Jump to content
Sign in to follow this  
SnowDOG_

Treige stjerneskudd eller satelitt?

Recommended Posts

Hallaien!

Eg ser ofte på himmelen og stjernene når eg er ute og går tur om natten. Anyways eg spotter alltid såkalte "satelitter" og lurer på om det faktisk er satelitter?! Altså det er ikke kjappe "stjerneskudd" men sånn treig lys som man kan observere i flere minutter. Avogtil kan det være 2slike samtidig og engang så eg 3samtidig mot forskjellige retninger. Er dette satelitter som reflekterer sollys eller noe? Har utrolig lyst på skikkelig stjernekikkert siden eg digger å se mot verdensrommet. :love:

Hallaien!

Eg ser ofte på himmelen og stjernene når eg er ute og går tur om natten. Anyways eg spotter alltid såkalte "satelitter" og lurer på om det faktisk er satelitter?! Altså det er ikke kjappe "stjerneskudd" men sånn treig lys som man kan observere i flere minutter. Avogtil kan det være 2slike samtidig og engang så eg 3samtidig mot forskjellige retninger. Er dette satelitter som reflekterer sollys eller noe? Har utrolig lyst på skikkelig stjernekikkert siden eg digger å se mot verdensrommet. :love:

Jepp, det er satelitter. Det kan også være den nye romstasjonen. Den vil du kunne se med det blotte øye om dagen når den er helt ferdig.

Stemmer at det er satellitter. Er veldig mange som sirkler rundt jorda, og du skal være veldig uheldig for å ikke se noen en vanlig kveld ;)

kanskje litt offtopic men: de siste ukene har jeg sett en del stjerneskudd, fler enn normalt. Noen andre som også har det?

Så 3 stykker på under 5 min en kveld.

kanskje litt offtopic men: de siste ukene har jeg sett en del stjerneskudd, fler enn normalt. Noen andre som også har det?

Så 3 stykker på under 5 min en kveld.

helt normalt, Jeg å noen venner så et meteoritt skur da vi gikk en tur en kveld, den var ikke meldt noe om på Tv heller

Helt normalt er det vel egentlig ikke. Har sett litt flere stjerneskudd en vanlig i det siste men det har kanskje med at vi for noen dager siden passerte en støv belte.

Helt normalt er det vel egentlig ikke. Har sett litt flere stjerneskudd en vanlig i det siste men det har kanskje med at vi for noen dager siden passerte en støv belte.

var det jeg også tenkte meg

Kjipe med å bo i en by er jo at det er så mye "lysforurensing" at det er vanskelig å se sånne ting.. En natt jeg var på OP i militæret fikk så jeg syv satelitter samtidig!

BTW: Var det noen av dere som fikk med dere "meteorstormen" for halvannen uke siden? Jeg så rundt 20 store stjerneskudd :)