Gå til innhold

Hvorfor Raid 0 er bortkastet på vanlige pc'r


Anbefalte innlegg

http://www.anandtech.com/storage/showdoc.html?i=2101&p=11

 

kort oppsummert: ikke merkbart (1%) forbedring i ytelse for Raid 0 med to raptor disker.

 

Antar at hvis du driver med videoredigering så er det et poeng, ellers ikke...

 

Hvis en leser testene der litt nærmere ser du at det er liten forskjell (10%) fra 3-4 år gamle 7200rpm harddisker til dagens top-of-the line 10k rpm ide disker.

 

Ergo, kjøp harddisker utfra størrelse/pris og 3/5 års garanti...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ingenting om hvor stor blokk-størrelse de bruker. Standard (64k) gir boost ved lasting og lagring av større filer, mens 16K gir boost ved lesing og lagring av systemfiler. Etter mine erfaringer er forskjellene mye større enn det Anandtech har i sin test. Dessuten er det viktig at diskene defragmenteres for å holde ytelsen på topp (mer viktig enn om disken ikke er i RAID).

 

Det er flere ting som spiller inn også, for eksempel hvilken RAID kontroller som benyttes og hvilke drivere.

 

Tror nesten jeg må kjøre noen tester selv (når systemet mitt er oppe og går igjen) så jeg kan slå tilbake på noen av Anandtech sine påstander.

Lenke til kommentar
Dæven... Det var jo litt sjokkerende! :ermm:

Nope .. gammelt nytt for de som har satt deg inn i saken.

 

For OS, databaser, webservere osv er det nesten bare aksesstid, minnebuffer og firmware som har noe å si for ytelsen.

 

For alt annet (= filer over 1MB) er ytelsen stort sett ganske lik. Da er det stort sett kun pris/kapasitet og støy, varmeutvikling som teller.

Lenke til kommentar

Spørs jo litt om de datatene i RAID 0 er uviktige da.., er de ikke det kan diskene like greit stå hver for seg eller i RAID 1 for ekstra sikkerhet..

 

Men er det totalt uviktige data, eller som raskt kan gjennskaffes eller tas backup av med hyppige mellomrom eller temp filer (f.eks. redigering av video filer), så kan man jo hive det på RAID 0. Og 0 er jo ikke egentlig RAID eller da :)

Lenke til kommentar
Vel jeg har ihvertfall 2 stk 200GB maxtor disker i raid 0 som i testen over en plass og er godt fornøyd med ytelsen :) Hvis man har 2 like disker er det jo like greit å hive de i raid.

Jepp, bare for å presisere: Om man har to like disker er det like greit å hive de i Raid1 (mirror) slik artikkelen til Anandtech påpeker.

 

Som det også står i artikkelen: Ytelsen er omentrent like uansett om man bruker Raid1, Raid0 eller ikke noe Raid. Dermed skulle alt ligge til rette for å være like fornøyd med ytelsen uansett oppsett.

 

Om sikkerheten mot diskkræsj også teller bør man i hvertfall styre unna Raid0 (striping). Om man i tillegg kan ofre halvparten av plassen, så er også Raid1 (mirror) anbefalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...