Gå til innhold

Akam.no: Kan dere lage en test på Fuji 6900?


Anbefalte innlegg

Har prøvd andre digitale kameraer, men har ikke funnet noe kamera som gir bedre bilder. Tar svært mye bilder, bruker kameraet i jobben, og mest til makrofotografering, tar 30-40 bilder hver dag som jeg lagrer for senere bruk i arbeidet mitt. Ved en feiltagelse tok jeg en serie bilder med dette kameraet som bare tok ca. 250kb. Ved senere bruk zoomet jeg inn på detaljene i bildet noe jeg er avhengig av i jobben min, og bildene var mer detaljerte enn når jeg zoomet inn på bilder som opptok 2mb. på mitt 3megapiksel kompaktkamera som er av bra kvalitet. På meg virker det som om kvaliteten på optikken er undervurdert i forhold til antall megapiksler, og at kvalitet på fokusering, lysstyrke osv. også har svært mye å si for bildekvaliteten. I jobben min er det kun skarpheten og lysfølsomheten på bildene som er viktig, fargen på bildene er ikke så vesentlige. Det hadde vært morsomt å lest om deres erfaringer med dette kameraet sett i forhold til andre bra kameraer på markedet. På forhånd takk. Lance

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Joda, vi tester gjerne dette kameraet. Imidlertid må vi få opp en redaksjonell stab som kan foreta testing, det har vi ikke nå.

 

Digitalkamera.no drives enn så lenge på frivillig basis, og det er ikke så lett å få flinke folk til å jobbe aktivt med siden; de fleste har alt for mye å gjøre fra før.

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar

Takk for svaret. Hvis jeg kan være til noen nytte, så er det bare å skrive. Fotograferer mye, og har eid fire digitale kameraer i tillegg til en del annet foto og videoutstyr. I dag bruker jeg bare digitalt utstyr. Veldig spennende område. Det optimale utstyret må være ett videokamera som lagrer tre megapikselbilder rett ned på tape eller harddisk, under vanlig videofilming, slik at en kan plukke opp enkeltbilder direkte fra tapen, disken, minnekortet når de blir store nok, som er større enn dagens vga kvalitet som jo er av alt for dårlig, og opp på god digitalkamerakvalitet. En stund brukte jeg ett digital 8 kamera fra Sony med 2mb minne. Tok opp vanlig video på tapen av personer jeg trengte bilder av, og lastet senere stillbilder fra tapen ned på disken i kameraet og over i pc en. Bildene ble like bra som stillbildene jeg tok direkte til hardisken i kameraet, men allikevel for dårlig i forhold til den kvaliteten jeg ønsket. Videokameraer har allikevel etter min oppfatning en fordel av at optikken som regel er av god kvalitet, noe som etter min mening har like mye å si som antallet megapiksler i minnet. Vga kvalitet blir allikevel alt for dårlig, men kanskje muligheten for opptak av video i full 3megapiksel kvalitet, kommer en gang i ikke alt for fjern framtid. Fuji 6900 kan ta 5 bilder i full kvalitet i serie, men 60 minutter ville vert opptimalt. Går sikkert ikke så mange år før det blir mulig, og det kameraet skal jeg helt sikkert kjøpe. Kanskje det kommer en mellomløsning når kameraene blir utrystet med usb 2 kontakter, slik at bildene som blir tatt kan lastes direkte ned i en separat harddisk etterhvert som bildene blir tatt, vanlig usb er for tregt. De lager jo hardisker på over 100gb i dag, og det burde holde lenge til å ta imot høykvalitetsbilder i serie bare forbindelsen mellom kamera og harddisk er av høy nok kvalitet. Vel kanskje dette er litt for sære krav til ett kamera, men det er spennende å se hvor fort utviklingen går. Som en kuriositet så har jeg sluttet med bruk av blitz, og bruker enten 2/20 watt med videolys, eller to lysrørlamper i vanlige sokler i forbindelse med fotografering, På den måten så bruker kameraet mindre strøm, og jeg kan se på skjermen på kameraet akkurat det samme som det kameraet tar bilde av. Dette gjør fotograferingen mye mindre komplisert, lyset blir bløtere, og motivet blir ikke forstyrret av den blinkende blitzen. Takk for svaret i alle fall.

Lenke til kommentar

Så forresten to uavhengige beskrivelser av dette kameraet i dag. Den ene testen var en roundup-test i PCPro UK, den andre var i What Digital Camera.

 

Kameraet kom best ut i testen i PCPro UK, og What Digital Camera skrev at dette var en fotografs drøm, og tilnærmet et perfekt kamera.

 

Prisen på ca. 9200 kroner (jf. prisguiden) er vel heller ikke avskrekkende. Til samme pris kan man imidlertid få Canon Powershot G2, og dette kameraet er ikke testet av noen av publikasjonene. Dette kameraet har imidlertid ikke like kraftig zoom.

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...