Gå til innhold

Eksamen Systemutvikling VKII 2004..


Marvil

Anbefalte innlegg

Kan du ikke bruke kombinasjonsboks da?

Joda, men jeg har ikke laget det... Skulle egentlig ikke lage databasen før i morgen tenkte jeg heh... Er jo lørdag og da skal det drikkes :p

 

Marvil:

Messeinfo er bare for å få fram eventuell info om messen. Navn, Sted, Dato osv..

 

Og ja... det er bare å fjerne fremmednøklene

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm, får vel begynne litt..

 

Har lest igjennom teksten nøye nå, og kommet fram til at dette kanskje er viktig;

  • vinnere fra hvert fylke (i februar) til NM.. (regner med at det vi skal lage er database for fylkesmesse, ikke NM?)
  • fylkesmessen er en avremesse der man stiller ut og viser frem hva bedriften tilbyr, i tillegg til konkurranser og sosialt samvær..
  • ca. 30 bedrifter fra fylket deltar, med mellom 5 og 8 elever i hver bedrift..
  • alle bedrifter får egen stand (unngå at folk får samma standnummer)..
  • det kan komme opp flere bedrifter fra hver klasse (hvordan løse klassetabellen, eller i det hele tatt ha den i egen tabell?)
  • arbeidsperioden for systemet er fra begynnelsen av september til 23. februar (siste tiden må brukes til prøvekjøring osv)
  • tidsbegrensingen er på 5 timer fordelt på to dager på skolen, resten på fritiden..
  • vi skal registrere informasjon før og UNDER (konkurransepoeng?) messen..
  • konkurranse, hvordan foregår poengene?
  • påmeldingsfrist er 15. januar, invitasjon ut rundt 15. desember..
  • konkurransebidragsfristen er 31. januar..
  • det skal være en jury med, hvordan implementere denne..?
  • bedriftene skal få tilsendt svarkort/tilbakemelding som inneholder litt info (standnr, deltakerliste osv)..

 

Har jeg glemt noe, eller oppfattet noe feil ?

Skal begynne å se på Accessen nu.

Om noen hadde laget 0-diagram, kontekstdiagram eller noe annet teoretisk arbeid, hadde det vær fint om de hadde lagt dette ut, eller fortalt litt om dette..

 

:)

Lenke til kommentar

Annen ting;

 

Slik jeg har tenkte det nå, så er stand en egen tabell med linjene "StandID" og "Standnr", men da er det jo mulig å lagre like Standnr etter hverandre.. Åssen får man bukt med det..? Evt få den til å generere en automatikk som sier "forrige verdi + 1".. :hmm:

 

Noen idèer..?

 

Edit; koseenden var behjelpelig..:) Fjerne ene linja, trenger bare StandNR som autonummer og primærnøkkel.. :)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Annen ting;

 

Slik jeg har tenkte det nå, så er stand en egen tabell med linjene "StandID" og "Standnr", men da er det jo mulig å lagre like Standnr etter hverandre.. Åssen får man bukt med det..? Evt få den til å generere en automatikk som sier "forrige verdi + 1".. :hmm:

 

Noen idèer..?

 

Edit; koseenden var behjelpelig..:) Fjerne ene linja, trenger bare StandNR som autonummer og primærnøkkel.. :)

Er ikke dette en tungvint og muligens ikke helt feilfri måte å gjøre det på? Det å lage en ny tabell med kun et felt er jo som regel tull. Istedet kan man ha Standnr som et felt i tabellen Bedrift, og så gir man standnr den magiske egenskapen at den ikke kan være lik noe som allerede er registrert. Nå har jeg ikke Access hjemme så jeg kan ikke finne ut hva den egenskapen heter, men det skal være en av de helt nederste egenskapene når man er inne og redigerer tabellen. Sånn i tilfelle jeg roter, så hadde det vært fint om noen gadd å sjekke om jeg snakker piss eller ei :)

Lenke til kommentar

Hm ja det funker visst..:)

 

Men slik jeg har det nå, så inneholder tabellen Stand nå;

- StandNR

- Annen info

- Påmeldingsdato

- BedriftsID

 

Da blir dette registreringen for messen.. Mulig det er lettere å legge inn det med dubletter i Bedriftsskjemaet.. :blush:

 

Men man må jo vite hvor langt man er kommet i standregistreringen ? Kjedelig å sitte å sjekke om 1-27 er ledig når 28 er den som er ledig..

