Gå til innhold

S65 vs. 7610 - Sammenlikning av bildekvalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er nok bare en innstilling, ellers så er det selvsagt variasjon fra mobil til mobil :)

Innstilling? S65 har lysstyrke og hvitbalanse (innendørs, utendørs, auto) som innstillinger. Lysstyrken står på 0 (dvs balansert) og hvitbalansen på auto.

 

Synes disse bildene underbygger tidligere sammenlikninger hvor det viser seg at 7610 bilder gir bedre farger enn S65.

Lenke til kommentar
Jeg er ganske sikker på at kameraet til S65 vil forbedre seg kraftig etterhvert som det kommer ut nye FW'er... Vi husker jo SX1...

That's what I was thinking... Men kjipt at det er dårlig til å begynne med uansett, da... :no:

 

Edit: BTW, rontonic, godt initiativ! :thumbup:

Endret av Tjohei
Lenke til kommentar

Uten at jeg skal ta på meg rollen som noen bildeekspert, må jeg si at S65 likevel har endel fordeler framfor 7610 på det viktigste området, nemlig hardware. Og det er viktigst fordi den ikke kan oppgraderes; det kan softwaren og dermed metodene for å behandle bildet (farger, lysstyrke, kompresjon...)

 

Der S65 har balletak på 7610 er:

 

Skarphet og generelt høyere detaljgrad. Overflater er mer definert, detaljer kommer bedre fram.

 

S65 har adskillig mindre kromatisk abresjon, det vil si lilla misfarging ved overganger mellom veldig lyse områder og mørke områder. Bare se på bildet av blokka tatt med 7610. Den ledningen øverst syns jo nesten ikke...

 

Der S65 sliter er på fargemetning og kontrast, jeg er ikke helt enig i at 7610 har valgt så mye bedre lysstyrke. S65 har også mye høyere kompresjon på bildene sine, det ser man tydelig på filstørrelsen (7610: 277KB, S65: 130KB). Siemens kunne med fordel komprimert mindre; det er ikke vanskelig å finne jpg artifacts. Men disse områdene kan Siemens rette på i neste FW, og da eier S65 7610...

 

Er noen uenig i det jeg sier? Prøv å zoom inn i Photoshop og se selv... Ta en kikk på skotuppen. Eller felgen til den svarte bilen i bakgården. Eller McDonalds skiltet i byen. Jeg kan godt lage sammenlikningsbilder hvis dere vil...

 

7610 leder på sigarettstumpene og bøkene. Det er nok fordi Nokia har valgt et annet "fokusområde" enn Siemens. Men jeg vil anta at Siemens har gjort det beste valget, siden man ikke tar så mange bilder up close som lenger unna... Eller?

Lenke til kommentar

Veldig bra Tjohei, virker som du har peiling på foto. Det med kompresjon undret meg også. S65 har ingenting annet å bruke minnekortet på enn bilder, for den tar ikke mp3/aac, og videofilmene kan man vel heller ikke lagre rett på minnekortet. Derfor har man utrolig mye minne til rådighet, og kompresjonen burde vært mindre. Får håpe dette endrer seg.

 

Men jeg er veldig enig i Alastor, Den FW som slippes med telefonen må tåle sammenlikninger. Virker som siemens ofte må slippe masse FW oppgraderinger før ting begynner å bli bra. Se på SX1 som tidligere nevnt i denne tråden. Det er forresten også første FW som kom med telefonen i 7610 som er brukt i sammenlikningen (vet ikke om det har kommet oppgradering til den).

Lenke til kommentar

Kan du fortelle om S65 er treige enn 7610 når det gjelder lagring av bilder, og når man tar bilder? Syns 7610 er ekstremt treig. Må være utrolig stødig for å få til et greit bilde. Og dette har ikke noe med bilder å gjøre, men kommer det automatisk opp stor bokstav etter punktum? Vurderer å bestille en S65. :)

Lenke til kommentar

Her er den svarte bilen i bakgården zoomet inn: Bildene er også litt forminsket, men likt på begge

sammenligning_s65-7610.jpg

S65 til venstre, 7610 til høyre

 

Man ser at S65 har også sine klare fordeler.

 

---

 

MEN;

http://home.online.no/~rontonic/S65/040401_042909.jpg

http://home.online.no/~rontonic/7610/Bilde(141).jpg

S65 øverst, 7610 nederst

 

Hvis man sammenligner disse bildene ser man helt klart hvilket bilde man ville valgt å ramme inn av disse to.

 

---

 

Mye forskjeller fra bilde til bilde. Synes de ligger veldig likt, men S65 hadde fordel på filstørrelse mens 7610 hadde skarpere farger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...