Gå til innhold

Windows starter ikke. Ukjent problem.


Anbefalte innlegg

Poster her siden jeg ikke har peiling om det er software- eller hwproblem.

 

Hei

 

En kamerat av meg har en HP-pc som han nylig fikk problemer med. Plutselig en dag når han skulle slå på pcen kom den skjermen der du kan velge å starte windows på vanlig måte eller starte i sikkerhetsmodus. Problemet er at uansett hva du velger, så blir det bare svart skjerm etterpå. I sikkerhetsmodus kommer det litt info nede før den går over til svart skjerm. Skjermen blir ikke helt svart, det blinker det en sånn: "_" oppe i venstre hjørne.

Siden jeg ikke kom noe særlig videre med dette bestemte jeg meg for å prøve å reinstalere windows. Windowsinstallasjonen begynte å laste inn driverne, men den stoppet på "Starter Windows.."

Da tenkte jeg at det kanskje var noe feil med harddisken, så jeg koblet ut master disken og satt slave-disken som master. Samme skjedde der også.

 

Hva kan være feil? Har sett mye rare pcproblemer, men aldri dette.

 

Spesifikasjoner

 

HP 452.no

XP 2400+

2x 256 PC2100 DDR Ram

1x 60GB ukjent 5400 rpm

1x 120GB Maxtor 7200 rpm

GeForce MX420

Windows XP Home

 

Takker for alle svar

 

- gordito

Endret av gordito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm hehe nå er både minne og cpu nevnt.. hvorfor er det ingen som har nevnt skjermkort?

 

det er tydelig at maskinen nekter når den får oppløsning å jobbe med.. kan være skjermkortet oxo.. garanterer ingenting men som tidligere nevnt så oppfører hardware seg veldig sykt når det først klikker og langt ifra alltid det er de samme symptonene... en rambrikke er meget komplisert og det kan være mange forskjellige grunner til at den ikke funker ergo oxo like mange forskjellige sympton...

Lenke til kommentar

Du har utelukket og er sikker på at det ikke er feil med Harddisken med tilhørende kabler samt RAM og Skjermkort, da ville jeg ha testet dette:

 

Forsøk og innstaller Windows kun med det du ”trenger”, napp ut nettverkskort, lydkort og slike ting, koble også ut CD-ROM om du har to. Er enhetene integrert da diabler du det i BIOS, her disabler du alt også, USB, COM, LPT bare for å være på den sikre siden. Fullføres Windows intallasjonen da kan du forsøke å enable en etter en helt til feilen oppstår, du vil da mest sanynlig finne feilkilden.

Endret av Terje_2002
Lenke til kommentar
Korrupt boot.ini ? virus på bootsektor ? Ta disken ut og scann den i en annen maskin, kan hjelpe kanskje ?

Virus var min første tanke, men synes det var merkelig at det ikke fungerte å installere win. på noen av diskene. Er jo mulig begge diskene er infisert.

Det med IDE-kabler kan prøves.

 

Takker for svar

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...