Gå til innhold

Hvorfor ble det slik ?


Anbefalte innlegg

Heisann alle filminteresserte !

 

 

Jeg er som så mange andre en amatør fotograf , som morer meg selv og andre med videopptak av venner og bekjente, samt litt animasjonsfilming.

 

Det er jo utrolig morsomt å se hva man får til med bruk av kamera og litt fantasi.

 

Grunnen til at jeg skriver er fordi jeg har akkurat fullført redigeringen av mitt tredje bryllup. Endte forøvrig opp med ca 35 timers arbeid alt i alt.

Jeg sitter så og ser over det ferdige resultatet , og tenker som følger:

 

Hmm søren at jeg gjorde det sånn der , huff ble det så lyst der , nei nei lyden ble alt for dårlig der...osv osv.

 

Det er jo ganske rart da , her sitter man , som sagt etter 3 bryllup og fordømmer ens eget arbeide. Det er forøvrig ikke alt jeg er ikke er fornøyd med , det er noen veldig fine scener også , og fremgang er det i allefall og spore fra mitt første verk :-).

 

Hva er jeg ute etter , jo verdens enkleste ting , forslag fra dere , ikke en link til en side hvor dere har lest om div ting , men deres egne erfaringer på videofilming til amatør bruk, rett og slett hvordan få best mulig resultat fra begynnelse til slutt.

 

Jeg er som sagt ikke noen proff , jeg filmer med 2 kamera i bryllup , har et kamera som jeg bruker mobilt , og et kamera på stativ, til filming i kirken , forskjellige vinkler ved middag etc.

 

Redigering skjer i Studio 9 , ja ja ja , jeg vet , men jeg har rett og slett ikke fått satt meg inn i Premiere,Vegas eller noen av de andre programmene , og jeg syns tross alt , at studio funker ok .

 

Håper vi kan hjelpe hverandre til å bli bedre produsenter/filmfolk :thumbup:

 

Rett og slett , hva er det du gjør for å lage bedre film ?

Endret av justBlackshield
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har egentlig ikke noe å "komme med" her. Har aldri redigert en film.. (når vi er en samla vennegjeng låner jeg vennina mi sitt kamera)

Eksempel; klassetur til Umeå.

Ingenting er redigert, rett og slett filma "på sparket" og lagt inn på pcen.

Selv om jeg elsker å "regissere" og se for meg hvordan ditt og datt kan gjøres, så liker jeg også at det er nesten "rått" hvis du skjønner. At det er rett fram. "slik hadde vi det".. ærlig på en måte.

 

Derimot, så er det jo greit å få tatt bort det man ikke liker osv.

 

Det jeg kan tenke meg til da, er at man er veldig nøye med hva man tar med og ikke tar med. Ikke bare fordi det er mye som er bortkasta å ha med, men fordi at man kan savne noe av det hvis det ikke blir tatt med. Man kan late som om man ikke savner det, men så kanskje det gnager litt i ettertid at man ikke tok med med alikavel. Vær forsiktig, sier jeg bare, hehe :)

 

 

.. åsså er zooming alltid bra. Nå er jeg temmelig..ganske så stor amatør i filming, men jeg har en liten regel inne i hodet mitt som ingen av vennene mine vet om.. (antar jeg):

Jeg sier til megselv; "Hanne.. aldri ha kamera helt zooma inn eller ut.. ha det sånn midt i mellom til alle tider.. man vet aldri når en venn kan komme hoppende inn i kamera og da er det greit at det ikke blir ødelagt fordi man klodrer med zoomen."

 

.. amatør, yess.. og lite å komme med, men jeg fikk så lyst å bare si det alikavel.

Lenke til kommentar

Å prøve å gjøre en historie enklest mulig er en god ide... Med det mener jeg å fokusere på det viktigste i en historie.. I et brylup er det viktigste selvsagt brudeparet... Da bør man holde seg til dem stort sett hele tiden, slik at man får en rød tråd som gjennomsyrer filmen.. Selvsagt skal man ta med andre ting også, men viktigst er å konsentrere som selve kjernen i det man skal lage...

 

Zooming er og blir en fyting som en aldri bør bruke i en film.. så lenge det ikke er snakk om en effekt.. (f.eks sjokkzoom).. Men jeg vet dett er fristende.. Hvis en på død og liv må bruke zoom, så prøv å bruke den sakte, så det ikke blir så påfallende..

 

Men kanskje noe av det viktigste før en setter igang med noen som helst form for filmproduksjon er å ha alt forarbeidet klart før en begynner å filme...

Desto mer en legger sjela si forarbeidet, desto bedre blir det...

 

Når en kommer til redigering er det fristende å gi et råd: en historie bør fortelles på kortest mulig tid, alt unødvendig bør kuttes ut.. Dette fordi å holde spenningsnivået oppe.. Nå kan det jo diskuteres hvor spennende f.eks et brylup er, men det blir ikke mer spennende av at det drøyer ut i det uendelige.. Det kan jo tenkes at andre personer enn brudeparet skal se filmen, og da blir det fort kjedelig hvis det er flere timer med folk som spiser et eller annet...

 

Bruk av manuelle er instillinger selvfølgelig å foretrekke, resultatet blir som regel tusen ganger bedre da.. Unntaket er hvis du skal filme noe som skjer veldig fort og du ikke har tid til å stille inn kameraet...

