Gå til innhold

Hvilken vei skal vifta blåse?


escariot

Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Har akkurat kjøpt meg denne kjøleren: Swiftech MCX-6400V, samt en papst 92mm vifte.

 

Spørgesmålet mitt er som følger, burde jeg la vifta blåse på kjøleren, eller burde vifta blåse lufta fra kjøleren og ut i kabbisen? Hva vil gi best effekt?

 

Litt usikker på om denne passer i Hovedkort, Prosessor og minne, men siden det er en prosessorkjøler tar jeg sjangsen..

 

mvh

 

Escariot

 

ps. Helldorado - Directors Cut, for en cd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må egentlig prøve begge og se selv. Har hatt en kjøler før der viften fulgte med montert slik at den blåste ned på kjøleren. Fikk temeraturer opp over 70. Byttet retning på viften og alt gikk bra. Nedblåsningen førte nemlig til at varmen bygget seg selv opp i kjøleren, mer enn det ble nedkjølet.

 

Som sagt, prøv og se. Dette spørs veldig om kjøleren.

Endret av joebush
Lenke til kommentar
Prøv da vet du, det er nok ikke noe fasit svar på det der.

Enig. Test og se hva som er best.

 

Det finnes ikke noe fasit på dette. Alle kjølere er forskjellige lagd og det er forskjellig hvilken blåseretning som er best.

 

Sveinl.

I installajonsgaiden anbefales det å la viften blåse nedover på denne kjøleren. Jeg har den samme selv, og hvorfor skrev jeg ikke det med en gang...

Lenke til kommentar
Prøv da vet du, det er nok ikke noe fasit svar på det der.

Enig. Test og se hva som er best.

 

Det finnes ikke noe fasit på dette. Alle kjølere er forskjellige lagd og det er forskjellig hvilken blåseretning som er best.

 

Sveinl.

I installajonsgaiden anbefales det å la viften blåse nedover på denne kjøleren. Jeg har den samme selv, og hvorfor skrev jeg ikke det med en gang...

Der kom fasitsvaret :yes:

 

Når som vi har fått bekreftet at det er best at viften blåser ned på kjøleren, anbefaler jeg samtidig en vifte bak i kabinettet som blåser kald luft mot prosessorviften ;)

 

Sveinl.

Lenke til kommentar
Prøv da vet du, det er nok ikke noe fasit svar på det der.

Enig. Test og se hva som er best.

 

Det finnes ikke noe fasit på dette. Alle kjølere er forskjellige lagd og det er forskjellig hvilken blåseretning som er best.

 

Sveinl.

I installajonsgaiden anbefales det å la viften blåse nedover på denne kjøleren. Jeg har den samme selv, og hvorfor skrev jeg ikke det med en gang...

Der kom fasitsvaret :yes:

 

Når som vi har fått bekreftet at det er best at viften blåser ned på kjøleren, anbefaler jeg samtidig en vifte bak i kabinettet som blåser kald luft mot prosessorviften ;)

 

Sveinl.

Eller enda bedre, en vifte nede i front som suger inn og en oppe bak som båser ut :)

 

Fordelen med at cpu vifta blåser luft over ribbene istedet for å suge luft er vel at når den suger så drar den luft rundt cpu sokkelen som har høyere temperatur gjennom kjøleren istedet for å blåse kjøligere luft fra kabinettet ned på kjøleribba

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

Hehe.. borte endel timer, et par ølls og couple of whisky på stein innabors og mykji svar.. Dette er bra!

 

Står det i installasjonsveiviseren (noe jeg vil anta er papir) så antar jeg at fabrikken som har lagd en ting, vet best. Jeg har tross alt bare kjøpt den, ikke mottatt den enda. Takkser og bukkser for den Frijazz, selv om frijazz noen ganger blir flyjazz, og da faller jeg helt ut... (blir bare slitsomt synes jeg.. ellers, miles davis, john coltrane, dave brubeck's take five.. du vet hva jeg mener..)

 

Det med de andre viftene, som noen av dere har nevnt: Jeg har to 80x80 i bunn foran som blåser inn, to 80x80 bak/oppe suger ut, en 80x80 topp som suger ut og en 80x80 sidedør som blåser inn.

 

BTW. Frijazz, hvordan fungerer kjøleren? Er den bra, kunne den vært bedre? Er det terningkast 4 eller mer eller mindre? Jeg vil gjerne vite om jeg har kjøpt katta i sekken, og siden jeg har kjøpt 23 dB versjonen av Papst viften - er den for svak?

