Gå til innhold

Sony PC350 eller Panasonic GS400


Anbefalte innlegg

Hvis dette er riktig (jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er det) vil det jo bety at alle DV-kamera med en CCD på over 414.720 pixler fører til dårligere videokvalitet. Hvorfor har ingen protestert på dette før?

 

Sony DCR-VX2100 har 3x450.000 CCD`er. Det er jo absolutt ikke noe stillbildekamera. Hvorfor går det da på akkord med lysfølsomheten? Regner med at kameraet ikke trenger flere pixler til elektronisk billedstabilisering ettersom VX2100 har optisk stabilisator.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis dette er riktig (jeg har ingen grunn til å tro at det ikke er det) vil det jo bety at alle DV-kamera med en CCD på over 414.720 pixler fører til dårligere videokvalitet. Hvorfor har ingen protestert på dette før?

 

Sony DCR-VX2100 har 3x450.000 CCD`er. Det er jo absolutt ikke noe stillbildekamera. Hvorfor går det da på akkord med lysfølsomheten? Regner med at kameraet ikke trenger flere pixler til elektronisk billedstabilisering ettersom VX2100 har optisk stabilisator.

Grunnen til at ikke flere protesterer, er at de aller fleste ikke vet om det. Selv ikke ett blad som Lyd & Bilde har kunnskap nok til det. De gir høyere score til kamera, jo høyere stillbildeoppløsning det har, fordi de tror det øker videokvaliteten. Man skulle tro at ett kamera som er spesialisert på bilde visste det, men det sier vel litt om kunnskapsnivået til bladet også. Så da er det ikke rart at vanlige folk tror det også.

 

Klart, ett kamera med 1 megapixel vil ikke ha mye dårligere bildekvalitet enn ett kamera med 0,41 megapixler, men når vi beveger oss opp mot 2 megapixler, ville man sett forskjellen på det og ett helt likt kamera med 0,41 megapixler... spesielt i litt dunkel innebelysning. Dette er grunnen til at enkelte, selv noe dyrere mini-dv kamera, sliter med mye støy innendørs.

 

Vet ikke om noen artikler som forteller mer om dette, men leter du, finner du sikkert noe. Kan også nevne at jeg jobber i en spesialisert fotobutikk som også selger videokamera, og de mer avanserte tekniske spesifikasjonene lyver ikke.

 

Hvorfor Sony sitt VX-2100 kamera har litt flere pixler pr. CCD enn 720x576 vet jeg ikke, men det er sikkert en grunn. Uansett vil ikke noen få pixler mer, gi noen forskjell i bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Oppsummeringen blir da at den ideelle CCD-oppløsningen (DV) for et PAL-kamera blir 414.720 (720*576) og 345.600 (720*480) for NTSC. Dersom oppløsningen fraviker fra dette vil det enten gå ut over skarphet eller lysfølsomhet.

 

Dette må det jo skrives en artikkel om på Akam, og den bør aldri (les: ikke før kameraprodusentene har endret praksis) fjernes fra førstesiden. Det er jo på høy tid at noen gjør opprør mot produsentenes vilje til å pakke så mange finesser inn i et kamera at det blir verken fugl, fisk eller kamera! :mad:

Lenke til kommentar

Hmm

 

Her kom mye ny info, håper jo den er riktig.

Så da skal jeg altså ikke kjøpe meg en Sony PC350 men heller f.eks.

1 stk Canon Powershot S60 og et eller annet videokamera som kun har 0,4Mpix?

 

Hvis jeg har forstått dette riktig, kan man da ha et 3CCD kamera hvor hver brikke har 0,4Mpix?

 

Er sånne 3CCD kameraer lyssterke?

 

Overgangen blir vel uansett stor for meg som sitter med et åtte år gammelt Canon UC8HI!

Det er elendig ved filming innendørs med normal stuebelysning og mørkt ute, da blir bildet nesten helt grått og mørkt, de fleste nyere DV kamera klrer vel greit å filme inne med vanlig innebelysning eller hva?

 

NB!

