Gå til innhold

Trenger tips til program som måler cpu forbruk


Anbefalte innlegg

har en svak maskin som tydelig ikke makter arbeidsmengden.

 

Litt vanskeligt å følge med på taskmanager for å se hvem som er synder og bruker opp all cpu.

 

serveren min, som er den lille, har all mp3'en min ... og når jeg kjører winamp på hovedmaskinen så hakker det iblant. Har ikke testa spill enda igjennom serveren, men trafikk ellers ser ok ut. (merker jo ikke lagging i ie hehe )

 

men finnes det en cpu monitor som logger saker og ting på hver prosess, slik at man kan gå tilbake og se når 100% av cpu ble brukt, og hvilke prosesser det gjaldt?

 

EDIT:

by the way ...

Ser i loggen til brannmuren på server...

Port Scan: source: min ip, destinatio: fjern ip, ports: døsmange porter

 

Finnes det et program som logger hvilke porter, de forskjellige prosessene bruker? sånn at jeg kan se i ettertid hvilken prosess det er som portscanner hos meg? Eneste jeg kommer på er kanskje norton sin brannmur .. men orker ikke legge inn den når jeg har satt opp min brannmur (var ikke så lett).

Endret av CreapingDeath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

lurer på om jeg fant portscannings problemet. Tror det var Mcafee Antispam saken

... dens dager er uansett talte ... et værre møkkaprogram skal man lete lenge etter. Den fjerner spam veldig bra ... men det er det eneste positive ved den ... grrrr, spiser cpu'er, plagsom med oppdateringer, ...og nå .. portscanning ...

 

kjørte netstat -a .... og den listet opp alle portene i hele maskinen totalt ... til en stakkars epostserver ....

 

Men forespørselen min står ved lag... et program som kan logge hva prosesser foretar seg over tid. Netstat viser bare nuet, det gjør også tds-3 (veldig bra prog, men jeg forstår jo knapt 10% av det programmet).

Lenke til kommentar

mmm den hadde visst ikke et vindu, viste bare info rett på desktoppen... ???

 

Får prøve det senere idag, men jeg kan jo spør imens. Kan jeg med det programmet se at klxx.xx så gikk prosess y med 60%, og prosess i med 35%?

 

altså kan jeg med dette programmet se tilbake i tid om det er et program som plutselig bruker all cpu? Tenker på NAT serveren min, for å se om det finnes komponenter som innimellom får pc til å hakke.

Lenke til kommentar

Jeg driver å tester det ut selv, men det ser ut som om det bare er sanntids-overvåking.

 

Men slik har jeg satt opp CPU/Prosessor monitor (bare et eksempel):

Proc %: 05,00

Top Process: IEXPLORE

Processes: 59 Threads: 534

 

....har jobbet med systemovervåking en god stund, og har funnet ut av CPU monitorering kan være ganske tricky. Dette er faktisk det eneste programmet, jeg hittil har funnet, som viser hvilken prosess som bruker mest CPU i sanntid.

Og det er jo egentlig det som er interessant.

 

Men CoolMon bruker Windows' egne performance data, så det finnes kanskje et program som logger data'ene slik at du kan vise dem på hvilken som helst måte. Si ifra hvis du finner et slikt program.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Hva med:

 

1. Task Manager (Ctrl-shift-Esc)

 

eller

 

2. Performance Monitor (start - run - perfmon.msc) eller under "administrative verktøy".

 

Nå var det jo et alternativ til Task Manager han var ute etter da. Performance er helt ok, men det gir ikke nok info. Den rapporterer bare at CPU-forbruk i % over tid....ingenting om hvilken prosess som bruker CPU-kraft. CoolMon er det eneste programmet jeg har funnet som gjør det, dog bare i realtime. Det er en funksjon for å eksportere data til xml, men disse data'ene blir overskrevet hver gang, og vil derfor ikke ha noen særlig verdi. Men kanskje noen på forumet til www.coolmon.org har noen tips.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

CoolMon kan også integreres med MotherBoard Monitor, som igjen kan måle omtrent alt som finnes på HK. Testa den i går, og satte opp monitorering av cpu-vifta (har vifte med justerbar hastighet), og cpu temp. Kjekt å ha.

 

Nå fant jeg Statbar også....må teste, må bare teste! Ser jo bra ut (ref screenshots).

 

 

Pantera

Lenke til kommentar
ehm, jo task manager kan vise cpu bruk over tid, har du tatt deg tid til å sjekke View->Selevt columns ?

 

Jo, men nå var det jo et alternativ til Task Manager som var poenget da.

 

Men hvordan kan jeg få Statbar til å vise hvilken prosess, som til enhver tid bruker mest CPU? Jeg får nemlig bare opp totalforbruk i prosent + graf.

 

 

mvh

Pantera

Lenke til kommentar

statber? må sjekke ....

 

nå ligger jo sourcen til coolmon ute ... kanskje den kan brukes til noe.

 

Det jeg er på jakt etter er følgende:

Noe som LOGGER cpu forbruk pr prosess/thread/service/whatever over tid.

 

Taskmanager er udugelig til dette, siden den ikke logger, og det kan være vanskelig å se hvem som bruker hva.

 

Hva om jeg bare kunne la et program stå på, for deretter gå tilbake i loggen og se når 100% av cpu ble brukt, og så se hvilke prosesser som brukte disse ressursene, og hvor mye dem brukte. Det oppfyller ikke taskmanager.

 

perfmon var litt interessang, har ikke brukt den før, men er usikker om den kan gjøre det jeg ønsker. Coolmon virka også som bare realtime sak, men det er jo masse extensions til den saken, så jeg må titte litt på det der.

 

så jakten går videre. Takker hvertfall for responsen fra dere. Supert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...