Gå til innhold

F-Secure Antivirus installerer Spyware


Anbefalte innlegg

Jeg lasta akkurat ned trial-versjonen av F-Secure Antivirus for privatpersoner, og fikk meg en liten overraskelse. Midt under installasjonen, popper brannmuren opp med et spørsmål om "Backweb-4476822.exe" skal få lov til å gå ut på nettet og oppføre seg som en server.

 

Ettersom jeg veit hva backweb.exe er, var jo svaret "Hell, no !!". For de av dere som ikke vet hva backweb.exe er, så kan jeg fortelle at det er et fint lite spyware-program som sender reklame og spionerer på hva du holder på med på maskinen din.

 

 

Et kjapt søk på maskina avslørte dette :

f-secure_og_backweb.jpg

 

Jeg avinstallerte driten og kjørte installasjonen på nytt. Dette for å få lest lisensavtalen. Her står det ikke nevnt et eneste ord om at F-Secure har rett til å installere tilleggsprogramvare på min maskin.

 

F-Secure Antivirus er for evig og alltid uaktuelt for meg. Har også sendt en mail til F-Secure, som jeg trodde var et seriøst selskap, men har ikke fått noe svar ennå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke 100% sikker, men tror ikke backweb løsningen til f-secure er en spyware når den blir installert med f-secure. Backweb brukes til å laste ned automatiske oppdateringer til F-secure. Men jeg er forsåvidt enig med deg. Jeg hadde f-secure gjennom NTNU før, men dårligere program har jeg ikke prøvd. Noen ganger ville ikke backweb oppdatere virusdefinisjonene på flere mnder, og ved manuell oppdatering med fsupdate.exe gikk det ofte flere dager før de nyeste definisjonene ble tatt i bruk av systemet. I tillegg lastet f-secure opp en hel rekke små prosesser i bakgrunnen, og ville du prøve å slå de av, måtte du gjerne lete i taskmanager i fem minutt før du hadde funnet alle.

 

 

Nei, takke meg til andre og bedre løsninger.

 

 

Leoss

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...