Gå til innhold

Tanker rundt landslaget.


Bandidos-Pelle

Anbefalte innlegg

VM-kvaliksuksessen vi alle har ventet på, lar seg vente. For nå har vi har vi nådd bunnen, eller hva? Fortjener vi ikke litt suksess nå? Hvorfor går det ikke som det skal når det gjelder? Det er ikke uten grunn til at folk har valgt å sette spørsmålstegn til Hareide og hans mannskap.

 

I slutten av oktober i fjor skrev jeg engelsk-tentamen om landslaget. Der skrev jeg hvor inderlig jeg ønsket Hareide som landslagssjef. Ett år senere er skepsisen jeg opplevde med Semb, tilbake.

 

Det åpnet friskt, selv om vi slo noen svært dårlige lag med vårt såkalte ”B-lag”. Da alvoret begynte, gikk det skeis. Uavgjort, uavgjort, tap og uavgjort er statistikken for de fire siste kampene. Imponerende? Nei, på ingen måte, og skepsisen sprer seg. Hareide lover og lover: ”På hjemmebane skal vi angripe, vi skal styre spillet” har han opptil flere ganger sagt. Og hva presterer mannskapet? INGENTING. Det er som å se hodeløse kyllinger. Det er ingen rytme i spillet. Angrepsspillet blir for forutsigbart, og de store sjansene kommer av mer eller mindre tilfeldigheter. Ligner noe Semb-tiden.

 

Se på nabolandene våre. Jeg er kanskje den største Danmark/Sverige-hateren på forumet, men jeg kan allikevel erkjenne at det er noe de har som ikke vi har. Det er flyten, variasjonen i angrepsspillet, stødigheten på midten, det er det vi mangler. Vi har for lite oppfinnsomme spisser. Vi har en svært varierende midtbane. Vi har brukbare keepere, men hva hjelper det når målene ikke kommer? Se på Sverige. 7-0 over Malta. Selv om det er et råttent lag, skulle jeg likt å se Norge score like mange mål mot det samme laget. Vi er effektive, men ikke dyktige nok.

 

Ser vi på navnene på de respektive landene i Skandinavia, så er faktisk ikke Norge dårlige. Vi mangler teften. Vi mangler evnen til å produsere sjanser og score på dem.. Laget vårt har potensial, men det kan ta år før det er som det skal.

 

VM-kvaliken er i gang, vi har åpnet elendig. Fortsetter vi i dette tempoet har jeg mistet det lille håpet jeg hadde til Norges fremtid innenfor fotball. Å kvalifisere oss til VM er et krav fra min side. Greier vi ikke det, sliter vi.

 

Kamper gjenstår, lag gjenstår, det er poeng å spille om, men tar vi ikke mange av dem er vi ute. For godt.

 

Over og ut.

 

Dessverre…

 

EDIT:

negative.JPG

:ermm:

 

Som jeg trodde.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg må si at jeg er veldig skuffet spillemessig etter de to første kampene i VM kvalikken.

De andre treningskampene så jeg ikke men resultatene der var vel ok.

 

For min del synes jeg at Hareide har gått litt fort frem med løftene sine, jeg har ingen tvil om at Norge kan få et veldig bra landslag over tid dersom det blir utviklet en mer aggressive ballbesittende holdning.

 

Når det er sagt så synes jeg tross alt at mange mennesker forlanger endel for mye av landslaget og det blir veldig "teit" med alle disse utsagnene i media noår noe liksom går litt nedover.

 

For min del er det faktisk "greit" dersom Norge ikke kvalifiserer seg til VM, er mer sannsynlig å tenke på at et kompetent landslag skal kunne gjøre det veldig bra i den neste EM kvalifiseringen, det er da jeg eventuelt vil stille de kravene som mange ser ut til å stille allerede nå.

Lenke til kommentar

Var litt skeptisk til Hareide fra begynnelsen. Har aldri trodd han er rett mann for landslaget, det er Trond Sollied som hadde vært det.

 

Tor Røste Fossens er etter min mening den beste treneren LL har hatt i nyere tid ved siden av Drillo..kanskje enda bedre.

