Gå til innhold

Dårlig CPU vifte!


Rambo_.

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat min nye amd xp 3200+ fra mpx. Fikk den problemfritt inn i maskin, men etter å ha kommet inn i windows går det ca 3min, da for jeg den hygglige blåskjermen, og pcen restarter seg. Temperaturen lå i windows på 43 grader, men da jeg kjente på kjøleribba var den helv..ts varm. Brant meg på fingra. Dette kommer sikket av at den blir for varm, hadde det vært feil på cpun hadde jeg ikke kommet inn i windows

 

Asus A7N8X-E DELUXE som støtter xp3200+

thermaltek volcano 11+ Xaser Edition som skal klare 3400+,

men det tviler jeg på.

 

Kjører viften på max hastighet, 4800 rpm

 

Noen erfaringer her???? :cry:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som at du har en hel kaninfarm mellom kjøleribbene i CPU kjøleren.

Rengjøring av denne vil hjelpe drastisk.

Nå vet jeg ikke hvor bra luftgjennomstrømning du har i kabinettet, men er den dårlig så vil kabinettemperaturen øke drastisk og da hjelper det ikke hvor bra CPU kjøler du har.

 

EDIT: Er du sikker på at vifta går?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Da er neste spørsmål om kjøleren er montert rett eller satt 180 grader feil slik at ikke kjøleren har god kontakt med CPUkjernen, men det virker rart ettersom kjøleribben er så varm at du brenner deg på den.

Det skal være fult mulig å start windows med kjøleribben rett påmontert uten at viften går.

Den skal ikke koke etter bare 3 minutter uansett.

Jeg har en Thermaltake volcano12 på en AMD XP2500+@3200+ og eksperimetert litt med det.

Har også spilt Doom3 i en halvtime med viften på 3000rpm uten at maskina gikk urovekkende varm.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Regner med at du hadde en AMD prosessor som gikk på 333Mhz FSB før og har oppgradert til XP3200 med 400Mhz FSB.

Har du da PC2700 ram som er satt til å kjøre synkront med FSB så kan den nye FSB hastigheten lage alle problemene for deg forde de gamle rambrikkene dine ikke klarer 400Mhz på de timingene de gikk på med 333Mhz eller at de ikke klarer 400Mhz i det hele tatt.

Dersom du poster alle maskinspesifikasjonene vil det bli mye lettere å fastslå problemet.

Varmen virker ikke som er problemet forde 43-46 grader er helt normalt, min overklokkede CPU går feilfritt på 51,5 grader.

Det at underklokking hjalp kan være så enkelt at minnet klarer å følge med på den lavere FSB hastigheten.

Bare en teori!

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...