Gå til innhold

Trance-tråden - les reglene


Xanitra

Anbefalte innlegg

  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Noen her blant dere Trance kjennere som kjenner til plateselskaper som Platipus, Eye Q eller Harthouse?

 

Må si at det har kommet særdeles mye bra matreale derfra! dette var imo trance-musikkens gullalder, men de siste årene har jo som de fleste har fått med seg at trance ikke lenger er blandt de mest populære sjangerne der ute, noe som forøvrig er en god ting. Har samtidig merket at det produseres veldig mye likt og uinteressant i disse dager.Vi har har tilogmed fått elementer som "big room" , og jeg syns det blir stadig vanskeligere å se linjene for hva man kan kalle trance eller ikke. Savner kreativitet og nytenkning som vi har sett tidligere. Man kan så klart bare se på fart og struktur for så å klare å identifisere hva som kan klassifiseres som"Trance", eller som noe sier, så er det bare en slags stemning.

 

Uansett, det var bare noen tanker fra min side. Hva tenker folket om sjangerens utvikling? spår dere en lys fremtid? eller kommer trance til og forbli et undergrunns fenomen?

 

for min del håper jeg på en positiv utvikling, og at sjangeren kan bli født på ny , og vi kan oppleve den samme magien som det en gang var. (no offence, mye bra som produsert i dag også)

 

All kudos til Armin og gutta som drar trance toget videre, uten dem så hadde så hadde det ikke vært mye å snakke om. :)

Lenke til kommentar

Husker godt Platipus :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=k38gu7SMDJY

 

Vet ikke hvorfor det er brukt et Porcupine-bilde på videoen, Porcupine var vel en videreførelse av idéen bak Platipus av Simon Berry/Art of Trance. Men uansett, det var mye gull fra den leiren der.

 

Jeg er forsåvidt enig med deg, Bøljan, det er en sørgelig affere å klikke seg innpå for eksempel Beatports Trance-chart. De få gullkornene som er, er det som regel Blue Soho eller FSOE som står for. Og til en viss grad Mental Asylum. Men det er mye samme greiene hos sistnevnte også.

 

Ellers er det mye forutsigbare chords, unødvendig lange, oppbrukte build-ups og ihjel-prossesserte kicks. Jeg må være ærlig og innrømme at jeg hører nesten ikke på trance lenger, og da er det isåfall et innfall der det dukker opp en gammel låt i bevisstheten min/nostalgi. Det er særdeles lite kreativitet og nytenkning i sjangeren, som du sier, noe jeg synes er rart i og med at det bare blir lettere og lettere å lage musikk på PC, med virtuelle synther som høres bedre ut enn noen gang, bedre digitale EQ-er og så videre. Kanskje det har noe med at det nå er litt penger å hente i sjangeren. Og ikke minst Armada-"monopolet". Kom plutselig på at jeg ikke har byttet avatar på noen år :p

 

Du gir kudos til Armin, men jeg mener han er en del av "problemet". *host*Andrew Rayel*host* Håper det dukker opp noen unge talenter som ikke blir snappet opp av Armada-maskineriet, men får utfolde seg fritt. Det er dog lov å håpe at Who's Afraid Of 138?! kan bli en fast leverandør av kvalitets-trance i fremtiden.

 

Jeg kommer nok uansett alltid til å følge med på sjangeren med et halvåpent øye, det var tross alt musikken jeg elsket i 15 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for godt svar Justin :)

 

Når jeg gir kudos til armin må jeg nesten pressisere at jeg ikke nødvendigvis er fan av stilene som blir presentert i ASOT eller liknende, men jeg syns heller armin er en essensiell ambassadør for sjangeren. mannen skaper et marked som kan bidra til at andre produsenter kan se nytteverdi av å produsere trance.

 

Du nevner FSOE, er difinitivt enig med at de gutta kan sakene sine, mye kult som kommer ut der. vet ikke helt hva man kan si om A&B, men de har difinitivt åpnet opp for et større publikum i disse dager.

 

vet ikke om det er så relevant, men det kan jo nevnes at eksponeringen av elektronsisk musikk til USA har noe å si. Vi har jo alle sett hvor det har ført hen. folk snakker om en gjenfødelse av Rave-scenen, men av helt feil grunner etter min mening.