Endret av Marvil
Lenke til kommentar
Hm ja det funker visst..:)

 

Men slik jeg har det nå, så inneholder tabellen Stand nå;

- StandNR

- Annen info

- Påmeldingsdato

- BedriftsID

 

Da blir dette registreringen for messen.. Mulig det er lettere å legge inn det med dubletter i Bedriftsskjemaet.. :blush:

 

Men man må jo vite hvor langt man er kommet i standregistreringen ? Kjedelig å sitte å sjekke om 1-27 er ledig når 28 er den som er ledig..

Hvis den første bedriften blir plassert på standnr 1, andre bedriften på standnr 2 osv. Da ser man jo nederst i skjemaet hvor langt man er kommet.

Lenke til kommentar

Det hadde jo vært stilig om det var en formel i skjemaet som regnet ut laveste ledige standnummeret. Jeg veit ikke hvordan man gjør det, eller om det i det hele tatt er mulig, men hvis noen med Access hadde prøvd seg fram litt hadde det vært tøft!

Endret av Hallr
Lenke til kommentar

Regner med om man kan litt VisualBasic er det mulig.. Men uansett, kan siden det er forskjellig plassering på standene så kan man kanskje legge inn standnr litt hulter til bulter.. Litt greit om en bedrift som skal ha med seg et tonn stein kan sitte nærmest døren lissom.. :p

 

Det beste hadde vært en VisualBasic-kode som laget en kombinasjonsboks som inneholdt de ledige standene.. :yes:

Lenke til kommentar
Regner med om man kan litt VisualBasic er det mulig.. Men uansett, kan siden det er forskjellig plassering på standene så kan man kanskje legge inn standnr litt hulter til bulter.. Litt greit om en bedrift som skal ha med seg et tonn stein kan sitte nærmest døren lissom.. :p

 

Det beste hadde vært en VisualBasic-kode som laget en kombinasjonsboks som inneholdt de ledige standene.. :yes:

Men dette er jo litt for dumt å bruke tid på. Læreren vår hadde sagt at istedenfor å gjøre det, kan man skrive i et vedlegg at dersom man hadde hatt tid kunne man gjort det slik.

Lenke til kommentar
Regner med om man kan litt VisualBasic er det mulig.. Men uansett, kan siden det er forskjellig plassering på standene så kan man kanskje legge inn standnr litt hulter til bulter.. Litt greit om en bedrift som skal ha med seg et tonn stein kan sitte nærmest døren lissom.. :p

 

Det beste hadde vært en VisualBasic-kode som laget en kombinasjonsboks som inneholdt de ledige standene.. :yes:

Men dette er jo litt for dumt å bruke tid på. Læreren vår hadde sagt at istedenfor å gjøre det, kan man skrive i et vedlegg at dersom man hadde hatt tid kunne man gjort det slik.

Selvsagt. Det er ikke krevd at vi skal ha kunnskap om det, men at vi klarer å tenkte oss til slikt og føre dette ned på et papir vil være vel så godt omtrent.

Lenke til kommentar
Men dette er jo litt for dumt å bruke tid på. Læreren vår hadde sagt at istedenfor å gjøre det, kan man skrive i et vedlegg at dersom man hadde hatt tid kunne man gjort det slik.

Poenget mitt var egentlig at hvis man hadde koden på forberedelsesarket på forhånd så går det kjapt å skrive den av og inn i databasen. på eksamensdagen. Men det er uansett en fillesak som neppe vil ha noen innvirkning på karakteren.

Lenke til kommentar

Min er faring er at hvis man kan vise til at man har litt innsikt i VB mulighetene access tilbyr så trekker dette litt opp. Alle med litt innsikt i applikasjonsutvikling vet at access sine begrensninger suger, og kan man vise til måter å omgå dette på så er det veldig bra

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...