Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rustsveising en liten gjennomgang


Anbefalte innlegg

Mange tenker at rustsveising er noe som du bør la et karroseri verksted gjøre, men det er ikke alltid rett, :thumbup:

 

Har du aldri sveiset før er det ikke noen god ide å begynne å sveise rust på ditt ny-innkjøpte prosjekt.

 

Har du et sveiseapparat men ikke noe erfaring, er det en god ide og få tak i noen stålbiter og platebiter som du kan øve deg på.

Det er ikke vanskelig og sveise fra høyre mot venstre på en horisontal plate, men det er litt verre og sveise nedenifra og opp eller opp ned, eller sidelengs på en vertikal plate.

Så før du setter i gang på bilen så vil jeg anbefale att du øver og øver på løse plater helt til du er 100% fornøyd med resultatet.

 

Husk: att selve sveisinga ikke er alt men du må øve på og slipe ned sveisen og sparkle de løse platene slik at du ikke kan se att du har sveiset der .

 

Hva slags sveiseapparat er det beste å bruke?

Til rustsveising er det helt klart en fordel med et MIG apparat. Det er den typen som har en pistol med tråden kommende ut av midten. Dette apparatet er det mest anvendelige og letteste å bruke. Vanlig elektrodeapparat er ikke noe særlig til rustsveising på tynne plater, men her kan du kjøpe en TIG sats som er super til tynnplater. TIG er som å sveise med gass bortsett fra et det er en elektrisk lysbue i stedet for en gassflamme som varmer opp smeltebadet. Tilsatstråden holder du i motsatt hånd, så dette er tohånds sveising som kan være litt vanskelig spesielt på trange steder.

 

Har du ikke peiling på å sveise i det hele tatt kan du gå på kurs, spør der du har kjøpt sveiseapparatet om noen som kurser på dette.

 

Hvis du ikke har sveiseapparat selv, kan det lønne seg og få lånt seg ett, siden et brukbart mig apparat pleier og koste en del.

 

 

Hvor er rusten?

Den kan være på helt opplagte steder som nederst på karosseriet, rundt hjulbuer, rundt vindusramme og alle andre steder som du kan se. I tillegg kan det være i gulvet, rundt karosserifestene på ramma, bakre travers eller på andre deler som ikke er så lett å få øye på. Skal du kjøpe en bil og denne bilen er noen år gammel og den har hjørnebeslag og eller plater som beskytter nedre del av karosseriet er dette typiske rustfeller. Ta de av og sjekk for rust.

 

Her er et eksempel på hvor det kan lønne seg og rust sveise

Bilde.jpg

 

Hvordan går jeg frem?

Vel først må du finne rusten, finn ut hvor mye som er rustet. Det er alltid mer enn det ser ut til. Skjær vekk det som er rustet og puss blankt rundt stedet slik at du har noe å sveise på. Det er alltid viktig at det er blankt rundt der det skal sveises ellers blir sveisen full av porer og fremmedlegemer som er med på å svekke sveisen. De som har prøvd å sveise på en lakkert plate kan fortelle om spruting og spytting fra sveisingen samt brann og annet festlig. Nå kan du velge om du vil felle inn en bit eller legge en bit over det som er rustet.

Er det på karosseriet er det selvklart at du må felle inn, viss du vil ha litt finish. Under eller på gulvet kan du like gjerne legge en plate over. Men det er like viktig at det som er rustet fjernes.

 

Når du sveiser må du passe på at det ikke blir så varmt at stålet slår seg dvs. forandrer fasong, dette er spesielt viktig på karosseriet.

og unngås ved å sveise et og et punkt med et mellomrom på ca 5 cm,

når du er kommet til ?enden? av det som skal sveises venter du til alle punktene er kalde og fortsetter vider punkt for punkt.

Her er det viktig å være tålmodig det er vanskelig å rette opp plater som har slått seg etterpå.

 

Har du bare småhull eller sprekker trenger du kanskje ikke å felle inn en bit men bare sveise igjen, men husk å slipe blankt.

 

Dette var noen tips om hva som skal til når rust skal sveises. Mesteparten av jobben er å slipe, skjære vekk og lage til biter, selve sveisingen er som regel det som tar kortest tid. Du kan spare mye tid og penger ved å være nøye med å pusse det blankt og å finne biter som passer til det du skal sveise.

Da går sveisingen som en lek og du slipper sprut og brann og irritasjoner fordi sveisefugen ser ut som måkedritt. :no:

 

Til slutt husk å bruke verneutstyr. Vernebriller, hansker, sveisemaske, lærforkle, sveisehette, liggeunderlag, sveiseteppe og annet er ting som kan spare deg for tap av syn, brannsår, hullete kjeledresser, oppbrente bilinnredninger, ødelagte glassruter og masse masse forbannelser. [/u]

 

Husk på å grunne det du har sveiset med en god grunning slik at det ikke begynner og ruste med en gang.

 

Husk: Dette er ikke en fasit på hvordan det gjøres men en generell gjennomgang på emnet.

 

 

Lykke til

Endret av ijerku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den skjermen der ville jeg ha byttet, ikke sveisa.

Kan love deg at det er myyyye arbeid for å få den hjulbuen bra ved sveising.

Det blir penere, enklere og mindre frustrerende å skifte skjermen.

 

Men som du nevner så er det mye annet som kan sveises, men hold dere unna hjulbuer som den på bildet og bærende konstruksjon, med mindre dere er faglært sveiser... Som jeg... :tease:

Lenke til kommentar

Må man være faglært sveiser for å sveise på ramma på en bil? Jeg og en kompis dreiv og sveisa rust på ramma til en 79 malibu i forrige uke. Ingen av oss er faglærte, bare hobbysveisere.

 

Hva gjør man for å bli faglært sveiser? Må man gå skole eller holder det med ettermiddagskurs av no slag?

Lenke til kommentar

GK mek.-> VK1 Sveising/platearbeid/skipsbygging -> 2 år som lærling.

 

Man _må_ nok sikkert ikke være faglært, for å sveise bærende konst., men det er nok det lureste, mht. påkjenninger sveisen må/skal tåle.

 

Spesiellt på plasser der du ikke kan se baksiden av det du sveiser på, da må du vite at du har "gjennombrenning" etc.

Lenke til kommentar

du bør ha noen kurs for og sveise på ramme eller andre bærende konstruksjoner på en bil ,

siden vi hobby sveisere som oftest ikke er verdens beste til og sveise,

og siden en dårlig/god sveis på bærende konstruksjoner kan bety liv eller død ved extreme tilfeller .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...