Gå til innhold

Kreativt bruk av linux?


Anbefalte innlegg

linux er jo som alle vet et fullgodt alternativ til windows når det gjelder vanlig skrivebordsbruk. Det har vi alle prøvd, og trives godt med, ikke sant?

 

men nå lurer jeg på om noen har prøvd litt mer kreativ bruk av sitt linux system enn bare vanlig skrivebordsbruk. en klassiker er jo en htpc løsning, men det er vel ikke veldig orginalt lengre.

 

selv prøver jeg så godt jeg kan å sette opp en jukebox med touchscreen som skal benyttes i et hjemmesnekra partylokale (ombygd låve) hos en kompis. Har foreløpig sliti litt med lydkort(ene) men, begynner å se en ende på det nå :)

 

er det noen som har gjort noe spennende? PC i bilen f.eks? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har løse planer om å sette inn en linux-server-general-purpose-ting med ekstern wlan i en fremtidig bil.

 

er imidlertid usikker på hvordan jeg skal løse PSU og skjerm.

 

jeg ser for meg følgende:

- ekstern trådløs antenne

- flere nettverkspunkter montert inni bilen til andre bærbare

- strømuttak for bærbare

- skjerm på en slags arm, som man lett kan brette fram og brette inn eller montere fast, samme med tastatur.

- embedded linuxmaskin som bridger eksterne trådløse videre til switch i bilen

- gps

- mp3spiller koblet til anlegget

- mplayer/xine for filmvisning

Lenke til kommentar

Jeg lagde en gang en brenne-boks til en kamerat av meg som skulle i militæret.

 

Tok en gammal pentium (60mhz?) som jeg hadde liggende, en gammal cdrom pluss hans gamle 2x (ja 2x*) brenner og la inn linux som jeg kraftig modifiserte til oppgaven.

 

Man starter den opp og legger i en audiocd og en tom cd, så begynner den automatisk å brenne, behøver kun strømkabel til veggen. Når den er ferdig lager den en serie pipelyder, eller noen andre pipelyder dersom det oppstod feil.

 

Og med et filsystem som aldri blir mounta rw er det bare å skru den av og på som man vil. ;) Dette fungerte feilfritt i følge kameraten min, boksen ble meget populær på kaserna, mange som skulle komme og låne den hele tiden. Han brente masse cder i løpet av rekrutten (i hvert fall over 100), og opplevde aldri noe kluss av noe slag.

 

*) Greit, 2x eller 4x, husker ikke lenger hva det var.

Endret av Cronius
Lenke til kommentar
Jeg lagde en gang en brenne-boks til en kamerat av meg som skulle i militæret.

 

Tok en gammal pentium (60mhz?) som jeg hadde liggende, en gammal cdrom pluss hans gamle 2x (ja 2x*) brenner og la inn linux som jeg kraftig modifiserte til oppgaven.

 

Man starter den opp og legger i en audiocd og en tom cd, så begynner den automatisk å brenne, behøver kun strømkabel til veggen. Når den er ferdig lager den en serie pipelyder, eller noen andre pipelyder dersom det oppstod feil.

 

Og med et filsystem som aldri blir mounta rw er det bare å skru den av og på som man vil. ;) Dette fungerte feilfritt i følge kameraten min, boksen ble meget populær på kaserna, mange som skulle komme og låne den hele tiden. Han brente masse cder i løpet av rekrutten (i hvert fall over 100), og opplevde aldri noe kluss av noe slag.

 

*) Greit, 2x eller 4x, husker ikke lenger hva det var.

Kult! Du burde nesten ha skrevet en liten Howto på det der ;)

 

Hvor stor (fysisk) var den?

Lenke til kommentar

Stiiilig Cronius! :D - -- Men ellers; jeg skal få pressa inn en linux mp3 boks i

russebilen, når vi får den... OM vi får den... Hmm, stress å finne :]

 

Uansett, - Linuxbox til MP3's osvosv i russebilen - jeg må optimalisere

oppstartstiden til tusen da, ellers får jeg ris av resten i bilen kan jeg tenke

meg ;) Kan ikke ha noen særlig oppstartstid på musikken! :D

 

Ahh, - gleder meg til det jeg. Men lurer fremdeles på strømmen... --- Trodde

foressten også du mente kreativt arbeid, da er jo Inkscape, Gimp og Blender

utrolig programmer! :) Jeg er en liten kreativ linuxbruker og det funker

kjempebra. ;]

Lenke til kommentar
Kult! Du burde nesten ha skrevet en liten Howto på det der ;)

 

Hvor stor (fysisk) var den?

