til en annen gang.

 

Hvis folk ikke vil ha (fornøyde) kunder, skal da for all del ikke jeg plage dem mer, når det finnes bedre produktmerker/leverandører på markedet.

Endret av John P.
Lenke til kommentar

Hvofor ikke bare sendet dem en link til denne posten så kan de selv velge, rullebladet dems begynner å bli farlig langt (av negativ omtale på dette forumet), jeg er også en av dem de har mistet for godt!. Om de behandler deg litt bedre er jo det en start.

 

Prøv da i alle fall, en mail til med link til denne posten

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Akkurat dette sistnevnte er jo egentelig en Gainward blødme, så PCutstyr har sitt på det tørre der.

 

Dessuten leser de nok garantert denne tråden en eller annen gang.

 

Nå har jeg muligens tenkt å gå for vannkjøling av hele PCen etterhvert, så da vil ikke kjøleløsningen på kortet ha så mye å si, bortsett fra når jeg skal selge kortet videre en gang.

 

At jeg vurderte vannkjøling var også en av grunnene til at jeg ikke sendte kortet i retur så fort jeg så det.

 

-Med en gang jeg åpnet esken, sendte jeg mail til PCutsyr om at dette ikke tilsvarte det kortet jeg var forespeilet, men fikk da til svar at Gainward ikke hadde kunnet levere sin kjøleløsning i tide, og derfor sendte ut modifiserte nvidia referanse kort i en periode - derfor var kortet jeg hadde mottatt korrekt, og det var ikke noe de kunne gjøre.

 

Siden jeg alltid har vært "snill gutt" tenkte jeg 'ja ja - jeg skal vel gå for vannkjøling uansett, så...'

Men da jeg satte inn kortet, fungerte det altså ikke i min PC. Og resten av historien har dere vel her i denne tråden.

 

Ifølge Gainward selv dog, skyldtes dette med referanse kjøling at en del OEM kort var sendt ut til web shoper i retail forpakning, mens de egentelig kun var ment som OEM kort til innsetting i PC bygging webshopen sto for.

 

Både det å sende ut modifiserte nvidia referansekort, og å sende ut rene nvidia referansekort, og ta samme pris som for et ekte Golden Sample produkt, ekskluderer Gainward fra listen over seriøse produsenter i min bok.

 

Når de så i ettertid heller ikke er interessert i å rydde opp, blir de glatt strøket av lista her. Har ikke fått noe svar fra Gainward ennå.

 

Vet ikke om det er noen webshoper som har byttet ut slike kort på kundens oppfordring, men det er vel ingen tvil om at de ville fått mer fornøyde kunder dersom de gjorde det. Nå skal det sies at de ikke viste noe bilde av kortet på sine websider, og har vel derfor ryggen fri.

 

Men uansett hvem som har ansvaret, er ihvertfall en god del kunder blitt lurt.

 

Og brent barn har vel en tendens til å sky ilden.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...