 

Da legger jeg inn årene for kvelden (05.08) og logger inn ca. 14.00 i morgen når jeg våkner!

 

mvh

 

Escariot

 

ps. igjen Helldorado... her snakker vi kake!

 

edit: for de som måtte lure.. 16 års Single Malt Lagavulin.

Endret av escariot
Lenke til kommentar

Jeg har ikke fått montert alt på min nye maskin enda, så jeg har ikke fått testet kjøleren. Vi kan utveksle erfaringer til uken!

Les denne testen. En av mange tester som sterkt anbefaler denne kjøleren.

Enkel å installere, noe det lille papiret som følger med viser.

 

OT: Miles Davis er bra, ellers er jeg svak for norsk frijazz, spesielt duoen Isgelm/Isungset.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar

Thermaltake Ducting Mod

 

Varenr: THA1442

Pris: 95,00,- Inkl.Mva

Vekt: 0 kg

På lager: 16

Webside: http://www.thermaltake.com

 

http://www.thermaltake.com/accessories/DuctingMod.htm

 

 

 

Produktbeskrivelse

 

Vinklet ducting mod, for å oppnå en mer effektiv CFM og finhindre den kjente dødsonene i midten av vifter som er montert rett på kjøleribben. Svært suksessfull design som er brukt på silent viking 2 med stort hell. adapter for 80mm vifter og ribber.

 

:yes:

Endret av ilstang
Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 11/09/2004 : 09:10

  Jeg har ikke fått montert alt på min nye maskin enda, så jeg har ikke fått testet kjøleren. Vi kan utveksle erfaringer til uken!

Les denne testen. En av mange tester som sterkt anbefaler denne kjøleren.

Enkel å installere, noe det lille papiret som følger med viser.

 

Miles Davis er bra, ellers er jeg svak for norsk frijazz, spesielt duoen Isgelm/Isungset. 

 

Vi burde utveksle erfaringer til uken, men tør jeg spørre om hvilken vifte du kjøpte til den? Den ser jo meget bra ut, og de testene jeg har lest gir den jo mye kred.

 

Jeg vil nok tro jeg kommer til å prøve viften begge veier, for å se hva som funker best uansett, men det er jo veldig ålreit å se hva andre får til og!

 

OT: Isgelm/Isungset har jeg ikke hørt, men Isungset (Geiling som han er) har jeg hørt endel av. Molvær har og sine stunder, samt endel up-and-coming norske jazz-band. og wesseltoft, jaga osv...

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar

Jeg mener å ha lest et sted at man kan velge mellom en 92 eller 80 kjøling. Jeg har og skrevet til Microplex, og da skrev de ingenting tilbake om at kjøleren kun tok 80 vifter.

 

Jeg har kjøpt denne for å overklokke litt, men ha samtidig ha et mer behagelig støyforhold. Jeg håper den duger for å si det sånn!

 

mvh

 

Escariot

Lenke til kommentar
OT: Er 92mm den største viften man kan bruke på disse kjølerene?

Faen jeg er keen på den kjølern der ass... Men da skal det ikke være mye pinglekjøling nei, monstervifte :devil:

Swiftech anbefaler 80mm vifter til den kjøleren, men det er usagt hvilke vifter de prøvde. Om du ikke er kravstor på støy finnes det jo en del kraftige 80mm vifter på markedet, kanskje til og med en adapter 80-120mm vil være verd et forsøk.

 

Escariot, angående vifte har jeg en Papst 80mm, 69m3/time. Jeg skal prøve å klokke en del.

Lenke til kommentar

Dette spørsmålet har det blitt laget en del poster om :roll:

 

Har faktisk prøvd det der med en del kjølere og min erfaring er at det lønner seg som regel å la den blåse ned på kjølern .

Men som Sekker'n sier, man får bedre kjøling av at lufta blåses mot kjøleribba

 

Thermaltake Ducting Mod

Vinklet ducting mod, for å oppnå en mer effektiv CFM og finhindre den kjente dødsonene i midten av vifter som er montert rett på kjøleribben. Svært suksessfull design som er brukt på silent viking 2 med stort hell. adapter for 80mm vifter og ribber.

 

Dette gjør nok og sit for bedre kjøling :thumbup:

Endret av k-orm
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...