 

Drillo var også genial. Hans største (og kanskje eneste)tabbe var å ikke tørre skifte ut Dan Eggen med Hoftun i Vm 98. Eggen var involvert i samtlige (untatt et) av baklengsene der inkl Italias mål. Men likevel..

En får tro hva en vil, men den gang Drillo ble ansatt var jeg overbevist på at det ville gå veien.

Det samme ville jeg vært om Trond Sollied hadde blitt ansatt. Han er uten tvil den beste landslags-treneren vi kunne hatt i dag.

 

Synes ikke LL spiller noe bedre nå enn under Semb. Greit at vi mangler en ener på midtbanen, men når laget spiller så strukturløst og tilfeldig som nå er det treneropplegget som nok svikter noe.

Det så lovende ut i de par første kampene i Hong kong (mot Sverige og Quatar)..men så har det liksom bare fallert mer og mer spillemessig.

 

Vi får jo håpe at det er feil, og at Hareide får det til med laget, men jeg er sterkt i tvil.

Han kan nok være enn bra klubbtrener med sitt humørfullte "speiderleder"-aktige engasjement. Men jeg er redd det ikke holder på A-landslagsnivå.

Det må nok en mer kynisk, genial og kompromissløs trener til for å få maksimalt ut av laget i de viktige kampene

Endret av groenn
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Vi har enere på midtbana. Martin Andresen, Magne Hoset, og Tommy Svindal Larsen.

 

Vil ikke kalle de enere, de fungerer ikke skikkelig i rollen.

Ørjan Berg kunne muligens klart oppgaven, men vil ikke.

 

Svindal Larsen har vel ikke fått sjansen enda, og bør nå få det. Han har spilt

bra i Tysk toppfotball. Han kan også være en å satse på med mulig vm kvalifisering i tankene...han spiller blant og kjenner tyskerne og forholdene der.

 

Med enere mener jeg opplagte valg. hallvar Thoresen, Tom Sundby, Myggen og Ketil Rekdal var slike midtbane enere som var kreative og kunne styre en landslagsmidtbane på dette nivået. De som har vært nå har ikke lykkes med det.

Lenke til kommentar

Syns både Martin Andresen og Magne Hoset har gjort det bra på sine respektive lag. Er vel enig i at dei ikkje har storspelt på landslaget (med unntak av Magne Hoset i Russlandkampen...DÅ spelte han bra). Men likevel vil ikkje det sei at dei ikkje er "enere" på bana. Har vel meir med at dei ikkje har fått det til... :p

 

(jaja...krangle krangle..) :)

Lenke til kommentar
Er det fotball det er snakk om?

Nei, fårikål... :p

 

Problemet med landslaget er at de noen alvorlige, store pyser. Hareide har lagt ut om hvor flott de skal spille og at de skal angripe å score mål. Men når dagen kommer er de så redd for å tape, for å slippe inn mål. De tør ikke sende opp folk for da er sjansen større for å slippe inn. Logisk. Var på Norge-Wales på ullevål; Hareide sa at langpasningens tid er over osv. Det som skjedde i rekkefølge:

  • Avspark
  • Pasning bakover
  • Mottager legger langpasning
  • Gjett hvem som fikk ballen?..... :no:

Det er det som kjennetegner hele den nordiske spillekulturen, hvis det i det hele tatt finnes noen kultur...

Brasil. Brasil har kultur. Der har de ikke annet å gjøre en å spille fotball. Tilfeldigvis har de små arealer å spille på og må drible for å komme seg fram. Da får man en morsom og ikke minst sterk kultur. Noe vi kan se langt etter i Norge.

 

For å konkludere:

Vi må slutte å være så redde for å tape, vi må drite i om vi slipper inn et par mål, kanskje tilogmed tre. Tenk hvor gøy det hadde vært. Så må man slippe til de yngre spillerne. Som Gamst, Braaten, Fredheim etc. Teknikere. Som kan berike spillet. Når de begynner å drible blir det morsomt å se på Norge. Publikum jubler, spillerne får selvtillit. En positiv sirkel.

 

Fremtiden ligger i underholdning! :w00t:

 

Midtbanespiller: Erik "Myggen" Mykland ;)

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...