Gå til innhold

Konflikt mellom Nikon View og Adobe Photoshop


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle dele en praktisk erfaring med dere slik at dere slapp å slite med det samme problemet:

 

Jeg har installert Photoshop CS (yes, ærlig kjøpt og betalt) på to PC'er (hjemme og en laptop). I en tidligere post her så skrev jeg at jeg var skuffet over RAW-importen i Photoshop da jeg satt på hjemmemaskinen (fikk importer RAW filen men bare noen få begredelige valg når det gjaldt å endre innstillinger). Lastet senere ned en RAW-oppgradering til PS på laptopen og fikk alle importmuligheter - tenkte altså at jeg satt med for gammel plug-in.

 

I går skulle jeg jobbe med PS på hjemmemaskinen, men jeg hadde stadig det gamle begredelige RAW-import vinduet - selv etter oppdatering av RAW plug-in. Årsaken viser seg å være en konflikt mellom Nikon View (installert etter at jeg fikk D70) og PS. De som har begge disse programmene kan trolig ha nytte av å lese Adobes anbefalte løsning for å hindre konflikt mellom disse to programmene.

 

Jeg poster denne før jeg har fått sjekket om fix'en til Adobe virker, skal gi en kort oppfølger når jeg har fått kontrollert det.

 

Edit: Har sjekket ut dette tipset nå, og ja: Det løste i alle fall problemet jeg hadde på hjemmemaskinen.

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er hva som er den riktige versjonen.

 

På laptopen får jeg en type importer...og på den stasjonære en annen.

 

Jeg kan beskrive dem slik at RAW importeren på Laptopen min er veldig enkel og liten, hvor RAW importeren på den stasjonære er stor, har masse valg og muligheter og slider for justeringer.

 

Vilken er den rette?? Laptop eller Stasjonære?

 

Kunne du lagt ut en skjermdump av den som er riktig?

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Akirax24,

Vel...., nå har jeg jo nettopp rettet opp problemet på hjemme PC'en min, sitter uansett på laptopen hvor det har fungert 100% hele tiden. Slik skal RAW import bildet for Nikon D70 se ut i Photoshop CS

riktig_RAW_import.jpg

 

Når jeg kommer hjem i ettermiddag skal jeg (prøve å) legge inn plugin fra Nikon View som laget problemer slik at du kan få en skjermdump av et galt importbilde.

Lenke til kommentar

Gutter!

 

Konflikten mellom Adobe 7.0/ CS og Nikon View/Capture var virkelig en nøtt for undertegnede. Det viser seg at programmene til Nikon legger inn sine plug-ins i Photoshop i forhold til RAW/NEF-filer på en slik måte at Photoshops egen RAW-tilbud blir undertrykket. Plagdes mye med dette tidligere i vinter etter å ha kjørt inn Nikon Capture 4.5, og ingen support hverken hos Nikon eller Adobe kom fram med noen løsning.

 

Den fant jeg selv. Og denne innebærer full avinstallering av Photoshop og Nikon, fjern begge applikasjonen helt! Så - installering av programvarene til Nikon som første oppgave, og SÅ installering av Photoshop! Derved unngår man at Nikon legger inn sin RAW-plug i Photoshop.

 

Derved var alt som tidligere!

 

degas

Lenke til kommentar

Gutter!

 

Konflikten mellom Adobe 7.0/ CS og Nikon View/Capture var virkelig en nøtt for undertegnede. Det viser seg at programmene til Nikon legger inn sine plug-ins i Photoshop i forhold til RAW/NEF-filer på en slik måte at Photoshops egen RAW-tilbud blir undertrykket. Plagdes mye med dette tidligere i vinter etter å ha kjørt inn Nikon Capture 4.5, og ingen support hverken hos Nikon eller Adobe kom fram med noen løsning.

 

Den fant jeg selv. Og denne innebærer full avinstallering av Photoshop og Nikon, fjern begge applikasjonen helt! Så - installering av programvarene til Nikon som første oppgave, og SÅ installering av Photoshop! Derved unngår man at Nikon legger inn sin RAW-plug i Photoshop.

 

Derved var alt som tidligere!

 

degas

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...