Gå til innhold

Mitt første prosjekt: FileMantiX


Anbefalte innlegg

NB: OPPSUMMERING SIDE 6

 

Etter at jeg skaffet meg Shuttle for å lette byrden når jeg skulle på LAN. Har jeg latt den gamle PCen min i ett Chieftec Midi-tower fungere som server. Med 3 harddisker på tilsammen 620 GB med plass har den stått som filserver for min stadig økende datamengde.

Nå fant jeg ut at jeg ofte dro gamle PCen med meg på LAN allikevel, for å fungere som gameserver osv. :innocent:

Jeg fant også ut at jeg skulle øke sikkerheten på datalageret mitt, og bestemte meg for å utforme en en mini-formats filserver/ruter/"LAN-master".

Navnet er foreløpig satt til "FileMantiX" ;)

Komponentene blir:

5x7200RPM Harddisker 1x120GB + 2x250GB (WD Caviar 8MB Cache alle sammen) + 2x? (senere).

1xMini-ITX hovedkort, VIA EPIA CL10000

512MB DDR333 RAM fra den gamle maskinen

40xCD-Brenner fra den gamle maskinen, etterhvert DVD-brenner.

1xSerial ATA RAID Kontroller, HighPoint RocketRAID 1640

2x80mm vifter, fra Pabst

PSU: Fortron/Source, 250W, MicroATX / PS3

4 av harddiskene blir satt i RAID 5, mens den minste blir Sys-disk.

I tillegg tenkte jeg å bygge inn en liten switch, denne; 16-porten - Slik at alt jeg behøver for ett skikkelig fett LAN er de 2 maskinene mine :p

(Tilsammen er de mindre enn den gamle Chieftec'en)

 

Utseende

Her skulle jeg ha en PC som ikke var veldig mye større enn min shuttle SN85G4, slik at de to kunne gå i relativt harmoni med hverandre. Kabinettet skal lages fra scratch i Aluminium

Shuttlen måler: 20(b)x18(h)x29,5(d)cm

FMX blir på ca: 20(b)x23(h)x33,5(d)cm

FMX-Beta-2-Visual-Front-thb.jpg

Slik blir det seende ut invendig;

FMX-Beta-2-Overview-thb.jpgFMX-Beta-2-Internal-side-thb.jpgFMX-Beta-2-Internal-HDD-thb.jpg

 

Skissen viser planen min for hvordan jeg skal bygge den opp, og jeg regner med å bruke aluminium. En venn av meg som er bilmekaniker, skal sveise det sammen for meg.

Harddisk-racket - lengst til høyre - vil ikke være sveiset sammen, men det vil være skudd sammen med kabinettet slik at det kan tas ut ved behov.

 

Det jeg lurer på egentlig, er hvor tykke aluminiumsplatene bør være?

når jeg ser i Shuttle'en min så er platene ekstremt tynne, men i mitt tilfelle skal platene bære endel vekt. Firkantrørene i tegningen er 10(b)x20(h)x1.5(tykk)mm - som jeg planlegger å kjøpe fra Astrup maskin. Astrup selger blant annet noen 0.5, 0.8 og 1mm tykke aluminiums-plater. Jeg lurer på om hvilke av disse vil passe best, evt om man trenger noe mer heavy-duty?

 

Finnpuss på design, shopping av materialer og byggingen starter i løpet av de neste 2 ukene etterhvert som de siste komponentene ankommer :)

 

Setter pris på innspill :thumbup:

Endret av Cybermantix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Holder det med 250w psu?

Skulle tro det...

Grovt regnet:

Hovedkortet m/cpu trekker mellom 17 og 30W avhengig av load(står i manualen).

HDer trekker opptil 30W (150W med 5 stk)

RAID kontroller: rundt 5W

CD-brenner rundt 30-40W

Viftene: 0.6W (oppgitt) (1.2W med 2 stk)

Totalt ca: 226.2W på full load - noe som kommer til å være ganske sjelden...

Jeg har da en grei margin...

 

Kilden er: http://takaman.jp/D/index.html?english

men en annen side som har power-kalkulator; http://www.jscustompcs.com/power_supply/ linkes til av mange, men er nede for tida...

