Gå til innhold

Hvordan få en harddisk til å bli hovedharddisk?


AK47

Anbefalte innlegg

Jeg har en harddisk som er formatert og tenkt å gjøre om til hovedhardisk. Da ser jeg for meg to løsninger, og trenger råd om hvordan jeg går fram på en av dem.

 

Den ene løsningen jeg ser for meg er at jeg kopierer fra hovedharddisken (som jeg har planer om å flytte over til en annen maskin) slik at den andre harddisken tar over som hovedharddisk når jeg kobler ut den jeg skal fjerne. Er det mulig? I så fall hvordan?

 

Den andre løsningen jeg ser for meg, som jeg har prøvd på, uten å lykkes, er å koble ut den jeg skal fjerne og installere windows xp på den som står igjen. Dette høres selvfølgelig ut som den letteste løsningen, men problemet er at jeg etter bootingen fra installasjons-CD'en og litt småarbeid (der jeg skal trykke enter for å installere windows) får følgende beskjed: Installasjonsprogrammet fant ingen harddiskstasjoner på datamaskinen. Kontroller at harddisken er slått på og at maskinvarekonfigurasjon er riktig".

Den ber meg også kjøre installasjonsprogram fra leverandøren, noe jeg gjør. Og ja, alt er originalt. Harddisken skal være i skjønneste orden, og den vises som E når jeg har begge harddiskene koblet på via den andre harddisken. Her er det et eller annet som er galt, og kanskje noen vet hva?

 

Om noen kan hjelpe meg med punkt en eller to setter jeg veldig stor pris på det. Og av tid jeg har brukt, så har jeg en mistanke om at punkt en blir det letteste, med blåkopi fra en harddisk til en annen. Til informasjon er harddisken som skal få bli i maskinen koblet til med S-ATA. Og den er formatert riktig i NFTS.

 

Takker for all hjelp jeg får :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal du installere OS på S-ATA disker så må du installere drivere for disken i forbindelse med installasjonen.

 

Se denne guiden her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=204514

Takker, nyttig link. Om dette ikke går, er det da mulig å blåkopiere de to harddiskene? De er klin like i størrelse, bortsett fra at den ene er S-ATA.

 

Dette S-ATA(N)-greiene var noe herk :hrm:

Endret av AK47
Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd det med å trykke F6 (når det står at jeg skal gjøre det), men jeg blir ikke bedt om å sette i en ny disk/CD. Maskinen fortsetter bare å jobbe til den kommer med beskjed om at den ikke finner noe...

 

Der har jeg to valg. Det ene er å trykke A for å angi flere SCSI-kort, CD-Rom e.l. Alternativ nummer to er å trykke enter hvis jeg ikke har disketter fra maskivnareprodusenten (noe jeg tror jeg har), eller vil angi flere masselagringseneheter for bruk under windows.

 

Trykker jeg A blir jeg bedt om å sette i en floppydisk. Trykker jeg enter jobber maskinen videre som før, med beskjed til slutt om at den ikke finner noen harddisk.

 

Fytterakkern, jeg er lei S-ATA

Lenke til kommentar

Blåkopi nytter ikke siden du ikke får med SATA-driveren i blåkopien og dermed vil ikke Windows skjønne at det finnes noen SATA-disk å starte seg selv fra.. (teit men sant)

 

Jeg er helt enig i at SATA er noe herk. (Enten MÅ man ha steinalderfloppyen, noe jeg ikke vil ha, eller så MÅ man ha en av intel Southbridgene ICH5 eller ICH6, noe jeg heller ikke vil ha, eller så MÅ man ha en ny Linux-distro med de rette driverene innebygd, noe jeg kvier meg for siden jeg har en del programvae som kun fungerer under windows og ikke under whine osv.) Jeg håper virkelig disse tingene løser seg enten med ferdigversjonen av WindowsXP med SP2 integrert eller med SATA2.

Lenke til kommentar

Problemet mitt er at jeg har Maxtor, og etter det jeg kan se i veiledningen som det ble lenket til, så har ikke Maxtor noe sånt.

 

Noen som vet hvor jeg kan finne denne fila jeg skal ha på floppyen? Har klart å rote fram 3 floppyer, og jeg tror den ene virker.

Lenke til kommentar

Driver faktisk å sliter litt med SATA selv, en dynamisk hd.

 

Men du trenger ikke drivere til harddisken din, men til kontrolleren. Enten har du et hovedkort med innebygd SATA kontroller eller et PCI kort. Har du et PCI kort så finner du nok driveren på leverandørens side. Det gjorde ivartfall jeg med mitt Rocket 1520 PCI SATA kontroller.

Endret av KrissO
Lenke til kommentar
Driver faktisk å sliter litt med SATA selv, en dynamisk hd.

 

Men du trenger ikke drivere til harddisken din, men til kontrolleren. Enten har du et hovedkort med innebygd SATA kontroller eller et PCI kort. Har du et PCI kort så finner du nok driveren på leverandørens side. Det gjorde ivartfall jeg med mitt Rocket 1520 PCI SATA kontroller.

Fant noe greier her nå, som jeg tror er den rette fila:

http://www.maxtor.com/portal/site/Maxtor/?...isplayEULA=true

Lenke til kommentar

Det er som KrissO sier, Det er ikke harddisken som trenger driver det er "hovedkortet" Hvilke HK har du ? Gå på sidene til produsenten av din model, og last ned derfra.

 

Hvis du ha problem med å finne riktig driver, så skriv hvilke HK du har så er det sikkert noen som kan gi deg direkte link om du trenger det.

 

Sata kan være noe hærk allefall første gang, til en blir vant med det, lykke til.

Lenke til kommentar
Den ene løsningen jeg ser for meg er at jeg kopierer fra hovedharddisken (som jeg har planer om å flytte over til en annen maskin) slik at den andre harddisken tar over som hovedharddisk når jeg kobler ut den jeg skal fjerne. Er det mulig? I så fall hvordan?

Nøyaktig dette har jeg tenkt å gjøre, en 40GB skal ut til fordel for en 80GB (IDE). Har fått en del tips, men har ikke klart noe enda? Må jeg laste ned noe pårogram, eller kan jeg gjøre det i DOS?

 

Forresten, link til min tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=283372

Lenke til kommentar
Den ene løsningen jeg ser for meg er at jeg kopierer fra hovedharddisken (som jeg har planer om å flytte over til en annen maskin) slik at den andre harddisken tar over som hovedharddisk når jeg kobler ut den jeg skal fjerne. Er det mulig? I så fall hvordan?

Nøyaktig dette har jeg tenkt å gjøre, en 40GB skal ut til fordel for en 80GB (IDE). Har fått en del tips, men har ikke klart noe enda? Må jeg laste ned noe pårogram, eller kan jeg gjøre det i DOS?

 

Forresten, link til min tråd: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=283372

Det finnes slike programmer for de fleste OS. (MsDos, RdDos, Windows 95->, Linux 1995-> osv) De mest brukte er Ghost, Powerquest Driveimage og sikkert noen flere som jeg ikke kommer på nå.

 

Men denne metoden fungerer ikke i trådstarters tilfelle fordi han bytter mellom PATA og SATA harddisk. Windows trenger forskjellige drivere for disse to diskene så derfor vil det ikke fungere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...