Gå til innhold

Vannpumpe: Eheim vs. Hydor


Anbefalte innlegg

Det er riktignok ikke hvor mye flow du har som bestemmer hvor god kjøling du får.

 

Jeg har brukt Eheim 1046, 1048, 1250 og vært altfor mye borti Hydor L20..

Problemet med Eheim pumpene er at du gjerne må "modde" impelleren etter hvert, da den løsner og lager støy. Men det er bryet verdt.

 

Hydor pumpene er av billigere kvalitet, men er også mindre.

Jeg har hatt store problem med lekkasje rundt innsuget på Hydor pumpene mine, men har løst det med litt epoxy lim ;)

 

Er du kun ute etter å spare penger så kjøper du selvfølgelig en Hydor, men vil du ha en kvalitetspumpe som også er stillegående kjøper du en Eheim.

 

(Man får så og si det man betaler for.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selfølgelig er det ikke bare flow som bestemmer hvor god kjøling en får!

Men hva angår pumper er dette av en hvis viktighet! Så vidt jeg forstår det er det slik at pumper er oppgitt med L per minutt *uten* noen form for motstand. Derfor er det ikke sikkert at en 1200 L per min pumpe yter bedre en en 700 L per min pumpe når den står i ett system.

 

Det er vel akkurat dette som skal være en av styrkene til MCP 600 - dvs. god ytelse selv med mange blokker i loopen.

 

Se her: http://www.procooling.com/articles/html/pu...phaestus__1.php

Lenke til kommentar
Det er også mulig å seriekoble to Hydor L20. Då får du 700 l/t og 2,7 m maks mottrykk til 410,- Prisen blir mindre enn halvparten av ei MCP600, men ytelsen blir bedre.

Ja, og du får én ekstra pumpe som kan gå i stykker, og to ekstra koblinger som kan lekke. For ikke å snakke om mindre plass i kabinettet.

 

Jeg har Eheim 1048, og hører ikke ett pip fra den. Jeg har modda den, som noen har nevnt i denne tråden, og satt den på vibrasjonsdempende underlag.

Jeg har også hatt akvarium i mange år, og har derfor også denslags erfaring med Eheim-pumper. Aldri noe feil med dem (utenom den som kan fikses med litt teflontape.)

 

Hydor-pumpene er sikkert flotte de også, men jeg sverger til Eheim. ;)

Lenke til kommentar

Kjører selv med en Hydor pumpe, plasert oppå et par skumgummimatter...

 

Pumpen er helt lydløs. Kan ikke høres selv når maskinen er av.

 

Når det gjelder kvalitet, så tror jeg hydor har nok av det.. Det er tross alt ikke mange bevegelige deler i en slik pumpe.

 

Eneste minuset er at man må være veldig nøye i monteringa i innsuget, ellers kan man få en liten lekkasje.. Men regner med at det gjelder hele vannkjølingsoppsettet; er man ikke nøye med montering så går det til helv...

Lenke til kommentar

Jeg fikk en L20 med asetek waterchill settet mitt. Den hadde noe pinglete blader på impelleren så de knakk. Da jeg nettopp kjøpte meg en L30 så åpnet jeg den gamle for å se om den kunne reddes. Den pumpen må ha vært limt sammen eller noe fordi jeg var nødt til å ødelegge den for å komme til impelleren. Da fikk jeg også se at det bare var 3 blader igjen. Har bare tatt ut 1. løst blad så jeg vet ikke hvor den andre er.

 

L30 pumpa kom fra hverandre som en drøm. bare å vri på den blåe "koppen" som holder lokket til " impeller-rommet" fast så kom alt så fint fra hverandre. L30 bråker en del dersom den er borti kabinettet fordi da forplanet støyen seg. Dersom du får den til å stå på sugekoppene så bråker viftene dine mere enn pumpen.

Har en svak susing fra kabinettet nå pga 2x120 + 1x92 + Pumpe. L30 er absolutt å anbefale.

 

EDIT: lage fornuftige setninger

Endret av valentino
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...