Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sterkt inspirert av kloke hoder med flinke fingre her på forumet (les gjerne først og fremst Skrue) har jeg besluttet å forsøke meg på en aldri så liten vannblokk til CPU.

 

Dette er jo den første blokka jeg lager. Jeg har derfor tatt utgangspunkt i TDX-modellen til Skrue og modifisert den litt etter egen smak (alt må moddes :blush: ).

 

Som noen kanskje har lest i Skrue's logg fikk jeg være med på den delen med sølvkjernen. Etter den kvelden var det igjen nok sølv til å lage et par blokker til, så det har jeg benyttet meg av her.

 

Da jeg skal ha blokken min i en maskin med noe organiske former, valgte jeg å runde av hjørnene litt og få blokka i en litt annen form en Skrue sin. Bortsett fra ytterformen er jo alle mål like Skrue sine.

 

Som den nybegynneren jeg er, har jeg jo gjort mange feil underveis. Noen av ren uforstand, og andre pga noe hastverksarbeid..

 

Jeg var så heldig å få plandreid kobberplata mi hos Skrue. Han rista litt på hodet og var litt pessimistisk til utfallet da han så tilstanden til plata. Jeg hadde bulka den litt, nedfellinga av skruene var litt VEL hardt utført, hullene var ikke helt i senter osv. Skrue hjalp meg heldigvis inn igjen, og klarte å redde plata fra fortapelsen. (bildet viser bunn- og mellomplata, samt sølvklumpen til kjernen)

(klikkbare bilder)

 

delerx.jpg

 

 

Hullet til sølvkjernen ble først merket av i senter på blokka. Deretter borret jeg rundt med et 2,5mm borr, tett i tett innenfor streken. Så finslipte jeg hullet med en liten fil slik at kjernen passet ganske bra i hullet:

 

 

bunn2x.jpg

 

 

Like a glove! Jeg har ikke loddet den fast enda, men det kommer.

 

Her er delene til blokka før jeg tok turen til Skrue. (Jeg hadde altså gjort litt hjemmelekse)

 

 

bunnx.jpg

 

 

Nå må jeg bare få justert ned høyden på sølvkjernen, lodde den fast og lage dysen. Så er blokka ferdig. Den ser jo forhåpentligvis nesten ut som den vil gjøre når den er ferdig nå, så jeg slenger ut et par bilder:

 

 

 

blokk5x.jpg

 

 

 

Noen ser kanskje at det er skrevet noe med liten skrift bak sølvkjernen...?

 

 

 

blokk4x.jpg

 

 

 

Går det an å se hva som står der?

 

 

 

blokk3x.jpg

 

 

..litt lite kanskje?

 

 

 

blokk2x.jpg

 

 

 

hehe - jeg har fått gravert inn "Modified Skrue Custom". Ser bra ut med lys fra siden!

 

 

 

 

blokk1x.jpg

 

 

Snart ferdig med min første blokk. Skal bli morsomt å se hvordan den virker!

Endret av karamba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dreiestål mener du nok. Det kan du sikkert få tak i her: http://www.luna.no/

De må du selv slipe skjær på vha en smergelskive.

Men det kan jo hende at han bessfar har noe stål liggende som du kan bruke? Det bør være så skarpt som mulig, og nok en viktig detalj er at stålet må stå på linje med spindelsenteret, eller bittelitt under. Ellers ender du opp med en "vorte" som du må file vekk.

Lenke til kommentar
Men det var en ting jeg lurte på, brukte du ikke dyse??? I hvertfall kan ikke jeg se noen

 

Den er ikke ferdig enda. Jeg er ganske sikker på at jeg nevnte at jeg bare hadde å lage dyse, plandreie og et par ting til igjen før jeg var ferdig. Jeg har merket opp dysen, men ikke laget den enda. Nå er det bare et 4mm hull der.

 

 

Hvor får dere tak i så tykke kobberplater?? 10mm f.eks.

 

Jeg har riktignok bare brukt 1,5mm, men du refererer sikkert til den som er på Skrue's gamle blokk. Slike kan du nok få kjøpt hos Astrup Maskin eller Tools som de heter nå. Sjekk gjennom metallkatalogen hos astrup.no

Lenke til kommentar

For de siste blokkene jeg har laget / holder på med å lage har jeg brukt 2,5mm plate, av flere årsaker.

For meg gir 2,5mm litt mer "spillerom", ettersom jeg da kan forsenke skruene litt mer, og dermed berøres disse ikke i samme grad som tidligere, når bunnen plandreies.

En 2,5mm plate er naturlig nok også noe stivere, samtidig som godstykkelsen gir rom for plandreiing på begge sider.

2,5mm plate kan derfor være et vel så godt alternativ. En liten "ulempe", er at platen må fases ned ca 1mm i åpningen for selve kjølefinnene, slik at vannstrømmen ut fra finnene ikke hindres. (Sjekk worklogg). Noe dyrere blir den også, ettersom den naturligvis er noe tyngre.

 

Btw; Jeg har ikke brukt 10mm plate i noen blokker jeg har laget. Derimot brukte jeg enngang i tiden en 15mm kobberklump, for å lage min første og eneste utgave av en "spiralblokk".

 

Karamba: Dreiebenken står klar, any time...... ;)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...