Gå til innhold

Til deg som spurte om Canon's XM-1 (beskjeden forsvant)


Anbefalte innlegg

Hei hopp.

 

Canon's 3ccd xm-1 er kjent for å ha sylskarpe bilder for sin prisklasse. Det er uheldigvis (alltid!) et "men" med i bildet. De to hovedfordelene med kameraet er uten tvil den eksemplariske bildeskarpheten, og også den progressive måten å filme på, som er foreløbig Canon-unik. Håndtaket gjør forresten lave vinkler enklere.

 

Jeg har lenge hatt planer om å kjøpe dette kameraet, og det var akkurat denne prisklassen som var maks for meg (andre kamera er trv-900, vx-1000 brukt og mx-300)

 

Det er dessverre også ulemper med dette herlige kameraet. Det var at det fantes så mange av dem, som gjorde at jeg heller kjøpte et annet kamera. (Det går rykter om at et xm-2 skal komme... Men VEELDIG uklare rykter også. Her er uansett ulempene jeg har lest om (fra kanskje viktigst til bagatell):

* mangel av manuelle lydinnstillinger/audiometer

* FOR god bildekvalitet gir mye deformasjoner og komprimering i bildet.

* må stille inn manuelle innstillinger hver gang du skrur på kameraet

* ikke DV-inn (TROR jeg!)

* ikke analog inngang

* Bruker ikke minnekort, så stillbilder kommer bare på videobånd

* fokusen kan løpe uansett forhold

* fargesøker i stedet for svart/hvitt

 

Dette resulterte i at jeg skilte meg med xm-1 siden min nye forelskelse ble trv-900. Det virker som det har mindre "nybegynner"-feil enn xm-1. Men det går igjen rykter om en oppfølger (trv1000) til trv900, men så har det også gjort det i flere år.

 

Jeg tror jeg hadde gått for Sony uansett, ALLE Sony-kameraene som finnes i det semi-proffe markedet er VOLDSOMT bra. trv-900, vx-1000, vx-2000, PD100, PD150. Men jeg tror konkurransen blir knappere når Canon slipper nye versjoner av sitt.

 

Jeg nevnte MX-300. men jeg har foreløbig ikke klart å finne noe særlig med informasjon.

 

PS: Sony-kamera har noen tøffe tilleggsfunksjoner som intervall-filming (filmer 0,2 sekunder hvert femte minutt. Kan filme en blomst springe ut og sånn som du av og til ser på TV.) pluss singel-bilde-filming. (ett trykk, ett bilde- for animasjon)

 

LYKKE TIL sier nå jeg ... Du kommer vel til å svi hjernen på all infoen :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nettopp lest litt i utenlandske forum. Og det virker som om det er vanvittig mange tilfeller av fabrikkfeil på nettopp XM-1-modellene. Jeg har sett i hvert fall 4-5 forskjellige tilfeller av folk som klager på smuss INNI linsa.... Slikt er dyrt å få ordna. Det er også en del som klager på ødelagte piksler enten på LCD-skjermen eller på opptaket... kanskje en tilfeldighet, men for viktig til å bli oversett... Sjekk i alle fall om garantien gjelder når det er et slikt kamera du skal ha.

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 10 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...