Gå til innhold

hva er firmware?


CaSh

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En idiot venn av meg tror at firmware er software.

firmware er langt i fra noe som helst software i hvertfall :yes:

 

f.eks min creative mp3 spiller har jeg byttet firmware på, og på en måte oppgraderte den spillern litt, f.eks den støttet flere sanger + litt bug fiksing o.s.v

 

kan man si at det på en måte er en driver og bios i et? funger jo litt som begge deler vil jeg si

 

her er jo et eksempel

 

dvd/cd rom benytter seg av firmware og kan være lurt og oppgradere firmware hvis man f.eks har litt problemer

Lenke til kommentar

Definisjonen på den sida er ikke helt entydig da det snakkes om ROM og PROM minne, altså minne som ikke kan modifiseres etter først å være programmert. Men hvis programmet ligger i flash minne (som kan endres) kaller man det etter den definisjonen software.

 

Vil heller si at firmware er programvare som er i et lukket system som det ikke er meningen at en sluttbruker skal endre på. Som f.eks i en DVD spiller, TV, vaskemaskin, fjernkontroll eller whatever..

Lenke til kommentar

Software er et veldig vidt begrep, og firmware går absolutt under den kategorien.

 

La oss si at du har en DVD-brenner. Den består av selve mekanikken, en motor, et kretskort og laseren. For å styre hvordan dette skal fungere brukes firmware, altså software som forteller hva hardwaren skal gjøre når den får bestemte signaler fra PC'en. Dersom man legger inn annen firmware i denne brenneren, vil hardwaren kunne oppføre seg på en annen måte enn tidligere.

Lenke til kommentar
firmware er langt i fra noe som helst software i hvertfall :yes:

Joda, firmware er definitivt software. Eneste forskjellen er hvordan det lagres. Mens "vanlig" software lagres på CD, floppy, HD etc så lagres firmware i en chip.

Men.. hva da med en iPaq og lignende f.eks? Der har du OS og applikasjoner lagret i f.eks intern flash, eller ram. Er ikke så betegnende å kalle de programma du legger inn på en sånn sak for firmware heller...

 

Den generelle oppfatninga er mere at det er programvare i et lukket system. Men er ikke alltid lett å gi en definisjon. Derfor sier jeg som regel at jeg utvikler software istedet for firmware når jeg programmerer på DSP'er og mikrokontrollere...

Lenke til kommentar
.... Derfor sier jeg som regel at jeg utvikler software istedet for firmware når jeg programmerer på DSP'er og mikrokontrollere...

Helt enig, ingen som sier at de utvikler firmware. Software blir firmware først når det legges i en chip. Og det er jo typisk for embedded system at de ikke bruker disk, men chip (ROM, EPROM, Flash, etc) for programlagring.

Lenke til kommentar
Ikke enig. Det er ingenting i veien for å plassere både OS og applikasjon i en chip, f.eks i en satelittmottaker. Og da er det jo firmware.

Poenget er at det er ikke hva denne softwaren gjør som besemmer om det kalles firmware, men hvordan den lagres.

Er ikke helt enig med deg :)

 

Du sier applikasjon, har du sett defisjon paa applikasjon da?

 

A program or group of programs designed for end users. Applications software (also called end-user programs) includes database programs, word processors like Word or WordPerfect, and spreadsheet programs like Excel. Back to Top

 

Ref

 

Applikasjon er som regel en software hvor det er bruker "interaction" (glemt hva det er paa norsk).

 

Her er hva de sier om OS

A big complicated computer program that lets multiple simultaneously executing big complicated computer programs coexist peacefully on one physical computer. The operating system is also responsible for hiding the details of the computer hardware from the application programmers, e.g., letting a programmer say "I want to write ABC into a file named XYZ" without the programmer having to know how many disk drives the computer has or what company manufactured those drives. Examples of operating systems are Unix and Windows NT. Examples of things that try to be operating systems but mostly fail to fulfill the "coexist peacefully" condition are Windows and the Macintosh OS.

 

Ref2

 

Her er hva de sier om firmware

The same as software, except it is executed from ROM, and does not disappear when the computer is turned off. Almost any software could be in ROM, except programs that modify themselves as they run.

Ref3

 

Hvis du har et OS og en applikasjon som ikke modifiserer dem selv da kan du nok legge det paa en chip og kalle det firmware vil jeg tro :yes:

 

Vel vel, det er langt paa natt her snart 3am hode gaar i spinn saa hvis jeg har sagt noe galt saa for jeg skylde paa klokka :blush:

 

Frankie

Singapore

Lenke til kommentar

Du har nok lest for snevre definisjoner.

Applikasjon er det programmet man skriver for å få utført en oppgave. Mitt eksempel med en satelittmottager er vel ganske dekkende, den har jo definitivt et 'user interface'.

 

OS finnes i veldig mange utgaver. Den definisjonen du tok ut er altfor snever. F.eks real-time OS brukes veldig ofte i embedded systemer, uten disk og brukere. Det finnes også OS som selges som firmware, f.eks VRTX kan leveres i en ROM (har brukt det selv).

http://www.fact-index.com/v/vi/virtual_rea..._executive.html

 

Mens den siste quote'en er jo akkurat det jeg har sagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...