Gå til innhold

Kobber + Aluminium = hva?


Halvsame

Anbefalte innlegg

Har jo hørt om at aluminium og kobber ikke går godt sammen i vannkjølingssystemer, men hvor alvorlig er egentlig dette problemet? Har nemlig aluminiumsradiator, en aluminiumsblokk og to kobberblokker..

 

Litt belysning rundt emnet hadde vært fint, vet jo at det sitter en del lærde blant dere :).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Problemet" består av at de metallene befinner seg på forskjellig sted på den galvaniske skalaen. I klartekst betyr dette at man under ugunstige forhold kan få problemer med korrosjon / tæring.

Bruker du en passende blanding med frostvæske i kombinasjon med destillert vann, så skal det ikke være noe å bekymre seg over.

En grei regel generelt; Har man forskjellige metaller i et kjølesystem, så må man i større grad være oppmerksom på dette forholdet, og som sagt passe på å bruke destillert vann i kombinasjon med 10-15% frostvæske.

(Vann fåes kjøpt på apotek etc).

Lenke til kommentar

De bruker jo sink for at båtpropeller ikke skal ødelegges.. Men om det er sterk spenning så kan de gjøre det selv om du bruker sink. Feks, før så lå det en pluss kabel med strøm til danmark fra kristiansand, returen tok de gjennom havet, så alle båtene der fikk store problemer med propellen! :no:

Men hvordan blir det mulig å legge inn sink i ett vannkjølingssystem?? :roll:

Lenke til kommentar
De bruker jo sink for at båtpropeller ikke skal ødelegges.. Men om det er sterk spenning så kan de gjøre det selv om du bruker sink. Feks, før så lå det en pluss kabel med strøm til danmark fra kristiansand, returen tok de gjennom havet, så alle båtene der fikk store problemer med propellen! :no:

Men hvordan blir det mulig å legge inn sink i ett vannkjølingssystem?? :roll:

Hvorfor sendte de likestrøm over til Danmark? :hmm:

Lenke til kommentar
De bruker jo sink for at båtpropeller ikke skal ødelegges.. Men om det er sterk spenning så kan de gjøre det selv om du bruker sink. Feks, før så lå det en pluss kabel med strøm til danmark fra kristiansand, returen tok de gjennom havet, så alle båtene der fikk store problemer med propellen! :no:

Men hvordan blir det mulig å legge inn sink i ett vannkjølingssystem?? :roll:

Hvorfor sendte de likestrøm over til Danmark? :hmm:

Fordi det vil være et gigantisk spenningstap i vekselspenning. Likespenning har nesten ingenting i forhold.

Lenke til kommentar
De bruker jo sink for at båtpropeller ikke skal ødelegges.. Men om det er sterk spenning så kan de gjøre det selv om du bruker sink. Feks, før så lå det en pluss kabel med strøm til danmark fra kristiansand, returen tok de gjennom havet, så alle båtene der fikk store problemer med propellen! :no:

Men hvordan blir det mulig å legge inn sink i ett vannkjølingssystem?? :roll:

Hvorfor sendte de likestrøm over til Danmark? :hmm:

Fordi det vil være et gigantisk spenningstap i vekselspenning. Likespenning har nesten ingenting i forhold.

 

Det er svært dyrt å lage en så massiv kabel med 3 leder for å sende strøm til danmark.

Blir mye billigere med bare 1 leder og havet som retur.

 

Det med sink i systemet kan vel ordnes med et sinkrør/blokk i kjølesystemert som vannet går gjennom.

Hær må det muligens modifiseres noe for å få det til men det beste hadde vell vært å få tak i et sinkrør dersom det finnes.

Dersom ikke kan det lages av en vanlig sinkanode, kutt ut en firkant av sink , bor et hull som vannet skal gjennom og fil til endene slik at slange kan trees utenpå.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at metallene må være i kontakt med hverandre for at aluminiumen skal "spises opp" da? Leste hvertfall det i en test hvor de testet en vannblokk av kobber og aluminium. Men der var det en gummiring mellom dem slik at det ikke ble kontakt.

