Gå til innhold

Vil en bærbar Mac passe for MEG?


Anbefalte innlegg

Heisan

 

Er student og skaffet meg en P4 2,66GHz/512/40/ati9000/WinXP-bærbar sist høst til bruk på universitetet. Grei nok PC, men egentlig var den alt for "heftig" til skolebruk (maks 2t batterilevetid samt bråkete). Og kraftig stasjonær til de siste spillene har jeg uansett. Så skal nå selge den og kjøpe en ny mer portabel bærbar.

 

Er en helhjertet windowsbruker (10+ år, fikk DOS/windows in med morsmelken), og for meg er Win XP som sendt fra himmelen! Har fått oppleve Linux det siste året (alle PCene på universtietet har RedHat9), og det er en traumatisk opplevelse :no: (trodde terminalvinduer/kommandolinjer og pugging av kommandoer va noe som hørte tidlig 90-tallet til). Sitter nå og sikler på Centrinomaskinene til under 15.000. Kraftige saker, radeon 9x00-kort og mye minne. 4-5 t standby ser ok ut, og så langt så det ut som om valget allerede var tatt..

 

Helt til jeg så den nye G4 12"-eren til Apple...på størrelse (og lettere) enn matteboken min! 6t standby! Og med en pris som ikke var så gale heller.

 

Sitter nå å tenker gjennom hva jeg EGENTLIG bruker laptopen til og om det er mulig å "konvertere" til Mac på alle punkter.

 

Hovedsakelig bruker jeg "læppen" te skriving, programmering (Java, Prolog, C/C++), webdesign (Photoshop/ Macromedia Studio), film (DivX, S-video til TV), musikk (mp3), osv (sikkert mer, men kommer ikke på noe). Bruker den til endel spilling, men ikke noe jeg ikke kan like gjerne spille på den stasjonære PCen. Vil alt dette fungere på en Mac?

 

Og er Mac slik som Linux, der mye er helt gratis tilgjengelig på nettet?

 

Har som dere sikkert skjønner aldri tatt i en Mac...enda ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er antakeligvis en av de Apple rettet seg mot når de designet Powerbook. Den vil være ypperlig til alle dine behov, med unntak av spilling (hvilket du beskriver som greit uansett). Og ja, det finnes mye gratisvare som til Linux. In fact, så lages veldig mye av det som kommer til Linux til mac også. :-)

 

Xcode, som er standardutviklingsmiljøet til Apple er gratis og nedlastbart fra Apple, skulle passe deg godt. Xcode bruker GCC som kompilator. Photoshop og Macromedia Studio er heller ikke noe problem.

 

For DivX har du enorme mengder gratisalternativer for både avspilling (Anbef. VLC) og encoding(Anbef. HandBrake), om du driver med den slags. iTunes følger med som mp3-avspillingsprogram.

 

Ut ifra hvordan du beskriver dine behov tror jeg du vil bli meget fornøyd. :-)

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
6 timer ja, tror mer rundt 2 eller 2 og en halv time.

Det skulle vært mer enn enkelt nok å presse 4-5-6 timer ut av PowerBooken. Personlig presser jeg 4-5 timer ut av min iBook, og da ser jeg som regel på film, eller programmerer, eventuelt gjør grafisk arbeide på tog/buss.

 

6-7 timer om jeg bare hører på musikk.

Endret av Zapchud
Lenke til kommentar
6 timer ja, tror mer rundt 2 eller 2 og en halv time.

Det skulle vært mer enn enkelt nok å presse 4-5-6 timer ut av PowerBooken. Personlig presser jeg 4-5 timer ut av min iBook, og da ser jeg som regel på film, eller programmerer, eventuelt gjør grafisk arbeide på tog/buss.

 

6-7 timer om jeg bare hører på musikk.

Tenker vanlig "kontorarbeid" (notatskriving, etc) når jeg skal spare strøm. Den må kunne klare 4 hele forelesningstimer om dagen. Når ejg sitter på datalaben eller lesesalen kan jeg jo alltids ta i strømkabelen.

 

Tror d blir ibook, 12"-eren (rett og slett for den er så SINNSYK liten og lett). Håper ikke en ekstra minnebrikke samt 60GB disk trekker merkbart mer strøm. Hehe, alt er bedre enn maks 2t i Word(!!) på den jeg har.

 

Kom frem til 12.364 for 12", 512, 60GB MED iPod :dribble: , (man får 1600kr igjen!, så ipoden koster i realiteten bare 1000kr). Kan ikke bli bedre enn d!

Lenke til kommentar

Men fy F... så mye Apple skulle ha for en 512mb brikke ekstra da...en ekstra 256 var no ok (700 eller noe), men skal du ha en 512 blir d fort nærmere 1500+. Ser at komplett selger 512 SO-DIMM til 700-1000kr. Dette kan vel brukes vel? Og er det vanskelig å sette inn selv? Eller bryter jeg med garantien skrur man den opp..?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problem å sette inn minne selv, på iBooken må du ta av tastaturet for å komme til.

 

Skal fungere bra å kjøpe RAM på komplett, kjøpte selv en 512 MB brikke til min PB for ikke lenge siden. Eneste er at maskinene kan være kresne. Crucial er et merke som virket godt på min maskin, har hørt mye positivt om det fra andre også.

Lenke til kommentar

Da blir det slik:

 

Er student, og har 5% rabatt forstår jeg.

 

Pris Mac: 10.518,61 kr (ibook 12", +60GB)

+ ca 1000kr for en 512SO-DIMM

+ 2658kr - Ipod20GB

- 1600Kr (pga Ipod/ibook-tilbud)

---------------------------------------------

= 12 576,61kr

 

Er ikke noe å si på det :cool:.

