Gå til innhold

Hva leser du nå og hvordan går det liksom


Anbefalte innlegg

Takk skal du ha. Jeg har spionert litt rundt på forumet en stund, men registrerte meg først for litt siden.

 

Dostojevskij og Karamasov ja. Mener jeg har hørt om de før, fikk Dostojevskij nobelspris eller noget? Kanskje jeg bare hukommelsen bedrar meg.

Jeg skummet profilen din og så din interesse for kunst. Har du noen favoritt kunstner/filmer? Jeg liker Salvadore Dali veldig godt. Han har et helt spesiellt preg og mening i bildene sine og han er vel surrealist atpåtil. Vet du om det er noen steder på nettet hvor det er utstillinger eller samlinger av malerier?

Du har vel kanskje lest Animal farm, 1984 og Brave New World. Hvis ikke burde du ta en titt på dem. Har bare lest litt om og i alle 3, men det virker veldig lovende. Og tror ikke jeg har hørt noe negativt om dem enda. Animal Farm er kanskje obligatorisk på VGS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror Dostojevskij fikk en Nobelpris i litteratur, ja. Brødrene Karamasov (tre bind, tusen sider, ca.), Forbrytelse og straff, De besatte, Idioten, Spilleren, og noen andre, er vel de mest kjente.

 

Jeg har ikke lest noen av bøkene du nevnte. Har ikke interessert meg for verken bøker eller kunst i mer enn et år. Ikke film heller, nesten. Er fortsatt nokså uerfaren alle steder.

 

Dalí digger jeg. For noe over et par uker siden bestilte jeg faktisk en nesten komplett samling med kunstverkene hans i en engelsk bok på omlag åtte hundre sider. Den skulle vist være meget god, uten at jeg har fått denne ennå slik at jeg kan få det bekreftet selv. Tror den inneholder en del informasjon angående Dalí også. http://www.bokkilden.no/ProductDetails.asp...oryName=BIC_AFC

 

Og litt OT:

Favoritter? Hvis du liker Salvador Dalí bør du få med deg Jan Svankmajer. Tsjekkisk filmskaper som stort sett lager surrealistiske kortfilmer. Han har vel laget fire langfilmer, som alle har blit gitt ut i USA. Det siste (Otesánek/Little Otik) har blitt utgitt i England, men det var en liten nedtur for min del. Det har over dammen også blitt utgitt to kortfilmsamlinger på DVD, hvor nummer to egentlig inneholder mest sebart materiale. (Steder å begynne: Kortfilmsamling nummer to, spesielt med Jídlo og Moznosti dialogu. Eller Alice, langfilm, hvor kortfilmen Tma/Svetlo/Tma medfølger.)

 

Ellers forguder jeg Andrei Tarkovsky (Stalker, Solaris, The Mirror og Andrei Rublev), Jodorowsky (Santa Sangre, The Holy Mountain), Herzog, Buñuel, osv.

 

Ta f.eks. en titt på Gottfried Helnwein, Boris Vallejo & Julie Bell, Roberto Matta, hvis du ikke har.

 

Begynner å male akryl nå snart, så får vi se om jeg får satt underbevisstheten på papiret gjennom farger etter hvert. Håper det.

 

Edit: Du bør korte ned signaturen litt. Den skal ikke være mer enn fire linjer. Du har fått den opp i det dobbelte. :) :)

Endret av sanoj_20
Lenke til kommentar

Takk for tipset om signaturen. Trykte bare på kontroller lengde og den sa det var ok :blush:

 

Skal sjekke ut de referansene. Noen ide om hvilken av Dostojevskij det kan være en fordel å starte med?

 

Er det forresten noen som har lest noe av, eller mener noe om Aleister Crowley her?

Endret av kmess
Lenke til kommentar
Reisedagene i ferien ble benyttet til litt lesning: "Stupid White Men" av Michael Moore.

 

Er man litt interessert i amerikansk politikk og det amerikanske samfunn; og samtidig har sansen for humor av den tidvis beske typen; kan man ta en nærmere titt på boka :-)

Da anbefaler jeg heller John Pilger - Verdens nye herskere og Noam Chomky - Propaganda og Offentlighet.

 

Men, lese flere bøker på en gang, den kjenner jeg til :p Akkurat nå leser jeg:

 

Tron Øgrim - Kvikksølv

Pål Steigan - På den himmelske fredsplass

Karl Marx - Profittratens tendens til å minke

Erlend Loe - Naiv.Super

 

 

ehm ja, tror dett vas dett.

Forferdelig kjent fenomen..

 

Jeg leser nå:

 

Tim Willochs (eller noe i den duren..) - Blodig Arv

Thomas Block - Åpen Himmel

Andres Küng - Livet undet sosialismen

Adolf Hitler - Min kamp (av alle ting på dansk..)

Raymond Chandler - Fallet

 

Litt mye å holde styr på, men det er jo bøker for lesing i solen, lesing i badekaret, lesing på sengen etc.

Lenke til kommentar

Leser for tiden "Operasjon Tortugas" av Robert Ludlum. Spennende bok men den kommer liksom ikke helt i gang slik som hans andre bøker.

Ellers leste jeg sist "Sigma protokollen" av samme forfatter. (Leste 650 sider på under 7 dager. :whistle: ) Var også en spennende bok med mange gode filosofier.

Lenke til kommentar
Har lest en del H.P. Lovecraft i det siste, kjøpte en trebinds samling med hans verker, "H.P. Lovecraft Omnibus 1-3" elns.

Lovecraft er artig - synd det er så lite igjen av alt han faktisk skrev.

