Gå til innhold

Lurer du på kva du skal ha i vannkjølinga di?


Anbefalte innlegg

Etter det eg har lært så er alle stoff som slutar på "ol" alkoholar. Frostvæske er basert på etylenglykol, men det blir vel ikkje det samme som vanleg etanol. Uansett så har frostvæska heilt andre eigenskapar enn etanol. ;)

Vel, ikke for å være ekkel, men etylenglykol er en alkohol. Og også en 'ren' alkohol. Alkoholgruppa OH, er en lavt prioritert gruppe, og dersom du har en høyere prioritert gruppe, som amid, amin, syre osv, vil alkoholen ikke være 'ren', og stoffet vil ikke lengre ha alkohol-egenskaper i like stor grad. (Den prioriterte gruppa tar vanligvis over)

 

 

BTW: Bra jobba :thumbup: og grattis med sticky :)

Endret av Vaffelkake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, ikke for å være ekkel, men etylenglykol er en alkohol. Og også en 'ren' alkohol. Alkoholgruppa OH, er en lavt prioritert gruppe, og dersom du har en høyere prioritert gruppe, som amid, amin, syre osv, vil alkoholen ikke være 'ren', og stoffet vil ikke lengre ha alkohol-egenskaper i like stor grad. (Den prioriterte gruppa tar vanligvis over)

Vel.. Eg har vel ikkje dei beste kjemikunnskapane med kun GK allmennfag, men alle er nok enige om at det ikkje er skadelig med frostvæske i systemet og at det ikkje er spesielt lurt å helle Jägermeister på heller. :p

Endret av Satrucci_
Lenke til kommentar
10-20% frostvæske...

 

Edit: Det går jo an å lese den første posten òg...

Ja, hva sikter du til?

 

Dette??

Dei fleste bruker frostvæske og destillert vatn i blandingsforholdet 10%:90% eller 15%:85%

Jeg ser hvertfall ikke at det står baterivann der..

 

Takk for svar :)

Endret av Jonas
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Frostvæske har primært som oppgave å holde vekk algar og annan skit som kan feste seg i slangar og blokker. I tillegg setter det ein fin blåfarge på vatnet.

Om du har korrosjonsbeskyttelse, treng du som regel ikkje frostvæske.

Flott guide, men jeg må selvsagt pirke litt ;)

 

Frostvæsken er primært et antikorrosjonsmiddel. Gror nok ikke så mye alger i vannet når man har frostvæske så der her du rett, men det er lett å missforså hva som er den grunnleggende funksjonen til frostvæsken slik du ahr ordlagt deg. Og for å snu litt på flisa i den siste setningen: har du frostvæske trenger du helt sikkert ikke å kjøpe korrosjonsbeskyttelse ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...