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Nei ikke enda. Må først få solgt den gamle laptopen. Ligger å godgjør seg på QXL denne uken. Var inne på den nye butikken i Bergen og tok en titt på 12"eren. Ganske artig liten sak.

 

En ting, en i klassen min har lyst på den samme, men vi bare lurte på om en av oss kunne meldt seg inn i ADC-greiene, kjøpe 2 PCer (og muligens to iPod..?), og benyttet 20% rabatten? Og om da tilbudet med 1600kr igjen fungerer for hver av oss? Eller er det noen restriksjoner der..? Regner med at CramJam ikke fungerer sammen med 20%en ellers blir det jo sykt billig (30.000 - 20% - 2x1600kr :love: ). Hehe, Apple har vel sørget for at det ikke går ann :!:

Lenke til kommentar

Btw, det er enkelte steder på universitetet mulighet for trådløst nettverk. Ser at Apple har noe de kaller Airport...? (700kr tillegg). Er det et "vanlig" trådløst nettverkskort som kan hokke seg opp til alle tilgjengelige åpne nett? Ser mye mas om at du bør ha en Apple Airport Extreme Router eller ka d no er, og at noen ISP.er ikke er Airportkompartible..? Er det noen ulemper med trådløst på iBooken, over d man f.eks får i en Centrino?

 

Ja en ting til, regner med at kortet blir innebygget og ikke sitter og "dingler" på ut på ene siden..spør for på bildet ser Airportkortet ut som noe PCMCIA-oppledd...

Lenke til kommentar

Applestore i Bergen kunne skaffe en 12" ibook på 1-2 dager, men ikke derrsom jeg skulle customize den med 60GB og evt airport. Da tok det tid. Bestilte du din ibook via nettet (Applestore)? I så fall hvor lang leveringstid opplevde du? Har hørt skrekkhistorier om 6-8 uker... :cry:

Endret av brsseb
Lenke til kommentar

Nå ringte jeg tnt og maste litt. Møtte en særdeles vanskelig dansk frue i telefonen når jeg ringte. Så det ser ut som at jeg får maskina 10dager etter den ble sendt fra Nederland. TNT hadde oversendt pakken med posten slik at de også skulle ha noen dager for å få alt frem.

På tnt sin nettside står det 2-4 dager levering for economy.....

Lenke til kommentar

Maskinen er som regel i Norge tre-fire timer til et døgn etter at den har blitt levert til samlepunktet i Nederland. Så blir den liggende i Norge ett til to døgn for tollgodkjenning, så tar det alt fra én til X dager fra de sender maskinen som bedriftspakke i Posten.

 

Men når den først er i Nederland er det verste unnagjort. Avhengig av modifikasjonene vil det ta fra fem arbeidsdager, til kanskje 15-20 arbeidsdager fra du bestiller til du mottar maskinen.

Lenke til kommentar
Maskinen er som regel i Norge tre-fire timer til et døgn etter at den har blitt levert til samlepunktet i Nederland. Så blir den liggende i Norge ett til to døgn for tollgodkjenning, så tar det alt fra én til X dager fra de sender maskinen som bedriftspakke i Posten.

 

Men når den først er i Nederland er det verste unnagjort. Avhengig av modifikasjonene vil det ta fra fem arbeidsdager, til kanskje 15-20 arbeidsdager fra du bestiller til du mottar maskinen.

Eller vi har dårligere eksempler som mitt, hvor Apple trodde de hadde sendt den, og jeg lot det gå med "3-7 business days for shipping", etter ei uke ringte jeg, og de hadde glemt å sende den, selvfølgelig ordnet det seg, sånn rent bortsett ifra at TNT føkka litt og er en tanke sen på leveringer til addresser i ingenmannsland, men slikt er jeg vant til, når jeg bor der jeg bor.

 

Er forøvrig ekstremt fornøyd med 12" powerbook, den har integrert wlankort og bluetooth, kan fint klare 3-4 timer med forholdsvis tung bruk på batteri, og er ekstremt lett. 12" er forøvrig den mest perfekte skjermstørrelsen for bærbart utstyr som virkelig skal være bærbart, ikke slepbart som visse andre "bærbare" maskiner. Kan forøvrig ikke se for meg 17" powerbook som det optimale "flytte masse rundt og drasse med seg" utstyret man kan gå til anskaffelse av.

 

MacOS X er også et utrolig deilig operativsystem å skifte til når man har hatt windows tidligere, alt er mye mer behagelig, og fungerer som man forventer. Selvfølgelig møter man visse "særheter" som ikke er lett å forstå når man kommer fra Windows, men det er noe man venner seg til veldig fort (f.eks cmd-c istedet for ctrl-c for kopier)

 

Til alt annet enn hardcore cs-gaming duger powerbooken helt perfekt til daglig bruk, er ikke helt fornøyd med IDE-en i XCode, men man har alltids alternativer, og man kan fritt velge hva man vil bruke. Hvis du ikke liker konsoller og slikt i linuxverdenen, er vel MacOS X det mest perfekte OSet du noen gang kan bruke, ettersom det her er svært sjelden man må dra frem en konsoll for å gjøre noe, men man KAN. Og ja, store mengder programvare er freeware, mengder av linuxprogramvare er portet (i f.eks darwinports) og resten finner man som regel på versiontracker.

 

mvh

Einar Johan

Fersk macbruker (som neppe kommer til å slå på Athlonboksen igjen på en stund)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...