 

Dette er ihvertfall noen subjektive småtips og råd som pleier å gi et bra resultat...

Er nok litt rotete framlagt, men det kan dere sikkert leve med...

 

Grobian

Endret av Grobian
Lenke til kommentar

Må si jeg er litt uenig akuratt med Grobians utsagn om at en bør legge

hovedvekta på brudeparet. - Jeg synes dette er feil, hovedvekta bør være på

gjestene, deres forhold til brudeparet o.l. - Brudepar vil ofte ha slike filmer

fordi de får ikke tid til å snakke/hilse på alle uansett, - de vil huske dagen

og alle som var der. - Selvsagt skal man ha med et par sentrale elementer med

brudeparet, men akuratt det å følge dem manisk og alt de foretar seg vil ikke

bli noe særlig interessant for dem senere spør du meg. Jo, kanskje litt, - men

ikke like interessant som om du kan få gjestene til å prate litt, prøve å

intervjue dem :) Står mye bra i linken over jeg refererte til. Fra folk som lager

slike videoer ofte selv. Jeg har aldri gjort noen bryllupsvideo - men har lyst, får

vente å se om det dukker opp noe. :)

 

Ellers sier Grobian bare bra ;)

Lenke til kommentar

Zoom er og blir fy... Unntaket for de gangene du har lov til å bruke zoom er når du vet hva du driver med.. Altså konsekvent bryter reglene.. Hensikten med dette er å lage en effekt eller en stil som er med på å uttrykke budskapet i filmen...

 

Et annet eksempel på å lage en effekt er å benytte seg av aksebrudd.. Brukes dette på rett måte, så ser det ganske bra ut... Men en må vite hva det er, og hvorfor du vil bruke det, og hvilken effekt du ønsker å gi publikum.. Det samme gjelder forsåvidt ved bruk av zoom...

 

 

Kan være enig i det Velmont skriver om bryllup, men det er bare en annen måte å tilnærme seg problemet.. Det er selvsagt bra å klippe mellom brudepar - gjester, men en bør holde fokus på det filmen faktisk handler om.. Men en må selvsagt ta hensyn til brudeparets ønsker..

 

Men uansett, hovedpoenget mitt er at hvis du har laget deg noen tanker på forhånd om hvordan du vil ha filmen, så vil selve arbeidet med den og etterarbeidet gå som en lek... (nesten da :) )

Lenke til kommentar

Jeg har også gjort tre bryllupsvideoer for venner og det er på mange måter en kjip jobb. Du løper rundt som en sprettball for å forsøke å få med deg alt og du kommer uansett ikke til å klare det. Det finnes ingen second take.

 

Noen ting å huske på er:

 

Det er en vanvittig fordel med to kameraer i kirken.

 

Prøv å se om du kan få smuglet inn en ekstern mikrofon i nærheten av prest/brudepar så du kan få jevnt så mulig lydnivå på hele sermonien. Noen er veldig greie med det andre ikke.

 

Skyt mye cutaway shots i kirken, det er veldig greit å ha hvis du må klippe bort noen zooms eller en reposisjonering av kamera. Blomsteroppsatser, alter etc. Kom gjerne før vielsen og film dette. Få også med etableringsshot utenfra kirken.

 

Få med når de kommer til kirken, spesiellt bruden.

 

Sett opp kameraet inne i kirken før de kommer og planlegg bildene dine på forhånd.

 

Husk reaksjonsshot av familie etc under vielsen, det er her to kameraer kommer inn veldig nyttig. Mor gråter etc.

 

Når vielsen er ferdig er det et tidspunkt når de begynner å gå. Kom deg da i posisjon på trappen og få brudeparret forfra mens de kommer mot deg. Ikke bli stående bak og filme ryggene deres.

 

Få forskjellige utsnitt av brudeparret og ikke glem closeups. F.eks nært når de holder hverandre i hendene med de nye ringene på.

 

 

 

Mottagelsen:

 

Nå er vanligvis brudeparret hos fotografen og du har litt tid før de kommer. Ta bilder av mottakelses stedet, gjester, gavebord, blomsteroppsatser, middagsbord etc.

 

Snakk med folk og spør om de vil gi en liten hilsen til brudeparret på videoen. Veldig hyggelig å ha senere. Ta de gjerne med ut hvis lyset er dårlig.

 

Resten av kvelden er jo da full av ting som du bør få med. Kutting av kaken, brudevals, viktige taler etc.

 

Skaff deg oversikt over hvem som skal holde taler og i hvilken rekkefølge. Avtal gjerne med de at de gir deg et tegn før de begynner så rekker du å få opp kameraet og gjøre deg klar før de begynner.

 

Forsøk å få en kopi av brydevalsen på cd, så du kan eventuellt mikse inn lyden etterpå hvis det trengs.

 

Senere utpå kvelden blir det ofte litt mindre formelt og stivt og endel av de som ikke ville snakke til kameraet vil kanskje gjøre det nå.

 

Jeg har ofte avsluttet disse videoene med en liten fotomontasje av brudeparret gjennom dagen med stemmningsfull musikk. Men det er mange muligheter.

 

Har ikke tid til å skrive mer nå. Håper noen av tipsene kommer til nytte.

Endret av freerider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...