 

Når det kommer til innovativ trance kan jeg ikke la være å nevne denne. blitt en klassiker i mine øyne :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZoBOjvFvJBk

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg føler mye av trance-scenen har begynt å flørte med big room, det virker som det er i ferd med å utvikle seg en ny sjanger; main room. Dette kan vel sees på som et resultatet av en minskende klubb-scene og økende festival-publikum. Det er rett og slett blitt mainstream, og da må man ta bort de uforutsigbare elementene, for å tilfredsstille massene.

 

Legger ved en av mine favoritter, grenser vel dog noe med dance. :)

 

 

 

5VrUu.png

Endret av Bruker-182691
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

 

Noen her blant dere Trance kjennere som kjenner til plateselskaper som Platipus, Eye Q eller Harthouse?

 

Må si at det har kommet særdeles mye bra matreale derfra! dette var imo trance-musikkens gullalder, men de siste årene har jo som de fleste har fått med seg at trance ikke lenger er blandt de mest populære sjangerne der ute, noe som forøvrig er en god ting. Har samtidig merket at det produseres veldig mye likt og uinteressant i disse dager.Vi har har tilogmed fått elementer som "big room" , og jeg syns det blir stadig vanskeligere å se linjene for hva man kan kalle trance eller ikke. Savner kreativitet og nytenkning som vi har sett tidligere. Man kan så klart bare se på fart og struktur for så å klare å identifisere hva som kan klassifiseres som"Trance", eller som noe sier, så er det bare en slags stemning.

 

Uansett, det var bare noen tanker fra min side. Hva tenker folket om sjangerens utvikling? spår dere en lys fremtid? eller kommer trance til og forbli et undergrunns fenomen?

 

for min del håper jeg på en positiv utvikling, og at sjangeren kan bli født på ny , og vi kan oppleve den samme magien som det en gang var. (no offence, mye bra som produsert i dag også)

 

All kudos til Armin og gutta som drar trance toget videre, uten dem så hadde så hadde det ikke vært mye å snakke om. :)

Kan man virkelig glemme Bonzai og Lightning Records (som også er en del av Bonzai)??? :p Bra alle plateselskapene du ramset opp der, da. :) Trance er vel fortsatt bra - mer eller mindre - det handler bare om å sjekke ut de riktige plateselskapene. Skal man høre på trance i dag, så er definitivt uplifting trance veien å gå, alt annet er bare kommersiell 128BPM (og lavere til og med) trance jeg ikke er så begeistra for. Finnes en god del bra trance med 128BPM, men mye av det er mainstream som jeg ikke liker. Men skulle gjerne likt å høre mer hard trance også. Føler ikke det er så mye hard trance lenger. Armin gjør forresten en utrolig bra jobb med uplifting trance med Who's Afraid Of 138?!-plateselskapet sitt. Med tanke på at han lager mer mainstream trance som jeg ikke liker så godt, så er jeg glad for at han bryr seg om andre trance-lyttere som ønsker mer fart også. :) Hans bidrag til moderne uplifting med tanke på all innflytelse han har hatt på trance-scenen siden 90-tallet er ganske viktig og bra at han bryr seg.

 

Om en gjenoppståelse fra den store tiden fra 1990 og opp vil skje, er vanskelig å si, men hadde vært kult. Både trance og techno var best da det var undergrunnsmusikk og lite kjent. Liker du techno? Det er jo ganske bra, også. :p

 

On another note: Skulle ønsket å se denne tråden bli mer aktiv igjen. Er vanskelig å holde den aktiv når man poster, så går det kanskje 2-3 uker før noen andre svarer. Jeg har ikke vært på diskusjon.no de siste månedene, men er nå tilbake og skal gjøre mitt beste når jeg føler jeg har noe å poste. Og ja, jeg byttet nettopp brukernavn i dag. Ikke at det er så interessant å vite, men. :)

Endret av Portveien 2
Lenke til kommentar

2014 nærmer seg drastisk slutten, hva er deres favoritter for året som har gått?

