Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjølevæska kan forårsake motorskader


ARXco

Anbefalte innlegg

Kavitasjon ("utgraving") er for mange et ukjent begrep, til og med innen bilbransjen er det mye uvitenhet ute og går.

Når man er nødt til å bytte radiator, vannpumpe, eller motorblokk grunnet lekkasjer, tenker man gjerne at "dette er noe som bare skjer", og lever lykkelig(?) (og blakk..) med de nye delene. Så lenge det varer..

 

Kavitasjon er "utgraving" av metall, og dette oppstår som regel i forbindelse med kjølesystemet. Det kan ha flere årsaker, men hovedårsakene er uren kjølevæske, feil type kjølevæske eller lekkasjer i kjølesystemet som gir luftbobler i kjølevæska. Man finner gjerne kavitasjon på vannpumpebladene, på utsiden av sylinderveggene og det får plutselig radiatorer til å lekke både her og der.

 

Det er flere varianter kavitasjon:

- Mekanisk, forårsakes av mekanisk påvirkning/gnissing av partikler etc. (Henger også sammen med ultrasonisk kavitasjon)

- Kjemisk, etsing fra syrer eller andre stoffer som angriper metallet

- Elektrolytisk, skyldes elektrokjemiske forhold som oppstår i væsker rundt bevegelige metalldeler, f.eks. benyttes zink-anoder på båter for å unngå at propellen "spises opp" ( http://www.arrowheadradiator.com/Electrolysis.gif )

- Ultrasonisk, skyldes "lydsjokk" som får bobler i væska til å kollapse

 

Uren /gammel kjølevæske medfører kjemisk og mekanisk kavitasjon, dvs. kjølevæska beskytter ikke lenger godt nok mot korrosjon, eller inneholder partikler som graver. Vannpumpa er ofte det første "offeret". (Sand-rester fra støpeprosessen, rustpartikler etc. tar knekken på lagre og lagerpakning.) En gammel kjølevæske degraderes etterhvert veldig raskt, og blir fort et problem.

 

Ultrasonisk kavitasjon finner man oftest på sylindrene på dieselmotorer. Dette skyldes at dieselmotorer har høy kompresjon og "hardt" lydbilde under forbrenningen, noe som kort fortalt får kjølevæskebobler til å implodere og gnage bittesmå hull i sylinderveggene. Resultat: kjølevann i sylindrene og overhaling. (Eksempelbilde: http://www.samantha.cc/Truck/images/Truck/.../cav2/cav25.jpg

 

Hvordan unngå kavitasjon?

- Bytt kjølevæske minst hvert 3. år. Spyl gjennom med hageslangen og kjør motoren litt med bare vann før du har på ny kjølevæskeblanding av riktig type, sjekk instr.bok eller forhandler. Spør om det kreves ekstra tilsetninger. Bruk gjerne også en eller annen for for radiatorrens før ny væske has i. Mange amerikanske dieselmotorer krever lav-silikat kjølevæske med såkalte SCA tilsetninger. Og SCA-nivået må sjekkes og holdes vedlike vha. test-strips og påfyllig av ny SCA etter hvert som det brukes opp.

 

Noen tar dette så seriøst at de monterer spesielle kjølevannsfiltre med innebygget tilsetningsdosering. (Det fås kjøpt ferdige sett for ettermontering.)

 

(Link til engelsk artikkel, diselmotorer og kavitasjon: http://www.arrowheadradiator.com/cavitatio...ng_systems.htm

 

mvh,

Endret av ARXco
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
Kavitasjon ("utgraving") er for mange et ukjent begrep, til og med innen bilbransjen er det mye uvitenhet ute og går.

Når man er nødt til å bytte radiator, vannpumpe, eller motorblokk grunnet lekkasjer, tenker man gjerne at "dette er noe som bare skjer", og lever lykkelig(?) (og blakk..) med de nye delene. Så lenge det varer..

 

Kavitasjon er "utgraving" av metall, og dette oppstår som regel i forbindelse med kjølesystemet. Det kan ha flere årsaker, men hovedårsakene er uren kjølevæske, feil type kjølevæske eller lekkasjer i kjølesystemet som gir luftbobler i kjølevæska. Man finner gjerne kavitasjon på vannpumpebladene, på utsiden av sylinderveggene og det får plutselig radiatorer til å lekke både her og der.

 

Det er flere varianter kavitasjon:

- Mekanisk, forårsakes av mekanisk påvirkning/gnissing av partikler etc. (Henger også sammen med ultrasonisk kavitasjon)

- Kjemisk, etsing fra syrer eller andre stoffer som angriper metallet

- Elektrolytisk, skyldes elektrokjemiske forhold som oppstår i væsker rundt bevegelige metalldeler, f.eks. benyttes zink-anoder på båter for å unngå at propellen "spises opp" ( http://www.arrowheadradiator.com/Electrolysis.gif )

- Ultrasonisk, skyldes "lydsjokk" som får bobler i væska til å kollapse

 

Uren /gammel kjølevæske medfører kjemisk og mekanisk kavitasjon, dvs. kjølevæska beskytter ikke lenger godt nok mot korrosjon, eller inneholder partikler som graver. Vannpumpa er ofte det første "offeret". (Sand-rester fra støpeprosessen, rustpartikler etc. tar knekken på lagre og lagerpakning.) En gammel kjølevæske degraderes etterhvert veldig raskt, og blir fort et problem.