Jeg har lyst på et lite og nett kamera, med god lysfølsomhet. (Mye mindre enn UC8HI)

Det trenger ikke analog inn/ut.

Og så bør det helst ikke koste stort over 10.000,-

Er det noen som har noe forslag på eksisterende eller kommende kamera til mitt bruk?

 

KT

Endret av ADSL768/128
Lenke til kommentar
Oppsummeringen blir da at den ideelle CCD-oppløsningen (DV) for et PAL-kamera blir 414.720 (720*576) og 345.600 (720*480) for NTSC. Dersom oppløsningen fraviker fra dette vil det enten gå ut over skarphet eller lysfølsomhet.

 

Dette må det jo skrives en artikkel om på Akam, og den bør aldri (les: ikke før kameraprodusentene har endret praksis) fjernes fra førstesiden. Det er jo på høy tid at noen gjør opprør mot produsentenes vilje til å pakke så mange finesser inn i et kamera at det blir verken fugl, fisk eller kamera! :mad:

Helt enig... "3 megapixler" ser jævlig bra ut på ett kamera... men det de færreste vet er at det kun er til stillbilder (som har råtten kvalitet uansett), og at det er negativt for kvalitet på video. Derfor sier jeg alltid fra om dette når jeg skal selge ett kamera, hvis jeg merker at kunden er imponert over at det er så og så mange megapixlers oppløsning.

Lenke til kommentar

GS400 under 15000kr i Norge (sjekk produktguiden) hos ece.no. Begynner å bli mindre attraktivt å handle fra utlandet nå, spesielt når man har 5 års reklamasjons rett i Norge.

 

Å kjøpe den fra utlandet havner på ca. 10000kr hos de billigste (kanskje man får PAL til den prisen også) og man vil gjerne ta med seg ekstra garanti på kjøpet som koster ca. 1000kr. 11000 pluss over 500kr i frakt. Er man heldig så kan man havne på ca. 14000kr i inkl alle avgifter inn til Norge.

 

Det heller mot å kjøpe dette kameraet i Norge.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
Helt enig... "3 megapixler" ser jævlig bra ut på ett kamera... men det de færreste vet er at det kun er til stillbilder (som har råtten kvalitet uansett), og at det er negativt for kvalitet på video. Derfor sier jeg alltid fra om dette når jeg skal selge ett kamera, hvis jeg merker at kunden er imponert over at det er så og så mange megapixlers oppløsning.
:hmm:

 

Dere diskuterer på feil premisser.

GS400 og PC330 er IKKE dedikerte videokamera. Dette er kombikamera som er laget for at vi amatører skal slippe å dra med oss TO kamera. Det kan ALDRI bli best i test sammenlignet med feks Sony's TRV 950 for det er er et VIDEOkamera...som riktig nok kan ta stillbilder, men det er først og fremst et videokamera.

 

Jeg synes imidlertid at det var oppsiktsvekkende nyheter :thumbup: som Afseth ga oss her. Slike gutter, eller jente for alt jeg vet :blush: vil vi ha flere av. De av dere der ute som faktisk vet, og ikke bare synes noe fordi dere har...hørt, kom på banen og opplys oss uvitende.

Lenke til kommentar
Dere diskuterer på feil premisser.

GS400 og PC330 er IKKE dedikerte videokamera. Dette er kombikamera som er laget for at vi amatører skal slippe å dra med oss TO kamera. Det kan ALDRI bli best i test sammenlignet med feks Sony's TRV 950 for det er er et VIDEOkamera...som riktig nok kan ta stillbilder, men det er først og fremst et videokamera.

Mulig vi diskuterer på feil premisser, men det er nå engang slik at veldig mange hjemmefotografer, gjerne vil ha ett videokamera med best mulig videokvalitet, og blåser i hvor bra stillbildefunksjonen har. Da vil man jo gjerne ha ett dedikert videokamera, og ikke ett kombikamera. Problemet er at det ikke finnes bra videokamera uten stillbildefunksjon på x antall megapixler nå, i den prisklassen som er overkommelig for de fleste (10.000 +/-), da må man opp til mer semiprofesjonelle modeller i 20-30-40.000 kroners klassen. Mange av de som er opptatt av best mulig videokvalitet, ser etter høyest antall megapixler, fordi de tror det går på videokvalitet også, mens sannheten er at ett kamera til tusenlappen mindre, med to megapixler mindre, faktisk gir bedre bilde. Da har man på en måte kjøpt katta i sekken, om man ikke har behov for, eller spesielt stor glede, av stillbildefunksjonen.