Nei, ikke om du har vann med salt i. Strøm kan sendes gjennom vann ved hjelp av ioner, det er masse ioner i salt. Så om du er SVÆRT nøye med å rense hele anlegget før du monterer det, og som skrue sier: 10-15 % frostveske i batterivann (destilert vann fåes kjøpt på alle bensinstationer) så har ikke spenningen noen vei å gå. Det som er problemet er jo at det skapes spenning mellom de forskjellige metallene, det var den første strømmen vi hadde: Batteri.

 

Edit: Leif (It happens to the best of us :p )

Endret av Jakobsa
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at metallene må være i kontakt med hverandre for at aluminiumen skal "spises opp" da? Leste hvertfall det i en test hvor de testet en vannblokk av kobber og aluminium. Men der var det en gummiring mellom dem slik at det ikke ble kontakt.

Jo, tja og nei.

 

Overclockers har ein god og utfyllande artikkel om saken. Sjekk bildene på side tre.

 

Les og om

 

Arctic sin dårlige nattesøvn.

Lenke til kommentar

Det er ikke slik at rent vann ikke leder strøm, det bare leder strøm dårligere en saltvann.

Frostveske får heller ikke vannet til å slutte å lede strøm så en anode i anlegget vil nok hjelpe.

Jo renere vannet er jo dårligere leder det strøm.

På elektro VK1 laget jeg en vannkoker bestående av 2 aluminiumsplater med 2mm avstand, puttet dette i et glass vann og satt 230V på platene.

Vi målte strømmen med amperemeter og på rent vann fra springen var det strømgjennomgang på 8A.

For eksperimentets skyld heldte læreren i 1 teskje kaffe og strømmen økte til 15A.

Konklusjon: Vann leder strøm.

Lenke til kommentar

"Møkkete" / ionisert vann leder strøm ja. I det øyeblikk man putter aluminiumsplatene i vannet, vil det bli svakt ionisert, og effekten vil bli spesielt stor med så tett avstand mellom platene, når de påtrykkes en såpass høy spenning.

Om du gjør samme eksperimentet med et par cm mellom platene, så vil prosessen og effekten bli atskillig svakere.

Lenke til kommentar

Selvsagt blir strømgjennomgangen mindre jo lenger unna platene kommer det er vi alle enige om men vann leder strøm mer eller mindre.

I et vannkjølingssystem vil det aldri være 100% rent, og det er jo snakk om at det er vann i systemet 364 dager i året.

Det er kanskje lite strøm og lite korrosjon men dette er ting som skjer over tid.

 

Bare prøv å megge baterivann.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Ja, jeg vil ikke protestere på det. Men strømmen (amperen) vil allikevel være forsvinnende liten i våre systemer, og med en passende porsjon frostvæske i, så vil det neppe lide noen alvorlig overlast.

"Strømmen" i dette tilfellet, er jo den svake galvaniske spenningsforsjellen som utgjøres av kobber / alu, i kombinasjon med ionisert / møkkete vann.

Frostvæsken på sin side vil jo i vesentlig grad nøytralisere denne effekten, nettopp av den grunn er det svært viktig å bruke denne.

 

Btw; Den aller første CPU-blokka jeg lagde, var en kombinasjon av kobber bunn og alu topp.

Den har rusla og gått i to-tre (eller fire?) år nå, og viser fortsatt ingen tengn på lekkasjer eller andre problemer.

Blokka sitter forøvrig i maskinen til Candymann her på forumet, og så vidt jeg vet har han ingen planer om å bytte den ut!

Endret av Skrue
Lenke til kommentar

Da var vi jo stort sett enige da.

For eksempel alle nye bilmotorer er laget av aluminium men radiatoren er fremdeles laget av kobber.

Det vil bli det samme med et kjølesystem for PC med AL og CU komponenter.

Eneste forskjellen er at kjølesystemet til en PC er mye mindre og mye mindre massivt slik at det er mindre å gå på hva korrosjon gjelder, men det kan godt være at det kan gå i mange år.

 

Det med den kombinerte kjøleblokka med aluminium og kobber regner jeg med at metallene ikke er i direkte berøring med hver andre enten skilt med pakning eller epoksy/lim.

