Gå til innhold

Sjakk - Den store sjakktråden


pgdx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Å herregud...

 

Sjakk?! Jeg har spillt det.. tja, 2 ganger?

 

Hva er en "springer/løper"? :p

Springer blir ofte kalt hesten, løperen er den brikken som bare kan bevege seg diagonalt og ligner litt på bøndene.

 

Skyt meg hvis jeg tar feil.

 

 

Sjakk er kongespill nummer en!

Lenke til kommentar

Ikke spør, men jeg endte opp med å se de siste 10 minuttene av Nigel Short vs Mikhail Krasenkow. Dette er i verdenseliten, og dette skjer etter 120 trekk.

Please tell me Short has not just blundered a piece after eight thousand moves.

(Blunder = Tulle vekk)

(Rook = Tårn)

Etter så mange trekk mister altså Short sin løper når det er i klimakset av kampen, pga en tullefeil. Til og med JEG så det komme.

:wow:

We are rubbing our eyes in disbelief ourselves. FIDE is reporting this game exactly as you see above, with the result 0-1.

 

Kampen var jo spennende! Selv om gamet tok 5 timer... :p

Endret av (jonas)
Lenke til kommentar
Ikke spør, men jeg endte opp med å se de siste 10 minuttene av Nigel Short vs Mikhail Krasenkow. Dette er i verdenseliten, og dette skjer etter 120 trekk.
Please tell me Short has not just blundered a piece after eight thousand moves.

(Blunder = Tulle vekk)

(Rook = Tårn)

Etter så mange trekk mister altså Short sin løper når det er i klimakset av kampen, pga en tullefeil. Til og med JEG så det komme.

:wow:

We are rubbing our eyes in disbelief ourselves. FIDE is reporting this game exactly as you see above, with the result 0-1.

 

Kampen var jo spennende! Selv om gamet tok 5 timer... :p

Jeg så de siste to timene selv. Det var litt morsomt. Ikke vet jeg hva han tenkte på, men det viser bare at alle kan feile.

Lenke til kommentar

Personlig må jeg jo si at jeg synes d er nyttig å flytte følgende rekkefølge

 

1.bonde foran kongen eventuelt foran drånning (viktig: ungå å flytte bønder på høyre side av brettet de er nemlig veldig godt dekke for kongen hvis det trengs

 

2.løper på høyer side ut! I _ _ _

I

3.vekk med hesten på samme side vekk slik I

på to trekk hvis ikke noe blokkererer denne veien

 

4.rokade

 

5. ver oppfinnsom......det er den beste måten å vinne i sjakk :thumbup:

Lenke til kommentar

Bra start-strategi: Køyr fram bonden foran kongen 2 ruter, og bonden foran dronninga ei rute. Desse to bøndene er dei "beste" (dei kan gå til begge sidene ganske langt) bøndene du har, og er difor lure å få fram tidleg i spelet. Etter dette plar eg å få fram hestane mine og løperane mine for å skape litt kaos i linjene til motspelaren.

 

Hugs at rokering kan vere eitt to-egga sverd. Sjølv om kongen din ser ganske trygg ut bak 3 bønder og eitt tårn på sida, so er det lite verdt dersom ei dronning dekt av eitt tårn tar den midtre bonden foran kongen. Sjakk matt.

 

Er det nokon her som kan forklare meg pasje (skrivefeil?)? Las om det ein gong, men det gjekk meg hus forbi.

Lenke til kommentar

hvis pasje == en passent, så er det hvis en spiller har en bonde på sin femte rad, og motspilleren flytter bonden ved siden av to felter frem så kan han slå den.

 

Eks: Hvit har en bonde på E5, og svart flytter sin F-bonde fra F7-F5. Da kan hvit slå den, selv om de står ved siden av hverandre. Bonden til hvit ender opp på F6.

 

(håper det var det du ville vite og håper jeg greide å forklare det :) )

Lenke til kommentar

Du flytter den ikke sideveis, den blir stående et felt skrått fremover i forhold til hvor den stod, (som om den skulle slått normalt) altså feltet foran bonden den faktisk slo. Dette gjelder bare hvis spilleren som slår sin bonde står på femte rad, og bonden ved siden av flytter to felt frem på en tur.

 

Sær regel, dette her...

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Noen gode sider til nettsjakk her? FICS siden krever at man ikke har gratismail (altså gmail, hotmail, spray etc.) og jeg er ikke interessert i å kjøpe en mail-adresse for å registrere meg. Så noen andre alternativer?

 

EDIT: Megabump

Endret av haarod
Lenke til kommentar

Jeg har funnet instantchess.com, en side du ikke trenger å registrere deg på, men da blir det naturlig nok heller ikke registrert og det er jo litt dumt, da det kan være gøy å se statistikk over tap og seire.

 

Noen steder i Norge hvor det er sjakkbrett satt ute i en park?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 år senere...
  • 5 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...