Gå til innhold

Hvilken plate kjøpte du sist?


dessessop

Anbefalte innlegg

Stusset over utsagnet, fikk /r/gatekeeping følelse av det.

Jeg drar på konserter, handler vinyl og betaler for flere strømmetjenester. Vil si at jeg bidrar til å støtte musikerne.

Noen konserter er dyre, men det er gjerne store artister som har svært show i en stor arena.

Tenkte meg på Midnight nå i oktober, kommer på 350,-, så de i fjor også, da betalte jeg 250,- for billetten.

Men burde faktisk dra på flere konserter, men merker at jeg blir fort irritert over det typisk norske publikummet så skal drive å prate under konserten, det er forstyrrende.

 

Personlig ser jeg ikke helt argumentet med å ha CDer fremdeles, vinyl blir litt annerledes, siden det låter forskjellig. Må i så fall være for å ha noe fysisk.

Var det meg du stusset over??

 

Konserter er dyrt, selv mindre kjente tar minimum 6-700 for vanlig plass......

 

 

Før Spotify, og ja jeg er gammel.. så dro vi på Jokke og valentinerne, Seigmen og Motorpsycho i Oslo og Rundtom for 100-200 kr konsertene.

 

Spotify og Tidal er bra, det er fin promo, og promo igjen selger skiver og litt konserter...

 

Men ikke tro at artistene gjør penger på det, kanskje Jay Z og Metallica og Beatles. Og svenskene? I Spotify

 

Men artistene tjener lommerusk på Streaming.

 

Og Cd Vs LP?

 

Ja Lp kan ha en fin analog lyd, men det Koster også er det vedlikehold.

 

Cd kan lyde meget bra det også,beror på mastring osv.

 

For ikke å nevne Bd og Dsd Sacd...

 

Dessuten tar både platespiller og LPer mer plass.

 

Men jeg håper jeg får meg en LP spiller igjen, men det blir mye styr...

 

 

Du skal absolutt ikke legge Cd død, er akkurat samme som de la LP død. Det er bløff.

 

Tilogmed kasetter er in igjen, og det selges hi endish Nye kasettspillere igjen.

 

Sjekk gamle kasett priser på Finn, de har skutt i været... Jeg gav bort mine akuratt som den lille LP og ep samlingen min samt dvd bokser..

 

Og jeg angrer... Og jeg har lært.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var det meg du stusset over??

 

Konserter er dyrt, selv mindre kjente tar minimum 6-700 for vanlig plass......

 

 

Før Spotify, og ja jeg er gammel.. så dro vi på Jokke og valentinerne, Seigmen og Motorpsycho i Oslo og Rundtom for 100-200 kr konsertene.

 

Spotify og Tidal er bra, det er fin promo, og promo igjen selger skiver og litt konserter...

 

Men ikke tro at artistene gjør penger på det, kanskje Jay Z og Metallica og Beatles. Og svenskene? I Spotify

 

Men artistene tjener lommerusk på Streaming.

 

Og Cd Vs LP?

 

Ja Lp kan ha en fin analog lyd, men det Koster også er det vedlikehold.

 

Cd kan lyde meget bra det også,beror på mastring osv.

 

For ikke å nevne Bd og Dsd Sacd...

 

Dessuten tar både platespiller og LPer mer plass.

 

Men jeg håper jeg får meg en LP spiller igjen, men det blir mye styr...

 

 

Du skal absolutt ikke legge Cd død, er akkurat samme som de la LP død. Det er bløff.

 

Tilogmed kasetter er in igjen, og det selges hi endish Nye kasettspillere igjen.

 

Sjekk gamle kasett priser på Finn, de har skutt i været... Jeg gav bort mine akuratt som den lille LP og ep samlingen min samt dvd bokser..

 

Og jeg angrer... Og jeg har lært.

Yes, konserter koster i gjennomsnittet 600-700, slikt nivå var det da jeg bestilte billetter til Volbeat i Trondheim Spektrum 25. november. På Metallica i Granåsen kostet det 1000 for en vanlig ståplass, og nesten noe sånt var det på Rammstein neste år, som jeg ikke hadde råd til.