Er de i direkte berøring vil du garantert få lekasje.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Da var vi jo stort sett enige da.

For eksempel alle nye bilmotorer er laget av aluminium men radiatoren er fremdeles laget av kobber.

Det vil bli det samme med et kjølesystem for PC med AL og CU komponenter.

Eneste forskjellen er at kjølesystemet til en PC er mye mindre og mye mindre massivt slik at det er mindre å gå på hva korrosjon gjelder, men det kan godt være at det kan gå i mange år.

 

Det med den kombinerte kjøleblokka med aluminium og kobber regner jeg med at metallene ikke er i direkte berøring med hver andre enten skilt med pakning eller epoksy/lim.

Er de i direkte berøring vil du garantert få lekasje.

Nei, ikke helt! Her må jeg nok korrigere / protestere litt, tross alt:

 

Korrigere:

Radiatoren i de aller fleste moderne biler er laget i aluminium. Dette har sammenheng med at alu er et billigere og lettere materiale. Det er faktisk svært sjelden å se radiatorer i kobber på moderne biler.

Kombinasjonen aluminium / plast er derimot det de aller fleste biler er utstyrt med, mht radiatorløsning.

 

Protestere mot sitat: Er de i direkte berøring vil du garantert få lekasje.

 

Kjøleblokka i kobber / aluminium er laget slik at de har direkte kontakt med hverandre. "Pakningen" som er brukt, består av et tyynt lag med Arctic Silver3, som ikke på noen måte forhindrer kontakt metallene imellom. Nok en sak, er at blokka er skrudd sammen med 8stk 3mm senkhodeskruer, som ytterligere forsterker kontakten metallene imellom, både fysisk og "elektrisk".

Blokka er som sagt flere år gammel, og viser fortsatt ingen svakhetstegn.

Jeg vet ikke hva som får deg til å være så bombastisk i uttalelsen om lekkasje, men her tar du altså feil, mht din "skremselspropaganda".

Om en liten stund skal jeg legge ut bilder av blokka, slik den så ut for ca to år siden.

Siden har jeg også laget et par blokker til med samme løsning, uten at slike problem har oppstått.

 

Brb.....

 

Toppen av blokka:

Gammelblokk1.jpg

 

Bunnen innvendig:

Gammelblokk2.jpg

 

Bunnen utvendig:

Gammelblokk3.jpg

 

Jeg kan i alle fall ikke se at delene har tatt noe som helst skade........

Lenke til kommentar

Det med radiatorer er noe jeg må gi meg på, men med henhold til blokka må jeg arrestere litt.

 

Det var ikke meningen å lage en solid krangel men, når det gjelder kobber/aluminium og elektrisk kontakt så har du laget et skille.

Det betyr at AC3 fungerer som et skille mellom metallene slik at de ikke har kontakt direkte.

Det kan være at det er delvis kontakt men det vil mest sansynlig korrodere om mulig litt saktere

Som kjent brukes aluminium mere og mere i kraftkabler av den enkle grunn at det er billigere.

Aluminiumskabler er ofte koblet sammen og til og med skjøtet med kobberkabler noe som ikke er et problem forde det brukes skjøtehylser som er sveiset sammen på en spesiell måte men de er fremdeles elektrisk koblet sammen.

I koblingsklemmer for AL/CU kabler er det en metallplate som skiller dem fysisk men ikke elektrisk.

Skruene som du har skrudd aluminiumen og kobberet sammen med er et tredje metall som skaper korrosjon, det korroderer ikke like raskt som AL/CU men det korroderer det også.

 

Det er desverre en kjensgjerning at aluminium og kobber korroderer i fysisk kontakt.

 

Edit: Pen blokk forresten :D

Den eneste korrosjonen jeg kan se er litt på skruhodet på bildet, nå er den blokka for øvrig massiv så det vil ta noe tid før korrosjon blir et problem med den.

Flatene som har ligget mot hverandre er litt matte noe som kan tyde på korrosjon men jeg vet ikke om de var matte når du lagde blokka.

 

Edit2:

Det er vel ingen overhengende fare, men dersom blokka blir brukt lenge (25år)noe som datautstyr aldri blir brukt er det vel ingen problem.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...