Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (11 timer siden):

Mine hk er fra 2012/13, de funker, men av nå.....

Må fjerne støv, så av er alle her nå

Jeg oppgraderer noe ved jevne mellomrom og så bytter jeg ut på sekundær PCen i ny og ne med det gamle fra hovedpcen. Snart flytter jeg så det blir umulig å ha mer enn en PC, så sekundær PCen blir hos mine foreldre. Som jo trenger en pc og klager ikke på at jeg vedlikeholder den 😛

Lenke til kommentar
2 minutes ago, MrHorgen said:

Jeg oppgraderer noe ved jevne mellomrom og så bytter jeg ut på sekundær PCen i ny og ne med det gamle fra hovedpcen. Snart flytter jeg så det blir umulig å ha mer enn en PC, så sekundær PCen blir hos mine foreldre. Som jo trenger en pc og klager ikke på at jeg vedlikeholder den 😛

Ikke kast noe 😄

Angrer som en hund på at jeg kastet Socket 939 hovedkort+ram+lydkort i sin tid. For ikke å snakke om at jeg ga vekk Voodoo5 5500’n for over 20 år siden. 
 

Back to topic

For dere med nedstøvede pc’r så anbefaler jeg å kjøpe en kompressor. Enten en kjip sak fra Biltema, eller en oljefri versjon laget for elektronikk. 
 

For å unngå skilsmisse bør blåsingen foregå utendørs….

Lenke til kommentar
88charlie skrev (3 timer siden):

Ikke kast noe 😄

Angrer som en hund på at jeg kastet Socket 939 hovedkort+ram+lydkort i sin tid. For ikke å snakke om at jeg ga vekk Voodoo5 5500’n for over 20 år siden. 
 

Back to topic

For dere med nedstøvede pc’r så anbefaler jeg å kjøpe en kompressor. Enten en kjip sak fra Biltema, eller en oljefri versjon laget for elektronikk. 
 

For å unngå skilsmisse bør blåsingen foregå utendørs….

Står på ønskelisten en slik oljefri kompressor. Tar man det ofte nok så er det bare bråket fra kompressoren som er jævlig. 

 

Jeg har ikke lagringsplass til alt det gamle utstyret. :( 

Lenke til kommentar
9 hours ago, 88charlie said:

Ikke kast noe 😄

Angrer som en hund på at jeg kastet Socket 939 hovedkort+ram+lydkort i sin tid. For ikke å snakke om at jeg ga vekk Voodoo5 5500’n for over 20 år siden. 
 

Back to topic

For dere med nedstøvede pc’r så anbefaler jeg å kjøpe en kompressor. Enten en kjip sak fra Biltema, eller en oljefri versjon laget for elektronikk. 
 

For å unngå skilsmisse bør blåsingen foregå utendørs….

Nope. En kompressor, har ikke tørr luft.

Alle i gang her nå, men noen av snart(trenger ikke varmen)

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Kjetil Lura said:

Nope. En kompressor, har ikke tørr luft.

Alle i gang her nå, men noen av snart(trenger ikke varmen)

Det spørs. (Jeg jobber med dette til daglig)

Hvis du fyrer opp en kald kompressor+tank til (normalt) 8 bar så blir luften mettet/overmettet i tanken og kondensatet felles ut. Luften blir da litt tørrere. Antar da at du drenerte tanken før bruk, eller etter forrige gang du brukte den. Så for sånn «av og til blåse ren en PC -bruk» så er det ikke noe å være redd for. 
 

Derimot, hvis man er tilkoblet et uttak fra en industriell kompressor som går hele dagen, da bør det være en lufttørker med partikkel og oljefilter i mellom. 
 

Man bør også teste kompressoren mot et stykke papp eller noe for å se om den «bruker olje». Akkurat som for en bilmotor kan det være småfeil som gjør at smøreoljen går forbi stempelringene og blir med luften ut. Dette merker man lite til ved vanlig bruk men greit å passe på når man blåser på elektronikk. 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, 88charlie said:

Det spørs. (Jeg jobber med dette til daglig)

Hvis du fyrer opp en kald kompressor+tank til (normalt) 8 bar så blir luften mettet/overmettet i tanken og kondensatet felles ut. Luften blir da litt tørrere. Antar da at du drenerte tanken før bruk, eller etter forrige gang du brukte den. Så for sånn «av og til blåse ren en PC -bruk» så er det ikke noe å være redd for. 
 

Derimot, hvis man er tilkoblet et uttak fra en industriell kompressor som går hele dagen, da bør det være en lufttørker med partikkel og oljefilter i mellom. 
 

Man bør også teste kompressoren mot et stykke papp eller noe for å se om den «bruker olje». Akkurat som for en bilmotor kan det være småfeil som gjør at smøreoljen går forbi stempelringene og blir med luften ut. Dette merker man lite til ved vanlig bruk men greit å passe på når man blåser på elektronikk. 

Kan du vise meg noen som sier at det er ok å bruke en komprosessor til å blåse vekk støv fra en 4090oc?

Jeg tørr ikke, Jeg bruker luft på på boks.

4x3090, venter med 3x2080Ti(temp er bra på dem 70c på denne maskinen)

Som sveiser, hadde vi lufttørker. Så ja?

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar
7 minutes ago, MrHorgen said:

Det er vel bare å holde viftene fast eller ikke blåse direkte på dem? 
 

Jeg har vannkjøling og trenger å blåse radiatoren ren i ny og ne, samt innsiden av kabinettet. Støvfiltre gjør en super jobb men de tar ikke alt. 

Vannkjøling er ikke nødvendig på folding, har en på 5960x og er det dummeste jeg har kjøp på en cpu,

Billigere med bra luftkjøler😀

Ps: Aldri fjernet støv på mine kort her, så første gangen jeg gjorde det.

Endret av Kjetil Lura
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Kjetil Lura said:

Vannkjøling er ikke nødvendig på folding, har en på 5960x og er det dummeste jeg har kjøp på en cpu,

Billigere med bra luftkjøler😀

Får aldri igjen de timene og pengene jeg wastet på vannkjøling…. Og dette var den tiden man måtte lage alt selv, til og med vannblokken. 
 

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Kjetil Lura said:

Kan du vise meg noen som sier at det er ok å bruke en komprosessor til å blåse vekk støv fra en 4090oc?

Jeg tørr ikke, Jeg bruker luft på på boks.

4x3090, venter med 3x2080Ti(temp er bra på dem 70c på denne maskinen)

Som sveiser, hadde vi lufttørker. Så ja?

Luft på boks er bra, men man kan få kondensat fra drivgassen ( uten at det egentlig er et problem)
 

Jeg bruker sunn fornuft og trykker ikke blåsespissen inn mot komponentene. Det handler mest om å «sjokke» vekk det aller verste og så bør man gå over til en liten kost og støvsuger for å få vekk det mest gjenstridige støvet og den «snærken» som legger seg som et belegg. 
 

Sveising er high-end i forhold 😁

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (19 timer siden):

Hehe, Men, om dere andre kunne fått opp foldingen, det ville vært bra for laget(har ca 4000 pr md) Lånet mitt fra ca 1000 til 2300. Så mere ut enn inn.

Så må snart velge, folding eller rekninger?

Folder det jeg kan, men legger ikke ut for 4080 kort. 3080 får holde til 5080 serien kommer ut. Kanskje rekker prisene å bli mer fornuftige også. 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...