 

Han hadde nemlig en policy med å ødelegge alle manus han fikk det aller minste kritikk for; slik at de tre Omnibusene i all hovedsak er hans samlede verker.

 

Om du har sansen for Lovecraft, bør du kanskje lese verkene til to av hans fremste inspirasjonskilder: Lord Dunsany og Edgar Allen Poe.

 

Ellers er det mange forfattere som har blitt inspirert av Lovecraft - især Cthulu-mythosen. Søker du opp litt på denne, vil du finne mye lesestoff. Blant hans litterære "elever" kan ihvertfall Brian Lumley anbefales fra undertegnede.

Jeg har "The Complete Stories and Poems of Edgar Allan Poe" (jeg ikke lest den ennå, men planen er å begynne på den etter at jeg har lest ut H.P.L. Omnibus 1-3), men har aldri sett noe til Lord Dunsanys verker i butikker/biblioteker :/

Får vel se om jeg får gravd opp noe på amazon eller ebay.

 

'Pløyer forresten også igjennom Necroscope-serien av Brian Lumley, men det nevnte jeg vel tidligere i tråden :hmm:

Lenke til kommentar
men har aldri sett noe til Lord Dunsanys verker i butikker/biblioteker :/

Mener at det finnes en liten samling oversatt til norsk for en del år siden, og at jeg bestilte denne som lånebok på mitt lokale bibliotek.

 

Ellers er han godt representert på amazon (drøyt 400 titler).

 

Finnes en del artig Lovecraft-materiale på Amazon og; anbefales "Tales of the Cthulu Mythos", hvor andre forfattere boltrer seg i Lovecrafts univers, blant annet Stephen King og Robert Bloch.

Lenke til kommentar

Lest i det siste:

 

The Last of the Mohicans av James Fenimore Cooper. Klassiker, vel verdt å lese 150+ år etter at den ble utgitt.

 

Alexander: Child of a Dream av Valerio Massimo Manfredi. Skuffet. Hvordan denne boka blei en internasjonal hit skjønner ikke jeg...

 

The Supernatural Tales of Sir Arthur Conan Doyle. For de som liker Poe kan denne boka være verdt å ta en titt på.

 

The Catcher in the Rye av J. D. Salinger. Kongebok, genial prosa.

 

Fallet av Albert Camus. Virkelig bra, en tankevekker.

 

Small Gods av Terry Pratchett. Kanskje den beste Discworld-boka jeg har lest.

 

I Morgentåkedalen av Jan Deberitz. En favoritt fra når jeg var liten som det var morsomt å lese igjen.

 

Otherland: River of Blue Fire av Tad Williams. Andre bok av fire i SF-serien hans. Litt opp og ned, men verdenen han har skapt er genial.

 

Leser for tiden The Worm Ouroboros av E. R. Eddison.

Lenke til kommentar
Jeg tror Dostojevskij fikk en Nobelpris i litteratur, ja.

Tenkte bare jeg skulle si at Dostojevskij aldri fikk Nobelprisen. Han døde i 1881 (tror jeg) og den første Nobelprisen i litteratur ble gitt ut i 1901 til Sully Prudhomme. Bjørnstjerne Bjørnson fikk den forresten i 1903. Men det er vel ingen snakk om at hadde han levd lenge nok, så ville han vel fått den (selv om mange som levde lenge nok ikke fikk, bl. a. Tolstoj, Twain, Joyce og Ibsen.

Lenke til kommentar

Nettopp ferdig med The Worm Ouroboros av E. R. Eddison. Likte den veldig godt, selv om det var en del ting jeg hadde problemer med (mer eller mindre idiotiske navn, en begynnelse jeg ikke skjønte vitsen med, en lite tilfredstillende slutt, i hvert fall hadde jeg problemer med den, osv.). Men alt i alt en veldig god bok.

 

Noen andre her som har lest den?

 

Leser The Picture of Dorian Gray av Oscar Wilde.

Endret av -apocalypsis-
Lenke til kommentar

Leser Rød Storm av Tom Clancy, har bare lest den 7 ganger før men er like god og gir ideer til egne levels i F22.

 

Er snart ferdig med "The unlikely death of SS-1 Heinrich Himler" og, en bra bok som tar for seg forskjellige aspekter rundt Himlers død og reiser spørsmål om han virkerlig tok sitt eget liv eller lever i beste velgående. Anbefales for de som er interessert i rettergangen etter andre verdenskrig og vil ha mer påfyll om lederne i det tidligere Nazi Tyskland.

Lenke til kommentar

Jeg leser Greed av Chris Ryan for øyeblikket.

 

Chris Ryan er tidligere SAS soldat, så dere kan jo prøve å gjette hva bøkene hans handler om :roll:

 

Greed går ut på at en tidligere SAS soldat med en halv million i gjeld til en russisk mafialeder får et tilbud fra MI5 om å sette sammen et team på fem mann og rane en Al-Quaeda båt for 30 mill i gull og edle stener, alt går bra helt til etter aksjonen, da begyner en snikmorder å plukke ut medlemme av teamet, og familiene deres en etter en...........

 

Boka er veldig bra, litt groteske detaljer til tider, men det gjør egentlig bare boka mer realistisk. Starten er litt seig, men det gjelder vel egentlig for alle Thrillere?(tenkte ikke spesielt på noe som helst av Tom Clancy nå :roll: )

 

Alle bøkene av Chris Ryan har egentlig en veldig god blanding av action, drama og lettere erotikk (i minimale porsjoner).

 

Chris Ryan :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...