Gå til innhold

Billig Socket754 eller dyr dual-channel Socket A?


Theo343

Anbefalte innlegg

Dette begynte med å skulle kjøpe et skjermkort til 1000,- for å få nytt liv i en gammel PC.

 

Deretter begynte jeg å se på et Nforce Ultra2 400 Socket A system til rundt 4000-4500,-(har 2*512MB Corsair "twinram" fra tilbud rundt juletider, som var planlagt byggetid men bestemte meg for å vente på s939) med PSU og kabinett.

 

På et slikt S-A system kunne jeg fått en 333/2500+ Barton til rundt 700,- og satt den til 400/3200+. Men hovedkorten med disse chipsettene og moderne funksjonalitet gblan og raidkontroller i sørsiden etc. koster fort rundt 800.-(Gigabyte K7NNXP som jeg vil ha koster 1.600,-, Epox 8RDA6+ 1.200,-). Og ikke minst skal kortet generellt være bra og gjerne inneholde firewire og usb20 etc. Samt 4 hull til en god kjøleribbe.

 

Og når jeg holder på med dette så ser jeg at jeg kan få et S745 system med prosessor til rundt 1.100,- og hovedkort til rundt tusenlappen.

 

Er ytelsen på den rimligste S754 prosessoren såpass mye bedre enn Socket A 3200+?

 

Årsaken til at jeg lurer så fælt på dette er at jeg neste år skal bygge et S939 system, men trenger en god pc til da. Billigst mulig, men alikevel bra....

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dj laffen: Den testen har jo ikke engang med XP 3200+, du kan jo ikke bare "plusse på litt" og så si at "jo, den kom over Athlon64 2800+ :p "

En Athlon64 2800 yter jo mye bedre enn en XP 2800+... Hvordan vet du at XP 3200+ gjør det bedre når den ikke er med i testen? :p:P

Jepp, du har et poeng der. Leste nok ikke testen nøye nok. Ser at A64 gjør det veldig bra i minne-testen og knuser XP der grunnet integrert minnekontroller. På tallknusing er det mer like resultater, sikkert fordi hastigheten (Hz) har mer å si her. Uansett så er det vel ikke verdt å gå fra en XP3200+ til A64 2800+ når det resulterer i at hovedkortet også må skiftes ut, og at ytelseforskjellene ikke er så altfor store. Har selv en A64 3000+ og er godt fornøyd, men da gikk jeg også fra en Atholon 1.0 Ghz cpu og tilhørende hovedkort & minne.

Lenke til kommentar

Husker jeg dilla mye rundt mobile prosessoren også rundt juletider hehe.

 

Hmm men husker ikke alt rundt det. Men prisen på en XP-M 2400,- er ca. 710,. og en Barton 2500+ er 670,-

 

Bartone modder jeg med FSB trikset til en 3200+. Men yter en XP-M 2400+ som er moderat overklokket med grei luftkjøling bedre enn XP3200+??

 

Hva har du gjort for å kjøre den på 2.5Ghz? Og hvilket hovedkort? Så ikke det i profilen din...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Husker jeg dilla mye rundt mobile prosessoren også rundt juletider hehe.

 

Hmm men husker ikke alt rundt det. Men prisen på en XP-M 2400,- er ca. 710,. og en Barton 2500+ er 670,-

 

Bartone modder jeg med FSB trikset til en 3200+. Men yter en XP-M 2400+ som er moderat overklokket med grei luftkjøling bedre enn XP3200+??

 

Hva har du gjort for å kjøre den på 2.5Ghz? Og hvilket hovedkort? Så ikke det i profilen din...

Den yter det samme som en barton ved samme frekvens. har samme cache osv.

Jeg har Abit NF7 v2.0 hovedkort.

Og så har jeg en denne vifta. Ligger på ca. 44 grader idle, og ca. 55 ved max load.

 

vifta passer egentlig litt dårlig men har modda den så den får plass :)

Endret av Fugir0x0r
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...