Gå til innhold

M-Audio Revolution 7.1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har dette kortet, og må si meg fornøyd til mitt bruk, bare at scoren trekker litt ned på 3DMark og andre "målbare" forskjeller.

 

 

Fordeler:

 

+ Meeeeget ren og god lyd! (Jeg visste ikke at tom. 300-kroners hodetelefonene mine kunne spille så bra)

 

+ Kanalemulering (DTS-aktig), og avanserte hertz- og avtandsinnstillinger

 

+ 7.1 tilkoblingsmuligheter, enten via koaksial digital ut*, eller via vanlige audiokabler på stereo lydutganger. ( * = men denne kan brukes omtrent bare på DVD, med SPDIF-innstillinger)

 

+ Akseptabel pris for et så bra kort.

 

 

Ulemper:

 

- Mye last tilfaller CPU. Ikke et kort for deg som bare vil ha god score i 3DMark..

 

- Ikke THX-godkjent, men det er ingen andre enn Creatives - fordi de eier "PC-delen" av THX-merket, har jeg funnet ut.

 

- Det er ikke "vanlig optisk" digital utgang på kortet

Endret av The.Arisen.One
Lenke til kommentar

Jeg har kortet selv og er veldig fornøyd. Jeg har ikke prøvd annet enn analog ut, siden jeg bruker

analog ut->hodetelefonforsterker->hodetelefoner

99% av tiden. De resterende 1% sendes analogt til steroanlegg som ikke har digital inn.

 

Fraværet av støy* er kanskje det jeg er mest fornøyd med, siden det er litt kritisk ved bruk av hodetelefoner. Ikke insisterer det på å resample i hardware heller, slik mange Creative kort gjør (til 48kHz). Jeg spiller ikke lenger spill på PC, så det har jeg ikke prøvd, men da er vel uansett Creative et bedre valg.

 

(*) Det har til nå kun vært ett stort problem. Ved overgang fra f.eks. 41.1kHz samplerate til 48kHz (og andre slike endreinger i samplerate) oppsto det en sinnsykt høy statisk støy. Kan best beskrives som feedback/BZZZZ lyd. Dette skal ha vært forårsaket av en bug i Kmixer.sys i windows. Den buggen skulle fikses i SP2, og det ser ut til at det stemmer siden jeg ikke har opplevd den etter at jeg la inn SP2 (men det er jo ikke så mange dagene som har gått). Lyden kom oftest hvis jeg hadde foobar2000 på pause (typisk 41.1 kHz materiale) samtidig som jeg startet en video (ofte 48kHz) i en eller annen avspiller (evt webside med lyd). Det kunne også skje i foobar2000 dersom to etterfølgende filer hadde forskjellig samplingsrate.

 

Det har forresten kommet en ny modell som heter M-Audio Revolution 5.1...

Lenke til kommentar

Jeg har Audiotrak Prodigy 7.1 basert på samme brikke som M-Audio Rev 7.1

 

M-Audio sin AKM dac er som sagt meget bra, spillytelsen er nok god del lavere, men ellers ett meget bra lydkort ja...

 

Audiotrak Prodigy 7.1 som jeg har er også et meget bra lydkort, bedre spillytelse, men ellers veldig likt M-Audio Rev. M-Audio har muligens litt bedre dac og gjør kortet muligens hakket bedre på musikk/film....

 

Men Audiotrakkortet har flere finesser enn M-Audio, men dårlig tilgjengelighet i norge ettersom lydkortet er beregnet for det amerikanske og asiatiske markedet...

Lenke til kommentar

Har selv m-audio rev. 7.1, og dette kortet anbefales. Merk følgende: "Skikkelig lyd" får du ikke med digital ut. Dette er selvfølgelig en smaksak, men hvis folk hører ordet digitalt, så tenker de som oftest at det må være bra. Jeg har foresten en digital kaffetrakter... Jeg bruker 4 stk monsterkabel; minijack til phono, og synes lyden blir bedre med disse enn med digital ut. Minijack-pluggene har helt grei kvalitet, det samme med digitalutgangen. Uansett er dette et meget godt kort.

 

mvh Atle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...