 

Så hva skal man gjøre da, hvis man har 10.000 til rådighet, og vil ha ett best mulig videokamera? Jo, man lar også antall megapixler telle i valget av kamera... der minst mulig antall megapixler, er det beste.

 

Slike gutter, eller jente for alt jeg vet :blush: vil vi ha flere av.

Sist jeg sjekket, var jeg fortsatt gutt ihvertfall :-)

Lenke til kommentar

Man kan ikke direkte oversette stillbildeoppløsning med dårlige lysfølsomhet men må også se på hvordan kameraet oppnår den oppløsningen.

 

GS400 ikke har en 4mp CCD selv om det ifølge Panasonic tar 4mp stillbilder. GS400 har 3 * 1070 kp 1/1,4 " CCD og bruker noe de kaller pixel shifting for å elektronisk konstruere et 4mp bilde. Den benytter ca 690 kp pr CCD for video.

 

Hvilket faktisk er akkuratt samme CCD størrelse, oppløsningen og effektiv video oppløsning som Sony TRV950 også har.

Lenke til kommentar
Hvilket faktisk er akkuratt samme CCD størrelse, oppløsningen og effektiv video oppløsning som Sony TRV950 også har.

YESSS... Nå snakker vi fisk :yes: Det sistnevnte taler sier er altså at TRV950 og GS400 skal ha samme ytelse/resultat på videobildet ?! Eneste forskjell er da linsene og evnen til å stille skarpt.

:hmm: Hvorfor skal jeg da velge Sony? Pana.. vil jo gi meg langt bedre still bilder en Sony'n og siden videobildet de to imellom er (i teorien) så godt som like....da sier jeg som Ole Brum; ja takk begge deler. GS400 på meg.......tror jeg :ermm:

Lenke til kommentar

Vel så enkelt er det desverre ikke. TRV950 er etter sigende mer lysfølsom enn GS400 selv om de har samme spesifikasjonene på CCD brikkene. Hvorfor vet jeg ikke men Sony er kjent for å ha god opptikk på kameraene sine.

 

Desverre er jo TRV950 på vei ut og erstatteren HC1000 virker ikke å være en verdig etterfølger.

Endret av freerider
Lenke til kommentar

:w00t: Dette blir bare bedre eller verre :no: etter som en ser det.

 

Tekniske spisfindigheter hvor det ene slår det andre ihjel er ikke lett å bli klok på.

Jeg har noen tekniske spørsmål i forbindelse med denne diskusjonen :hmm:

 

Lager de enkelte produsentene all elektronikken selv eller er det som i så mange andre tilfeller at andre produserer delene og merkeleverandøren som putter disse i sitt skall?

 

Er en CCD brikke en CCD brikke eller er de helt unike for de enkelte merkene Sony/Pana.. osv (som over) hvem lager CCD brikkene ?

 

Hvordan kommer Canon ut sammenliknet med Sony og Pana..? Hvis jeg feks kaster frem et Canon X2, som nesten tilsvarer GS400 i pris, ville noen bråsnu etter det....eller? :dribble:

 

Denne diskusjonen kan bli lang, :devil: men jeg har ikke funnet noen plass i noe forum hvor jeg får såpass mange og insiktsfulle opplysninger som her.

