Gå til innhold

Får ikke kontakt med nettet.


lobster

Anbefalte innlegg

Jeg prøvde meg på Suse Linux og fikk opp nettverkskortet med det samme.

Men nå prøver jeg Fedora (som jeg liker bedre) og får ikke opp nettverkskortet.

Dvs, jeg får det opp slik at det står OK bak det men jeg får ikke noen IP automatisk..

 

Har dere noen tips å komme med på morgenkvisten :)

 

 

 

 

Edit: Jeg prøver nå å sette statisk IP i stedet for å motta automatisk...

Endret av lobster
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver jeg å skrive inet addr: 10.0.0.2, så får jeg Inet: Command not found.

 

Jeg bruker Fedora 2

Det er outputen fra ifconifg, så det er ikke så rart :)

 

Det er ip'en du satte selv, eller er den fra DHCP?

Jeg satt selv, den mottok ikke automatisk.

 

Jeg har en router innenfor NGT modemet.

Jeg har for sikkerhets skyld testet å koble maskinen rett opp mot modemet uten at det hadde noe å si.

Lenke til kommentar

det skal gå an å sette automatisk IP i Fedora. når jeg kjørte Fedora selv fikk jeg automatisk ip og jeg var på nett med en gang. tror det skal ligge noe automatisk IP config i Control Panel.

 

eller kanskje det går an å gå til /etc/rc.d/rc.inet1.conf i Fedora også? det er iallefall filen jeg konfiguerer når jeg skal på nett i Slackware.

bare en liten tanke.

Lenke til kommentar
Prøver jeg å skrive inet addr: 10.0.0.2, så får jeg Inet: Command not found.

 

Jeg bruker Fedora 2

Det er outputen fra ifconifg, så det er ikke så rart :)

 

Det er ip'en du satte selv, eller er den fra DHCP?

Jeg satt selv, den mottok ikke automatisk.

 

Jeg har en router innenfor NGT modemet.

Jeg har for sikkerhets skyld testet å koble maskinen rett opp mot modemet uten at det hadde noe å si.

Det var da merkelig rart, i følge ifconfig skal da kortet være oppegående, men du burde da fått ip fra NGT router'n. Får du svar hvis du pinger den (ping 10.0.0.1)? Skulle jo ikke være noe problem å få opp nett med linux og NGT.

Lenke til kommentar

Prøver jeg å pinge 10.0.0.0 så får jeg Destination host unreachable.

Prøver jeg og pinge 10.0.01 så går det bra.

(Jeg har selv måttet sette manuell IP da jeg ikke mottar DHCP)

Jeg satt IP'n til 10.0.0.3

 

Jeg byttet disk til den jeg har Suse 9.1 liggende på for å sjekke om jeg fikk nett der og det gjorde jeg.

Så derfor er det utelukket at jeg har problemer med kort, kabler, modem, router.

Det er ett eller annet som er feilkonfigurert i Fedora.

Det hjelper heller ikke om jeg logger inn som root.

 

 

 

Dette er merkelige greier.

Lenke til kommentar

Du må ikke bekymre deg over at du ikke fikk svar fra 10.0.0.0 - der er det lite :) 10.0.0.1 er ip'en til NGT routern, og det at det gikk an å pinge den virker veldig rart, i og med at du ikke DHCP ip fra den. Ettersom jeg ikke har så mye erfaring med Fedora (har ikke brukt det i det hele tatt faktisk), vil jeg foreslå at du prøver "dhcpcd eth0" som root i en terminal for å være 100% sikker på at du ikke får DHCP svar / eventuelt hvilke feilmeldinger du får.

 

Hvis ikke det fungerer kan du prøve (via GUI, ettersom jeg ikke husker kommandoene for å sette dette manuelt for øyeblikket) å sette gateway til 10.0.0.1 og DNS servere til 217.13.4.27 og 217.13.7.140 (standard DNS servere på min NGT router). Da bør du komme deg på nett (ping www.hardware.no for å prøve).

 

En siste tanke; kommer Fedora med en slags firewall innebygd? Kan det være det som ødelegger her?

Endret av Bøb
Lenke til kommentar
vil jeg foreslå at du prøver "dhcpcd eth0" som root i en terminal for å være 100% sikker på at du ikke får DHCP svar / eventuelt hvilke feilmeldinger du får.

 

En siste tanke; kommer Fedora med en slags firewall innebygd? Kan det være det som ødelegger her?

Jeg må bare takke for all hjelp jeg får her.. Det er kjempeflott at dere gidder å hjelpe til alle sammen.

 

Dessverre har jeg allerede satt opp DNS og deaktivert Firewall.

fremdeles ikke noe nett ...

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...