Gå til innhold

Deres kabinetter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Da har jeg bytta ut stock kjøleren til min AMD 3700X.

Kjøleren jeg bruker nå er 12år gammel så jeg måtte bestille AM4-brakett fra produsenten i Tyskland. Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.C

 

Specs:

IMG_20200501_224209.jpg

Endret av JFM
Lenke til kommentar
JFM skrev (På 1.5.2020 den 22.45):

Da har jeg bytta ut stock kjøleren til min AMD 3700X.

Kjøleren jeg bruker nå er 12år gammel så jeg måtte bestille AM4-brakett fra produsenten i Tyskland. Thermalright Ultra-120 eXtreme Rev.C

 

Specs:

IMG_20200501_224209.jpg

Godt å se at andre ennå bruker TRUE-Kjøleren. Har selv satt den på en 6600K med litt modifiserte fester. ??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
VegardBS skrev (51 minutter siden):

Er utendørsbilder fortsatt en ting?

Absolutt!

DtMuLrGWkAAp6o7.jpg

Menneh...får du lukket sidedøren på det kabinettet? Det så noe trangt ut med en D14/D15 i den saken der. :)

Jeg kjenner problemet - jeg bygget nylig en ny PC til min mor; hun ville ha en mindre PC enn den hun hadde.
Gikk for et Fractal Design Core 2500: klaring for CPU-kjøler: 160 mm - CPU-kjøler: 158 mm.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (15 minutter siden):

Absolutt!

 

Menneh...får du lukket sidedøren på det kabinettet? Det så noe trangt ut med en D14/D15 i den saken der. :)

Jeg kjenner problemet - jeg bygget nylig en ny PC til min mor; hun ville ha en mindre PC enn den hun hadde.
Gikk for et Fractal Design Core 2500: klaring for CPU-kjøler: 160 mm - CPU-kjøler: 158 mm.

Jada, får lukket det uten problemer, mye plass til overs mellom glasset og kjøleren også. Tok det av fordi refleksjonen i glasset hadde skadet synet til folk :tease:

Det var egentlig et ganske dårlig designet kabinett, de la til dybde for store luftkjølere, men det er for trangt til å installere en exhaust vifte bak eller i toppen. De la til et gigantisk hull for å trekke kabler mellom hovedsiden og baksiden, men jeg finner ikke ut av hvilke kabler som trengs for å fylle det ut. Kanskje høyspentkabel?

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (5 minutter siden):

Fint og ryddig bygg! Puster skjermkortet greit når det er så tett på dekselet til strømforsyningen?

Takk! Det tviler jeg litt på. Det er null mellomrom mellom PSU og luftehullet de lagde for GPUen som igjen har omtrent 5 mm mellom luftehullet og viftene. Finner ut av temperatur i morgen.

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (9 minutter siden):

Takk! Det tviler jeg litt på. Det er null mellomrom mellom PSU og luftehullet de lagde for GPUen som igjen har omtrent 5 mm mellom luftehullet og viftene.

Det er vel i slike bygg  - og kun i slike bygg - man egentlig vil ha en blower-kjøler på GPU.

Men det var en snasen liten sak. Definitivt lett å frakte med seg. Jeg ville ikke gjettet det var en ITX rigg hadde du ikke sagt det - jeg trodde ikke man fikk plass til annet enn SFX/SFF (?) PSUer i slike småbygg. AX860en du har der er full-size?

Jeg vil gjerne prøve meg på noe mindre enn ATX selv, men jeg går nok ikke lengre ned enn mATX (også luftkjølt) - jeg liker å ha litt plass når jeg bygger. Og god kjøling. Aller helst vil jeg ha en horisontal HK-løsning så jeg får endelig brukt en av mine Thermalright TRUE Copper, men ingen slike kabinetter (eks. Cooler Master HAF XB EVO) er å få tak i i disse dager...

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (13 minutter siden):

Det er vel i slike bygg  - og kun i slike bygg - man egentlig vil ha en blower-kjøler på GPU.

Men det var en snasen liten sak. Definitivt lett å frakte med seg. Jeg ville ikke gjettet det var en ITX rigg hadde du ikke sagt det - jeg trodde ikke man fikk plass til annet enn SFX/SFF (?) PSUer i slike småbygg. AX860en du har der er full-size?

Jeg vil gjerne prøve meg på noe mindre enn ATX selv, men jeg går nok ikke lengre ned enn mATX (også luftkjølt) - jeg liker å ha litt plass når jeg bygger. Og god kjøling. Aller helst vil jeg ha en horisontal HK-løsning så jeg får endelig brukt en av mine Thermalright TRUE Copper, men ingen slike kabinetter (eks. Cooler Master HAF XB EVO) er å få tak i i disse dager...

Ja, hadde blower style skjermkort, men det døde.

Kjøpte kabinettet med tanke på vannkjøling og full size PSU, da var det ikke mange valg igjen. Vannkjøling er satt på vent inntil videre, må vente til jeg får oppgradert skjermkortet.

True copper kjøleren ser ut som noen heftige saker, får man tak i de noen sted lenger? Vet ikke om kube kabinetter kommer i mATX, vet ihvertfall at det er et par for ITX.