Håper på utfyllende svar :thumbs:

Lenke til kommentar
Ops.... Canon XM2 selvfølgelig

Ett lite tips først... ettersom du er ny bruker. Du har en knapp rett over innlegg du har lagt inn, som heter EDIT. Da kan du forandre det du vil i innlegget ditt, så slipper du å lage ny post rett etter med rettelser :-)

 

For å komme tilbake til saken: Hadde jeg fått valget mellom Canon XM2 og GS400, ville jeg uten tvil valgt Canon XM2. Det er langt bedre enn Panasonic sin GS400. Lysstyrke, fargegjengivelse, følelse (vekt, soliditet, størrelse). GS400 er litt mindre, men det er av mindre betydning for meg. Nå koster Canon kameraet bare litt over 2000 mer enn GS400, men det er lite å betale for ett så mye bedre kamera. Mitt tips er: Om du må spare opp til ett halvt år for å få 2000 kroner mer, så ville jeg gjort det, for XM2 er ett kamera det er verdt å vente på.

Lenke til kommentar

Jeg har noen tekniske spørsmål i forbindelse med denne diskusjonen :hmm:

 

Lager de enkelte produsentene all elektronikken selv eller er det som i så mange andre tilfeller at andre produserer delene og merkeleverandøren som putter disse i sitt skall?

 

Er en CCD brikke en CCD brikke eller er de helt unike for de enkelte merkene Sony/Pana.. osv (som over) hvem lager CCD brikkene ?

 

Takk for svar om Canon. Dette gjør jo bare valgets kval enda verre. Kunne du eller noen andre forbarme seg over de andre sprøsrmålene jeg stilte?

 

Jeg er "familiefotograf" :w00t: og kan ikke fordra og drasse rundt på kamera nær sagt i hue og ræ...va. Trenger ETT kamera som kan oppfylle både video behovet og stillbilde behovet. I det ene øyebliket skjer det det noe jeg tenker filme, for like raskt å ende opp med flotte fotomotiv, eller omvendt. Det er så utrolig mye enklere og ha alt i ett. Likeså MÅ det ikke være for stort fordi vi padler, klatrer, seiler, reiser, går i fjellet osv...osv.

 

Har filmet mange timer de siste 5 årene og i de siste snart 3 har mitt PC110 fungert utmerket. Har tatt ca 500 stillbilder, men synes etterhvert at kvaliteten ikke holder mål. Derfor leter jeg med lys og lykte etter det ultimate kombikamera.

Har ikke lyst til å gi opp tanken på det :no: ......ennå.

Lenke til kommentar

Kirneh, hvis du er "familiefotograf" (for det er nemlig jeg også) - hvilket problem er det du har møtt i videokvaliteten på PC 110 da? Jeg hadde et Sony TRV 330E (tror jeg det het...) tidligere. Nokså dårlig lysfølsomhet, "plaget" med motorstøy men først og fremst synes jeg videokameraet var for stort å ta med seg. Nå har jeg skiftet over til PC 330. Videokvaliteten på dette kameraet blir dømt nord og ned av de på forumet som har mye erfaring med videokamera. Det er mulig at de har rett, det jeg vet er at jeg nå filmer bedre film med mindre lys, er ikke plaget med motorstøy og har et lite videokamera som faktisk blir brukt. Stillbildefunksjonen er god. Ikke veldig god eller svært god, men definitivt mer enn god nok når jeg tar "bilde av familiemiddag" eller "bilder fra hytteturen".

 

Jeg tror at forskjellen i videokvalitet vil være viktigst for de som driver innenfor kortfilm/amatørfil/dokumentarfilm segmentet. For de av oss som ikke har aspirasjoner i den retningen er størrelse/vekt/stillbildekvalitet/batterilevetid/optisk billedstabilisator/mikrofonkarakteristikk vel så viktig som marginale kvalitetsforskjeller i video.

 

Jeg lager noen enkle instruksjonsfilmer/for bruk i undervisning. Hittil har begrensningene ved slike opptatt vært mine begrensede kunnskaper om filmproduksjon, lyssetting, dårlig planlegging (....) og kunnskaper om god redigering (merk: Ikke mangler ved videoredigeringsprogram).

 

Dette innlegget er ikke noen kritikk av alle de gode innleggene over som forklarer hvorfor oppløsning fra CCD brikken ikke nødvendigvis reflekteres i videokvalitet. Det er et forsøk på å markere at for enkelte brukere (som meg selv) vil denne diskusjonen være mer "nice to know" enn noe som bør vektes tungt ved valg av kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...