Gå til innhold

Hva er dine beste bokanbefalinger? [No Spoilers]


Anbefalte innlegg

 

 

 

Mistborn.

Beste serie ever.

 

Er nå på min 2nd runde i serien.

 

Den er definitivt en av de beste jeg har lest. Men "the stormlight archive" (av samme forfatter) er hakket bedre.

 

Er vell 15-20 timer inn i første stormlight archive boka. Skjønner fortsatt ikke hva serien handler om xD

Joda det er noen kule sverd og drakter, men det har jo egentlig ikke skjedd noe.

 

 

Det blir bra etterhvert! Jeg liker ikke andre serier der det er veldig vanskelig å forstå hva som foregår veldig godt. Eller serier med veldig omfattende univers. Men fortsett å lese!

 

Er ferdig med første boka. Tok laaang tid før boka ble bra, men BRA ble den :D Gleder meg til å starte på bok 2.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Min to absolutt favoritter er Catch22 og Hitchhiker's guide to the galaxy(The Ultimate Hitchhiker's Guide)

The Ultimate Hitchhiker's Guide får du de fem novellene i serien, og The Restaurant at the End of the Universe må ha den beste åpningen ever.... In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a "bad move"

:)

Foruten bøker man kan le seg skakk av så er undertegnede stor Bernard Cornwell fan og bokserier i historical fiction sjangeren. Kan også anbefale Simon Scarrow, under the eagle serien og Sam Barones Empire serie.
Andre favorittforfattere for øyeblikket er Tonny Gulløv, Jan Ove Ekeberg, Bjørn Andreas Bull-Hansen. Andre forfattere Jack London, Mario Puzo, Ken Follet for å nevne noen

Akkurat nå i gang med Nålen av Ken Follet

Endret av Medlem
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Robert E. Howard - omtrent alt han skrev, han er like viktig for fantasy som Tolkien :) Særlig novellene og romanen om Conan er fantastisk bra, men han skrev masse annet bra også :) 

Mine favorittfortellinger av REH er (Conan) Hour of the Dragon, Queen of the Black Coast, Tower of the Elephant (Kull) The Shadow Kingdom (Bran Mak Morn) Worms in the Earth; (andre) The Valley of the Worm, Vultures of Wahpeton.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (På 26.1.2018 den 20.20):

La meg begynne med en favoritt. En serie av C. J. Cherryh, kalt Foreigner.

Dette er, etter min mening, selve definisjonen av space opera. "Space" sier gjerne at det skjer i rommet, og "opera" forteller om fortellerstilens inngående utbrodering. Mange kan nok finne opera-stilen noe drøy, men selv syntes jeg det er fantastisk. Det er uhyre vanskelig å skrive, og det er veldig interessant om man klarer å holde følge med alt som skjer. Det er gjerne veldig innfløkt.

En absolutt favoritt. "Foreigner" er nå på 18 bøker og flere er i kjømda.

Det hele dreier seg om menneskeheten som har lett opp nye steder å eksistere, og via et par uhell havnet et sted hvor de ikke hadde flere muligheter til å dra videre og måtte innfinne seg med der de var. Der fant de en humanoid rase med særdeles anderledes mentale koblinger, som i løpet av historien skaper både problemer og fordeler.

Serien er nok mer "opera" enn "space", og anbefales for alle som har en hang etter å lese engelsk på et relativt tungt nivå.

 

Som fortsettelse vil jeg nevne, fortsatt samme forfatter (Cherryh), Coldfire.

Dette er en serie (tre bøker) som jeg aldri har lest maken til. Det er en blanding av religion og magi som bare fungerer. Om det skal kunne sammenlignes med noe måtte det være hvordan vampyrer fungerte dersom de levde på magi i en verden hvor Guds allkraft var realitet, og enhver tanke mennesket kunne ha ble gjort til realitet kun ved tanken og innfalletss kraft, uten at man har noen kontroll på dette. En drøm om natten kan da sjeldent forbigåes ustraffet.

Det er en skremmende verden, og Cherryh har i disse tre bøkene skapt den absolutte antihelt noen sinne sett i fiksjon.

Dette er bøker hvor du vil heie på "the bad guy". Og du vil være stolt av det.

Jeg er også Cherryh fan, og er spesielt glad i Morgaine serien - Gate of Ivrel, Well of Shiuan, Fires of Azeroth og Exile's Gate.

Veldig spennende og fine bøker om en "ridder"* som har blitt "ronin"* og sverger troskap til den mystiske, hvithårede Morgaine, som er på en quest for å stenge ned magiske/superteknologiske portaler et avansert men usympatisk folk bygget mellom verdenene (portalene ødelegger både klima og miljø, og utnyttes av onde "trollmenn" som misbruker kreftene i portalene). 

Hovedperson og helt er IKKE samme person i bøkene, vi følger "sidekicken", istedenfor heltinnen Morgaine, et fint grep.

Bøkene befinner seg i et grenseland mellom SF og fantasy men regnes stort sett som fantasy.

*=han kommer fra en verden/land som minner om en blanding av Europa i tidlig middelalder, middelalder-Japan og Midt-Østen

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • Uderzo avklistret denne emne
  • 2 uker senere...

I heroinens klør som handler om en mor som opplevde at sønnen hennes begynte å misbruke narkotika, og han døde til slutt av en heroin-overdose. Ganske tankevekkende lesning. 

Det kan jo være en god del familier der ute som opplever at noen de kjenner begynner å slite med ett eller annet, og denne oppførselen og livsstilen deres kan vel gå ut over familiene også - ikke bare rus-misbrukeren selv.

Egentlig ganske tilfeldig at jeg kom over denne boken  da. Fant den faktisk i en brukt-butikk som jeg stikker innom en gang i blant. Det er vel noen år siden boken kom ut, så jeg har ikke peiling på om den faktisk er tilgjengelig hos noen bokhandel eller gjennom Finn.no lenger. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Leser novellesamlingen «In a Lonely Place» fr 1983 av Karl Edward Wagner nå. Veldig veldig bra grøssernoveller 👍

Særlig «In the pines»*, «Sticks»**, «Where the summer ends»***,  «.21 Swift»**** og «The River of Night’s Dreaming»*****

*=hvis tittelen høres kjent ut er det fordi den er fra en folkesang covret av Nirvana på deres Unplugged album

**=inspirerte «Blair Witch Project» og første sesong av «True Detective» og er den beste Lovecraftianske fortellingen jeg har lest som ikke er skrevet av Lovecraft selv, Stross (som nok har lest den…), Howard eller Ligotti.

***=økologi, invaderende arter og feilslått byfornying. Veldig moderne!

****=fantastisk vri på gammelt tema Lovecraft, Machen og Howard har skrevet om 

*****=ekstremt psykologisk og unik novelle, har ikke lest noe lignende. «The King in Yellow» pluss psykiatri pluss mye annet rart. Og klassisk Karl Edward Wagner tittel, han var ekspert på titler!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...