 

Men hvis det er noen som har knowhow til å beregne dette riktig, er jeg skikkelig takknemmelig :love:

Lenke til kommentar

Tror nok psu'en skal holde ja, i hvertfall når jeg ser det regnestykket ditt. Skal mye til at alt kjører full load samtidig...

 

Prosjektet ser bra ut, gleder meg til å følge med! :thumbup:

 

edit: oops, cpu i stedet for psu :whistle:

Endret av oycob
Lenke til kommentar
veggene skal vel ikke bære all vekta av delene og discene?

ehh.. Jo det var det jeg hadde tenkt...

Men det har slått meg at jeg kanskje burde ha en bærende struktur hvis platene ikke tåler det.

 

Hadde tenkt så tynne plater som mulig til bunnplate og deksel, da bunnplata bare bærer hovedkortet, og dekselet bare er ett deksel uten bærende funksjon i det hele tatt. Harrdiskracket må være av litt kraftigere sort, og front og bakpanel må være sterkest.

 

Her er siste revisjon av planene:

FMX-Beta-4-Visual-Front-thumb.jpg

Det man kan se er nytt er at jeg skal ha en Plexiglass-plate (fattern hadde en 5mm) i front. Jeg lakkerer denne på baksiden, slik at den skjuler skruene jeg skal benytte for å feste "bjelkene". Selve Plexi'en blir festet med 2 små skruer oppe, og en liten alu-list nede, som er skrudd fast i undersiden av kabinettet.

FMX-Beta-4B-Internal-side-thumb.jpg

Her har jeg tegnet inn en mulig løsning i tilfelle platene ikke tåler å bære vekta.

 

I tilegg ser det ut til at sveising blir uaktuelt, da kameraten min ikke har Alu-sveise utstyr, og han er usikker på om han får tak i det. Nå kan det se ut som om kabinettet blir skrudd sammen.

Fattern har hjulpet meg litt med løsningen :thumbup:

 

mamazboy: Tyngre enn chieftec'en min?

Hmm, ett gammelt Chieftec Midi-tower i Stål med 2 optiske drev, 3 HDer, floppy, 360W strømforsyning, Diverse PCI-kort, ett ATX hovedkort og Zalman CNPS6000Cu kjøler er ganske tungt (husker ikke vekta). Tviler på at denne nye kommer til å være tyngre. Dessuten er størrelsen viktigst ;)

 

Siste delene(HK++) kommer i dag eller i morgen fra Komplett. Da blir det siste finpuss på tegningene før jeg stikker ut og handler materialer og begynner den seriøse bygginga.

Lenke til kommentar

"Seeeeee the magic!" Damn...dette blir bra....har meget lyst til å lage en fil server selv...meget geinalt å ha den i en slik liten boks. SOm man kan ta med overalt!

 

Btw: Hva slags Op skal du kjøre på den? Win2000 server ed. ? Eller bare Xp. Kanskje linux? :love:

Endret av Prnkstr
Lenke til kommentar
Btw: Hva slags Op  skal du kjøre på den? Win2000 server ed. ? Eller bare Xp. Kanskje linux? :love:

Har tenkt å kjøre Win2000 Server i første omgang. - Alle applikasjonene jeg skal kjøre på maskina er windows-baserte. Etterhvert hadde jeg tenkt å skifte over til Linux når jeg lærer meg mer om det, og finner passende applikasjoner.

 

Forresten er det nå klart at sveising blir uaktuelt :(

Men jeg har planene klare for hvordan jeg skal bruke skruer for å feste sammen herligheten.

Syntes å huske Lotus Elise (sportsbilen) er laget av aluminium som er boltet og limt sammen. Kombinasjonen var mye sterkere enn sveising pga mye større gripeflate.

Men da slipper jeg evt. problemer med deformering pga varmen.

 

Nå har forkjølelsens onde virus tatt tak i meg :cry: så prosjektet blir litt utsatt til jeg er rimelig frisk. :thumbdown:

 

Men jeg spør nok igjen til de som har peiling: Hvor tykke Aluminiums-plater må jeg ha foran og bak hvis de skal bære vekta?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...