Gå til innhold

Problem: Installere XP på formatert dynamisk hdd


KrissO

Anbefalte innlegg

Fikk meg en Western Digital 250gb SATA harddisk her om dagen.

Formaterte den i Windows som NTFS i to partisjoner. Merket senere at den eksisterende harddisken var en "basic drive" mens den nye var en "dynamic drive".

Så flyttet jeg over all data ifra den gamle til den nye siden jeg kun skal bruke den nye når jeg får lagt inn Windows på den.

 

Så kjører jeg XP installasjon ifra en oppstartbar XP cd.

Etterhvert får jeg jo spørsmål om hvilken partisjon jeg skal installere det på. Det rare er at det kun sto en partisjon der, mens jeg egentlig har 2 stk som jeg satt opp i Windows.

Den partisjonen jeg ser viser totalkapasiteten. Da jeg velger den får jeg beskjeden "can not set up Windows on this partition".

 

Problemet er at jeg ikke lenger har plass til flytte over all data til den gamle harddisken igjen, får så å eksperimentere vilt.

Jeg prøvde:

1. Konvertere til "basic drive" men det krevde at jeg fjernet alle partisjoner på harddisken, m.a.o. formaterte og mistet all data.

2. Kjøre Western Digital verktøy disketten, men den måtte også slette/formatere hele harddisken for å installere den. Kunne altså ikke kjøre en "wizard" på en måte som gjorde den "XP-installasjon kompitabel".

 

Noen måte å løse dette på uten å måtte miste all data hvis man ser bort ifra backup ?

Og at harddisken er dynamisk har vel noe med dette å gjøre ? Hadde det vært noen forskjell om jeg hadde kjørt med Western Digital disketten selv om jeg hadde valgt dynamisk ? Pratet nemlig med en som la in XP på en formatert dynamisk harddisk med 2 partisjoner, uten problemer.

 

På forhånd takk.

Endret av KrissO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som dynamisk ble lagt inn som default når jeg partisjonerte og formaterte harddisken første gang. Er ikke dynamiske disker raskere også da ? (om man ser bort ifra speila, spanna, speila og RAID6)

Ville bare slippe å dra med meg harddisken til noen som har plass til å ta backup, slit.

 

Men hadde håpa på å få noen svar på om hvorfor fks harddisken oppførte seg som den gjorde når jeg skulle legge in XP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...