For min del var det nesten mer "proof of concept" enn noe annet, pessimist som jeg er ble jeg veldig overrasket da han kom hjem på perm og sa den fungerte som den skulle ;)

 

Så det var ingen casemodding i bildet, brukte kun en gammel desktop pentium jeg hadde liggende (fin resirkulering av gammel hardware). Installerte en liten slackware installasjon, og forandret startup skriptet til kun å gjøre det absolutt mest kritiske - dvs å mounte swap + / (som ro) og deretter kjørte den igang mitt hjemmelagde "BurnBaby" script i en loop (dette ga meget kort startup tid, en hvilken som helst distro kunne benyttes, men personlig har jeg så god erfaring med slackware sine rc.d/ filer at jeg foretrok denne, pluss at den er rask å installere).

 

Jeg fant et lite program (cdctl var det vel) som kunne gi status på cdromen - om det var cd i eller ei, og brukte dette til å sjekke om det lå en audiocd i cdromen. Med en gang dette var tilfellet begynte den å altså å brenne en kopi (med -eject), og skriptet sjekket retur-verdien av cdrecord og ga visse pipelyder avhengig av om det funka eller ei. Og det var det hele :) En ganske enkel oppgave for en hver linux kyndig person. (Å sjekke om det ligger tom cd i brenneren er unødvendig fant jeg ut.)

 

Også kan jeg forsåvidt legge til den litt mørkere baksiden av mynten (kremt):

 

- Å brenne datacd og audiocd krever forskjellige programmer, jeg klarte ikke å få cdctl til å korrekt finne ut om det var datacd eller audio som stod i (etter mye testing), men han som skulle ha den sa han bare var interessert i musikk cder, så jeg fikk aldri rettet opp problemet.

 

- cdrecord/cdromen var litt sær på gamle cder, cden som skulle kopieres måtte være ganske fin ellers ville den ikke brenne (var bare å tørke den eller i værste fall vaske den).

 

I mitt tilfelle tok det litt tid å få skriptet til å fungere smertefritt, ettersom cdctl ikke fungerte helt som det skulle, og siden testing med en 2x brenner tar litt tid ;) Men resultatet ble meget bra, vurderte å lage en til meg selv også, men da hadde jeg jobbet så mye med hans at jeg ikke gadd mer :p Jeg driver tross alt ikke mitt eget "brenneri" hjemme, det er annerledes hvis man skal på et sted hvor dette kan være aktuelt (som f.eks. militæret). Legger ved det gamle BurnBaby skriptet mitt hvis det skulle være av interesse, sist brukt til å feilsøke på min den gang 16x brenner ser det ut som ;)

burnbaby

Lenke til kommentar
Trodde

foressten også du mente kreativt arbeid, da er jo Inkscape, Gimp og Blender

utrolig programmer! :) Jeg er en liten kreativ linuxbruker og det funker

kjempebra. ;]

hehe

 

da hadde jeg heller formulert meg litt annerledes, men dog godt tenkt.

 

poenget mitt her er å få fram alle bruksmulighetene med linux. siden det er et åpent system kan det jo modifiseres til så godt som hva som helst :)

Lenke til kommentar
Hva var hardwaren ellers i den pcen? Hvilket fs?

Var vel ext3 eller reiserfs. Harddisken var en gammel 500mb eller noe sånt. Det er ganske uviktig hva slags hardware det var, så lenge det er bra nok til å klare å brenne cder i den hastigheten det er snakk om (og det krever i hvert fall ikke stort når det i dette tilfellet var en 2x brenner ;)). Det eneste den kjører er tross alt nesten bare kernelen og cdrdao.

 

Som en ekte datanerd (linuxnerd faktisk) har jeg en hel haug gammelt datautstyr stående. Så jeg bare tok en pentium jeg hadde og en liten harddisk og så var jeg i gang. Det er software delen som er "utfordringen" her, men som sagt det er en enkel oppgave for en hver linux kyndig person.

 

hadde vært utrolig tøft om noen laget en distro som brant cd'r :D

Kunne naturligvis stappet denne "distroen" på en diskett, ikke så dum idé egentlig. Man måtte tastet inn hvor cdromen og brenner var (/dev/hdX) og hvilken hastighet, om den støtter burnfree osv, men det hadde nok funka. Da ville det vært en smalsak å gjort en hvilken som helst ubrukt pc om til en slik boks.

 

Skulle gjerne gjort det, men har ikke tid til å sette meg inn i det akkurat nå.. :hm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...