Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Beste/kjappeste fildelingsprogram på LAN


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis det er snakk om så mye data, eller så mange "klienter" som skal ha filene, at det blir et problem å distribuere selv på LAN....

 

Så ville jeg også annbefalt Bittorrent. Du finner ikke en bedre automatisk bandwidth distribution modell, og tiden det tar å lage en torrent er rimelig minimal da. Det høres jo ut som om det er MYE som skal overføres her, siden du i det hele tatt gidder å tenke på å andre løsninger enn å kopiere over direkte.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis jeg laster ned en fil fra "kurt", vil da det jeg har lastet ned hittil fra "kurt" være tilgjengelig for nedlasting for "kåre" hvis "kåre" også skal ha den filen?

 

Samme hvis vi er 10 stk som skal ha samme fil fra en kar, vil da alt vi laster ned fra den karen bli delt ut til alle andre samtidig som vi laster det ned?

Lenke til kommentar

DC er den kjappe løsningen, den fungerer. Når to har lastet ned så laster de andre ned fra de to osv., men om du har f.eks. en 4GB rå DVD-film som skal distrbueres ut til alle på kort tid så er det torrent som bør kjøres. Men er vel ikke verdt å tenke på torrent engang om det er snakk om over lang tid (LAN på en hel helg f.eks.) og mindre filer (mindre enn 1 GB)

 

 

Om det er snakk om mange filer er nok DC det beste (søkbart, kan dele ut mange forskjellige filer etc.)

Lenke til kommentar
Hvis jeg laster ned en fil fra "kurt", vil da det jeg har lastet ned hittil fra "kurt" være tilgjengelig for nedlasting for "kåre" hvis "kåre" også skal ha den filen?

 

Samme hvis vi er 10 stk som skal ha samme fil fra en kar, vil da alt vi laster ned fra den karen bli delt ut til alle andre samtidig som vi laster det ned?

Med bittorrent, ja.

 

Derfor bittorrent er overlegent best når det gjelder å spre en og samme fil til mange samtidig uten å kreve stor båndbredde hos kilden.

 

Det er en grunn til at mange Linux distribusjoner bruker bittorrent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...