Lenke til kommentar
VegardBS skrev (2 timer siden):

True copper kjøleren ser ut som noen heftige saker, får man tak i de noen sted lenger? Vet ikke om kube kabinetter kommer i mATX, vet ihvertfall at det er et par for ITX.

https://www.tek.no/test/i/4qX0g9/thermalright-true-copper
http://thermalright.com/product/true-copper/

Desverre, disse har gått ut av markedet for lenge siden. Jeg sikret meg 2-3 stk. under et sluttsalg på Microplex (det som er blitt Techbay), men har ikke nok sokkeladaptre til dem alle. Standard sokler er AMD AM2 (tror jeg) og Intel 775.

For å bruke kjøleren på moderne 115x (og 1200) sokler må man ha et TR Venomous X BTK II-kit. Men for prisen av et slikt sett - såvidt jeg har forstått så skaffer Thermalright de på bestilling ennå - vil det lønne seg å bare kjøpe noe fra Noctua.

Jeg må nok se nærmere på ITX skjønner jeg - når jeg skal lage meg en stue-PC vil jeg bygge noe jeg ikke har bygget før, så ITX er ikke helt utelukket. Begrensningen på bla.a. 2 DIMM-spor istedet for 4 til RAM er ikke noe hinder i praksis mtp. tiltenkt bruk av en slik maskin (4K-avspilling fra nett, film-streaming over hjemmenettverket, emulering av gamle konsollspill etc.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har f(aen)teks itx her i huset, det ble pakket opp og forsøkte å montere vannkjøling i det og fant fort ut at alt er "designed by comitty that has no clue". De har for mange rare løsninger og bracinger som kommer i veien for radiatorer etc til at jeg gidder å prøve engang. Kabinettet er enormt stort mtp hvor lite plass det faktisk er inne i det. Du kan ha en radiator i topp, men ikke med pumpe-tank kombo under, det er ikke mulig å ha 120 eller 240 i front når det er en 240 i toppen, på tross av at kabinettet er like stort som ett matx fractal. Om du skal kjøre stor cpu-luftkjøler så er det kurant, men GPU temp er ett problem som igjen varmer opp luften som den gigantiske cpu kjøleren må dele da det ikke blir plass til exhaust fans og utluft er svært begrenset oppover siden toppen er så og si blokkert for utluft med mindre der er en vifte der (som det ikke er plass til med stor kjøler....).

Generelt sett ett kabinett jeg ikke anbefaler. Mitt står fremdeles i skammeboden i påvente av at jeg stripper det for deler som jeg skal bruke til diy kabinett (sidepanel, hdd braketter etc). Resten går på søpla.

Jeg har ett define nano S som er vesentlig mindre rent fysisk, men uten tullete interne løsninger som dermed har plass til 2x240 (og en 120 i bunn om jeg bruker SFX supply). Ideelt sett hadde fractal endret kabinettet slik at det kun tok SFX PSU og flyttet hk ned slik at toppmontert radiator kunne vært over hk og ikke begrenset ramhøyde, men det skjer neppe. Det er litt for mange komiteer som på død og liv skal ødelegge både luftkjøling og vannkjøling ved å inngå kompromiss for å levere ett "dårligere" kabinett til begge fremfor to gode løsninger til henholdscis vann og luftkjøling.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har inntrykk av at ITX blir ofte litt for lite, til at det er verdt kostnadene med det.

  • Man har ofte bare 2 x RAM slots
  • Ofte kun 1 x M.2 PCIe slot
  • Kun 16x PCIe, ingen andre ekspansjonsspor
  • Vanskelig å få god kjøling, om man ikke klarer å få inn vannkjøling (AIO er det bare å glemme)
  • ITX kort er dyre, og man må ha spesial kabinett + PSU (mindre utvalg)

Så for min del, så holdt det å steppe ned fra ATX til mATX, da jeg ikke så behoved for SLI/CF.

Jeg gikk for Fractal Design Node 804, fordi den har god plass til komponenter, vifter og lagring. Skulle jeg bygd en mini LAN-gaming PC så ville jeg valgt et mindre kabinett i aluminium og ikke stål.

On 2/13/2020 at 6:10 PM, iBrick said:

Fractal Design Node 804 (med sortlakkerte PCI-skjold).

MSI B450 Mortar Max

AMD Ryzen 3600X (med Be Quiet! Dark Rock Slim kjøler)

2 x 8 GB G.Skill 3200 MHz

ASUS RTX 2070 8GB Dual

Corsair 1TB MP510 nVME

2 x 3TB i RAID1

Corsair 1200 watt

1217181928_MicrosoftTeams-image(1).thumb.png.b9aeedfa1f3f069b15c36ad963f8d863.png

 

received_789852978093670.thumb.jpeg.c6191931e8e0a62a398c6a6f610b23a2.jpeg

 

received_430512634309642.thumb.jpeg.f30130813527c100f3053e0c6abfb27f.jpeg

 

Screenshot_20200213-175639_Gallery.thumb.jpg.e6ceacd4c6be6e35061a9e43f06c8c51.jpg

Lenke til kommentar

For min del hadde jeg hatt et itx kort kunne jeg fått plass til en til 240mm radiator i bunnen av kassen. Som er grunnen til at jeg kommer til å ha det på neste build. 2 minnebrikker er mer enn nok og man får vanligvis høyere hastighet med 2 kontra 4.

Har et air 240 nå som jeg begynner å like ganske godt. Det er mindre enn node 804 og vil tippe det er lettere å bygge i også.

Noen av de tingene du nevner er jo begrensninger på kabinett og ikke hovedkort.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...