Gå til innhold

Pc-trøbbel! Trenger hjelp!


kns

Anbefalte innlegg

Sliter noe inni granskauen med å fikse maskinen til en kompis. Dette er en IBM, typisk "hjemme-pc", noe mer vet jeg ikke, bortsett fra at cpu'en på omkring 800mhz og at den har 256mb ram.

 

Problemet er at den ikke vil boote WinXP. Trodde først det var hd'en som var problemet, men da jeg satte hd'en som master i en annen maskin, startet systemet helt fint. Tilbake i kompisen mins pc derimot, stopper den med svart skjerm (led'en på monitor går imidlertid ikke av) etter 0,5 sekunders knatring fra harddisken. Har byttet rundt omkring på ide-kabler, samt plasseringen av disse på hovedkortet til ingen nytte. Minnet ser også ut til å fungere helt fint. Hva kan dette være??

 

Første gang jeg prøvde å installere XP på nytt, stoppet installasjonen sånn ca midt i, med svart skjerm. Etter utallige nye forsøk, endte jeg opp med å installere XP på disken hans mens den stod i en annen pc. Da funket det, men nå vil altså XP ikke starte. Kan det ha noe med at jeg installerte det mens disken stod i den andre pc'en?

 

Vurderer å sette alle delene hans på et nytt hovedkort for å se om det hjelper, men tenkte jeg ville poste et innlegg her før jeg går i gang, slik at jeg slipper å styre på til ingen nytte..

 

Hadde satt VELDIG pris på svar..!

Endret av kns
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm..ja, men jeg men har egentlig ikke tro på at det hjelper. Xp-versjonen er den samme han har hatt på pc'en før, og jeg har også prøvd å installere det på en annen maskin jeg hadde stående. Funka fint da også. Men dersom det ikke dukker opp andre gode råd, vil jeg kanskje måtte prøve et eldre OS.. :hmm:

Lenke til kommentar
1) Installer XP på harddisken satt i en annen PC

2) kjør SYSPREP

3) ta disken ut og sett den inn i den PCen den skal være

4) start opp, XP vil nå installere alle drivere på nytt, sjekke lisenskode etc akkurat som om det var en ny installasjon.

Ok, skal prøve. Men hva er sysprep?

Lenke til kommentar
1) Installer XP på harddisken satt i en annen PC

2) kjør SYSPREP

3) ta disken ut og sett den inn i den PCen den skal være

4) start opp, XP vil nå installere alle drivere på nytt, sjekke lisenskode etc akkurat som om det var en ny installasjon.

Etter det jeg har funnet ut, virker det som om SYSPREP ikke kan kjøres under XP. I hvert fall ifølge Microsoft:

 

System Requirements

 

To install Sysprep 1.1, you must be running one of the following Windows 2000 products on your computer:

Windows 2000 Professional

Windows 2000 Server

Windows 2000 Advanced Server

Windows 2000 Datacenter

 

Uansett: Har i hvert fall funnet ut at det ikke er disken hans det er noe galt med. Har prøvd 5 forskjellige Hd'er i maskinen hans. Under installasjon av XP stopper det samme sted hver gang, hvilket er når det står "Starting Setup", etter at installasjonsprogrammet har lastet alle ulike drivere og setupfiler.

 

Rart. Noen ideer? Begynner å bli desperat her. Ettersom jeg har prøvd med og uten forskjellige kort, byttet rundt på IDE-kabler, minne, etc, må det jo nesten være hovedkortet som streiker på ett eller annet vis? Muligens dårlig kommunikasjon med IDE-porten(e)? Det vil jo uansett være litt rart, ettersom disken registreres fint, og kommer et lite stykke i installasjonen..? Hjelp!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...