Gå til innhold

Sjakk - Den store sjakktråden


pgdx

Anbefalte innlegg

Her kommer spørsmål og svar ang. sjakk. Bare spør så mye dere kan, og de som har noen lure hacks å komme med, vennligst ikke nøl et sekund!

 

Jeg har endelig funnet frem sjakkbrettet igjen og tørket støvet, og jeg lurer på om det er noen sjakknerder der ute som har noen lure triks til meg.

 

Om det finnes noen lure åpningsmetoder osv.

 

 

I tillegg lurer jeg litt på regelen der en spiller får kongen sin "låst" slik at den ikke kan bevege seg, men likevel ikke er i sjakk.

Jeg fikk nemlig kongen min låst inn i et hjørne og kunne ikke bevege den uten å flytte den i sjakk.

Endret av Toolshed
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke kan flytte kongen uten å komme i sjakk, og han ikke står i sjakk, er det patt. Det blir da remis (uavgjort). Merk at dette bare gjelder hvis du ikke kan flytte noen andre brikker også.

 

Angående åpningstaktikker, har du en haug å velge av. Men en ting som kan være nyttig, er å kontrollere senteret av brettet, for å unngå at motstanderen din kan avansere for mye. Ellers finner du en del åpningstaktikker i diverse sjakkbøker som du sikkert finner på biblioteket, og sikkert noen steder på nettet og. Personlig foretrekker jeg Chessmaster 9000, som har et omfattende opplæringssystem og forskjellige vanskelighetsgrader av motstandere, samt at du kan spille online i tilegg. Dette innebærer jo at du kjøper spillet/programmet riktignok.

Lenke til kommentar
Hvis du ikke kan flytte kongen uten å komme i sjakk, og han ikke står i sjakk, er det patt. Det blir da remis (uavgjort). Merk at dette bare gjelder hvis du ikke kan flytte noen andre brikker også.

Takk, det var det jeg trodde.

En ting som kan være nyttig, er å kontrollere senteret av brettet, for å unngå at motstanderen din kan avansere for mye.  Ellers finner du en del åpningstaktikker i diverse sjakkbøker som du sikkert finner på biblioteket, og sikkert noen steder på nettet og.
God ide. Sjakk er jo kongespillet! :D
Lenke til kommentar

Rokering: Kan man rokere fra begge sider? Rokeringen skjer ved at tårnet flyttes bort til kongen, og kongen over, ikke sant? Det må ikke stå noen brikker i mellom tårnet og kongen? Verken tårnet eller kongen kan ha flyttet på seg tidligere i spillet? Og må det være tre bønder foran konge og tårn for at rokering skal være lovlig?

 

Remiss: Blir det remiss hvis man kun kan flytte kongen, og at man flytter den 8 steg uten å bli mattet?

Lenke til kommentar

Rokkering:

 

Kongen flyttes først; dette er god etikette som viser at du skal rokkere og ikke bare flytte tårnet. Kongen flyttes kun to steg, enten til høyre eller venstre, og tårnet går over og inntil.

 

Remis:

 

Aner ikke, men hvis det blir sjakk 50(?) trekk på rad blir det i hvert fall remis. Tviler på at den regelen du nevner gjelder.

Endret av G2Petter
Lenke til kommentar

Rokkering: Så vidt meg kjent, er det fire regler som gjelder for dette:

1. Verken kongen eller tårnet det skal rokkeres med kan ha flyttet på seg fra før (selv om de er flyttet tilbake).

2. Det kan ikke være noen andre brikker mellom kongen og tårnet.

3. Kongen kan ikke stå i sjakk.

4. Ingen av rutene som kongen passerer eller lander på, kan være under angrep.

Man kan rokkere fra begge sider, og rokkeringen skjer ved at kongen flyttes to ruter nærmere tårnet, og tårnet hopper over kongen. Jeg har ikke hørt om en regel som sier at det må være tre bønder foran kongen og tårnet, og i noen av eksemplene jeg har sett på rokkering, har det bare vært to bønder foran.

 

Remis: Det kan ikke bli remis dersom man flytter kongen åtte ganger uten at den blir sjakket, selv om det er den eneste brikken du kan flytte. Det blir remis hvis begge sider har kun en konge igjen, da det ikke går an å sjakke den andres, eller hvis kongen ikke kan flyttes uten å komme i sjakk. Men flyttes to brikker frem og tilbake mellom de samme feltene tre ganger uten at noe blir tatt, blir det og remis. Eksempel: Hvit har konge og tårn igjen, svart kun konge. Hvit sin tur. Hvit's konge står på e2. Tårnet flyttes fra d3 til e3. Svart konge flyttes fra e4 til d4. Tårn e3-d3. Konge d4-e4. Tårn d3-e3. Konge e4-d4. Tårn e3-d3. Konge d4-e4. Nå har står tårnet på d3 for tredje gang på rad, og det har kun brukt e3 de andre gangene. Svart sin konge står på e4 for tredje gang, og har også brukt samme rute på de andre trekkene. Det blir da uavgjort. Litt rotete forklart kanskje... Det er enda en måte å få remis på, men det skjer ikke så ofte. Det er når begge sidene har hatt femti trekk hver, uten at noen brikke er tatt, og ingen bonde er flyttet. Hver gang en bonde flyttes, eller en brikke blir tatt, må en begynne å telle fra null. Dette skjer ikke så ofte, og det er vel få som faktisk teller. 50-trekks regelen brukes oftest i sluttspillet, når en spiller kun har kongen igjen, mens en annen sitter der enten med en konge og et tårn eller en konge og to løpere.

Endret av tuxdelux
Lenke til kommentar

Glimrende forklaring, Tuxdelux. Det klarte opp i noe, og bekreftet annet.

 

Har dere noen tips til hva som kan være lurt å gjøre/øve seg på? Bare å tenke hundre trekk fremover? Jeg mister nemlig ofte tålmodigheten min når jeg skal begynne å tenke fremover... :p

Lenke til kommentar
Oki, de første trekkene... Hva er anbefalt?
  • Ut med løpere, springere. Avansere med tårn/springer/løper?
  • Ut med dronningen i tillegg?

I begynnelsen er det best å avansere med bøndene og de lavere offiserene (springere og løpere). Tårn og dronning pleier å komme inn litt senere i spillet. Men hvis du først får dronningen langt opp, bak de fremste linjene til motstanderen, kan du også gjøre det bra. Jeg har ikke tall på de utallige gangene pappa har avansert med dronningen og kommet bak linjene mine for så å ta brike etter brikker, fordi jeg har gått litt for langt opp med bøndene og offiserer, uten å dekke de skikkelig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...