 

Yes, noen artister gir også ut album på kassetter i dagens moderne tid. Ghost, Sigrid, Billie Eilish, Taylor Swift, Lana Del Rey for å nevne noen.

Endret av SprengeMobil
Lenke til kommentar

Yes, jeg syns CDer er ypperlige å ha, særlig hvis man må på en langtur i bil. Må alltid ha med Born to Die av Lana Del Rey :D

 

Prate under konserten?! Du skulle ha hørt Utakt 13. juni, der snakker Stavangersmurfen om snakkekonsert. :rofl:  :rofl:  :rofl:

 

Link:

https://radio.nrk.no/serie/utakt/DVRO20009419/13-06-2019#t=12m27.52s

 

Får litt hetta når du skriver om å ta med cd skiver i bil  :ohmy:  røffe omgivelser for de dyrbare discene!!

 

Jeg har en god del cder som er tidlige utgaver av album - typisk før remaster idiotiet overtok verden. De fleste av disse er oop, kjent for god lyd og kan koste en god del å få tak i.

 

Så rippes de med omtanke, forsiktig scannes inlays og annen grafikk og så lagres de dyrbare discene i et mørkt og temperert rom  :D

 

For bilbruk overføres lossless filer på minnekort

Lenke til kommentar

Det er vel strengt tatt radio de tjener mest på meg bekjent.

Nå er det vel plateselskapene som er de som tjener mest på dette uansett, ikke artistene.

Mens på streaming er det en del artister som er "self published", så der får de en høyere andel.

 

About 13% goes to the artists, while 30% goes to the label, with a 17% cut going to the government in the form of VAT (applied at 20% and therefore 1/6 of purchase price). About 17% goes to the retailer, while the rest goes to manufacturers (9%), distributors (8%) and the spend on administering copyright (6%).

https://www.bbc.com/news/magazine-23840744

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Får litt hetta når du skriver om å ta med cd skiver i bil  :ohmy:  røffe omgivelser for de dyrbare discene!!

 

Jeg har en god del cder som er tidlige utgaver av album - typisk før remaster idiotiet overtok verden. De fleste av disse er oop, kjent for god lyd og kan koste en god del å få tak i.

 

Så rippes de med omtanke, forsiktig scannes inlays og annen grafikk og så lagres de dyrbare discene i et mørkt og temperert rom  :D

 

For bilbruk overføres lossless filer på minnekort

Ikke minst de dreperne mapper, har to tre sånne med cder uten deksel, ting jeg har fått av venner, brente skiver, mixer osv...

Det er ikke sunt for skivene.

 

Hadde det vært mappe med ordentlig hard plast som i cd dekslene så hadde det vært noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du den engelske eller svenske versjonen av albumet?

Begge!

 

Jeg er mest vant til Opeth på engelsk, men her var greia at tekstene først ble skrevet på svensk og deretter oversatt til engelsk. Så det er vel svensk som er mest "riktig".

 

Jeg tenker ikke så mye over det, egentlig... hører mest på musikken, teksten forsvinner litt i bakgrunnen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begge!

 

Jeg er mest vant til Opeth på engelsk, men her var greia at tekstene først ble skrevet på svensk og deretter oversatt til engelsk. Så det er vel svensk som er mest "riktig".

 

Jeg tenker ikke så mye over det, egentlig... hører mest på musikken, teksten forsvinner litt i bakgrunnen.

Har ikke hørt noe særlig på albumet. Husker jeg hørte på VG-lista topp 40 på NRK P1 (som jeg bruker å gjøre hver fredag) den 4. oktober (uke 40), der lå albumet på 9. plass. Der spilte Eirik Kjos de to første minuttene av Hjärtat vet vad handen gör, det er det eneste jeg har hørt av den. https://radio.nrk.no/serie/vg-lista-topp-40/DMTA05004019#t=2h25s
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...