 

Ultrasonisk kavitasjon finner man oftest på sylindrene på dieselmotorer. Dette skyldes at dieselmotorer har høy kompresjon og "hardt" lydbilde under forbrenningen, noe som kort fortalt får kjølevæskebobler til å implodere og gnage bittesmå hull i sylinderveggene. Resultat: kjølevann i sylindrene og overhaling. (Eksempelbilde: http://www.samantha.cc/Truck/images/Truck/.../cav2/cav25.jpg

 

Hvordan unngå kavitasjon?

- Bytt kjølevæske minst hvert 3. år. Spyl gjennom med hageslangen og kjør motoren litt med bare vann før du har på ny kjølevæskeblanding av riktig type, sjekk instr.bok eller forhandler. Spør om det kreves ekstra tilsetninger. Bruk gjerne også en eller annen for for radiatorrens før ny væske has i. Mange amerikanske dieselmotorer krever lav-silikat kjølevæske med såkalte SCA tilsetninger. Og SCA-nivået må sjekkes og holdes vedlike vha. test-strips og påfyllig av ny SCA etter hvert som det brukes opp.

 

Noen tar dette så seriøst at de monterer spesielle kjølevannsfiltre med innebygget tilsetningsdosering. (Det fås kjøpt ferdige sett for ettermontering.)

 

(Link til engelsk artikkel, diselmotorer og kavitasjon: http://www.arrowheadradiator.com/cavitatio...ng_systems.htm

 

mvh,

2376893[/snapback]

 

Jeg har problemer med temperaturen på min bil. Jeg har nettopp skiftet termostathus grunnet dette var sprukket. Da jeg skulle skifte dette så så jeg at alt vann var av rust, absolutt alt var rustvann :( Det har jeg kanskje meg selv å takke for jeg har bare hatt vanlig vann på vannbeholderen. Så er det noen av dere medlemmer som kan hjelpe meg med å si eksakt hva jeg trenger av kjølevæske ? kanskje jeg trenger radiatorrens ? Hvilke kjølevæske anbefaler dere meg til VW Golf 3 (1,8l GL)

Trenger hurtig svar

På forhånd takk

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kavitasjon gjelder ikke bare for ståldeler som kan ruste men er også et veldig stort problem også i aluminium! Det er flere nyere modeller som jeg ikke skal nevne navn på som slitter med lekasje i toppen på grunn av feil kjølevæske.

Har selv sveist og planet flere blokker og topper som ikke er mer en et år.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...

Det skal f.eks aldri brukes uspesifisert kjøleveske på en VAG TDI. Det er det egne strenge spesifikasjoner som gjelder. Rett produkt kan være Glykol, longlife G30. Nitritt-, amin-, fosfat-, silikat- og boratfri kjølevæske, basert på etylenglykol. Andre produkter skade motoren.

Endret av pwd3679
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...
  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...
Kjøp vanlig kjølevæske på bensinstasjonen. mer enn bra nok

 

:nei: Her er det feil fra 1. setning.

 

 

Det er ingen ting som heter vanlig kjølevæske. Bare prøv å gå inn på Statoil og spør etter vanlig kjølevæske.

 

 

kjølevæske.Edit: her er en pdf guid på hvordan man bytter.

 

Hva? Trodde alle kjølevæsker var glykol jeg..? Hva er så forskjellen på kjølevæskene?

Lenke til kommentar

Det er akkurat som at alle oljer er .. olje. Det er forskjellige tilsetningsstoffer som legges til, bl.a for smøring, korrosjonsbeskyttelse og lignende. Forskjellige stoffer reagerer med forskjellige andre stoffer, og avhengig av hvilke stoffer som finnes på innsiden av motoren brukes det forskjellige tilsetningstoffer for å oppnå nødvendig virkning. Eksempelvis vil man ikke bruke gammeldags/blå frostvæske på en motor som enten helt eller delvis er laget av aluminium (vanligvis toppen av en eller annen aluminiumslegering).

 

Blå type frostvæske har en levetid på ca. 2 år. Etter 2 år er ikke korrosjonsbeskyttelsen tilstrekkelig og motoren blir ødelagt fra innsiden. Rød frostvæske skal holde i 4 år.

 

Det finnes også forskjellige typer frostvæske under hver av fargekodene (fargen er tilsetningsstoff), så det lønner seg å sjekke litt opp før man bare fyller på.

 

(.. i tillegg til de mer kjente blå og røde har man også andre fargekodede frostvæsker, eksempelvis grønn og oransje som man ikke finner så mye av på bensinstasjoner og andre butikker som normalt sett selger slikt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Kjøp vanlig kjølevæske på bensinstasjonen. mer enn bra nok

6633147[/snapback]

 

:nei: Her er det feil fra 1. setning.

 

 

Det er ingen ting som heter vanlig kjølevæske. Bare prøv å gå inn på Statoil og spør etter vanlig kjølevæske.

 

 

kjølevæske.Edit: her er en pdf guid på hvordan man bytter.

 

Ikke noe problem det. De vet jo såvidt hva kjølevæske er.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 2 år senere...

Er dette riktig måte å gjøre det på:

 

1. tøm kjøleveske fra pluggen under radiatoren.

2. fyll på vanlig vann.

3. la motoren kjøre et par minutter med varmeelementet på max.

4. tøm på nytt, etter avkjølt motor og fyll på mer rent vann, og eventuelt ha i rensemiddel hvis tilgjengelig

5. kjøre på nytt .

6. tømme på nytt og fyll opp med korrekt blanding av veske.

 

 

 

et spørsmål hvordan får du korrekt forhold hvis det nå bare er rent vann inni motoren?

Endret av bigggan
Lenke til kommentar
  • Gjest avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...