 

Mine er som følger:

 

Trance

 

 

 

Chillout

 

 

jeg må vel nesten si den sangen jeg soleklart hørte på mest ifjor, som også var sangen som vant ASOT soleklart, U av gareth emery, er bare noe jævlig addictivly nice med den ^^

 

beste trance øyeblikk: Andrew Rayel sin konsert på tomorrowland, var seriøst i transe hele tiden så kom ørjan nilsen på og det fortsatte! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du gir kudos til Armin, men jeg mener han er en del av "problemet".

Tiltredes..! Problemet med Armin er at han vet så utrolig godt hva han gjør -på godt og vondt. Han har i intervjuer o.l. back in the days definert trance så presist og godt -på en måte som samsvarer veldig med hva jeg selv ville sagt, så jeg er ikke i tvil om at han vet hva trance er og bør være. Samtidig har han vel også sagt rett ut for en del år siden at han ikke lenger spiller/lager musikk han selv liker, han bare leverer det fansen vil ha. Det er kynisk som f.. men det funker, når målet er å tjene penger. Dessverre. At han voldtar en hel sjanger i prosessen tror jeg han vet veldig godt, men mulig han ikke bryr seg.. Innimellom kan han dog finne på å smelle til med noen guestmixes eller warm-up sets av en helt annen verden (hvor halvparten av låtene er fra helt andre beatport-sjangre), så at han kan hvis han vil, er jeg ikke i tvil om. Men jeg har nok selv også sluttet å følge denne sjangeren annet enn med et halvåpent øye som du sier. Skjønt det er jo de samme kvalitetene jeg søker i andre sjangre også, utførelsen er bare noe annerledes..

Lenke til kommentar

Men er det prog.house? Og er det han kaller trance

 

Warm-up settene til ASOT feks, før de store eventene, har jo alltid vært prog house.

 

Men ER det egentlig prog. house..? Og ER det som kommer etterpå egentlig trance..?

 

Som legendariske Nick Warren uttalte i et intervju nylig;

 

As a pioneer of progressive house, what do you think defines the term progressive these days? Do you think the definition has changed since the '90s era when you were coming up with Way Out West?

Well, that's a question right there! Beatport decided a few years ago to place all the commercial EDM-style music in the progressive section. So the whole process of buying prog is a minefield of misunderstandings and confusion. My tip is to go to the deep house section, and in there you will find the music which sounds like what we would call progressive. Meanwhile the deep house music is now in the house section, maybe! Confused? Yes, so am I and everybody else.
That being said, I have never paid too much attention to genres in general and just play the tracks I love.

 

For å si det sånn; hvis jeg vil finne trance på beatport, er trance-avdelinga det siste stedet jeg leter. Større sjans for å finne det innimellom alt det kommersielle skvipet i Prog.House-avdelinga, som Nick sikter til..!

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar

Er det én ting som er sikkert så er det at man ikke skal stole på sjangre på Beatport. Merkingen der er heller snål, på alle sjangre. Heldigvis vet jeg hvilke labels og artister jeg kan se etter musikk fra. Det gjør arbeidet veldig mye lettere, i alle fall for min del.

 

Siste episode av showet mitt forresten, på lufta tirsdagen. 140-trance. ;)

 

https://soundcloud.com/ctaraldsen/ilirea-pres-borealis-sessions-14-ilirea-main-mix

Lenke til kommentar

Nå er det ikke bare beatport som er problemet i denne sammenheng da, men som en av markedets største aktører blir de et godt eksempel på en generell tendens (som også synes godt her i tråden). Om de har rollen som høne eller egg får imidlertid være annen diskusjon.

Endret av Joaaso
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen her som kan en del om Cubase? Jeg prøvde nylig demoen og følte at jeg forsto nok til å skaffe meg fullversjonen. Tror jeg bare brukte demoen 10 dager eller noe. Så skaffet jeg meg Cubase 8 i går og installerte det + prøveversjoner av Halion 5, Halion Sonic 2, Groove Agent 4 og The Grand 3 SE. Og problemet mitt er at når jeg legger til et instrument så tar det opp hele skjermen, det blir så svært at det går bak toolbaren til og med. Og jeg har sammenlignet med YouTube-videoer, og på videoene er de mindre. Normal størrelse.

 

Jeg vet dog ikke om det kan ha noe med om du velger 32bit eller 64bit (Cubase og alle prøveversjonene er 64bit). Og PC'n min er 64bit, så det skulle da ikke være noe problem da? Verdt å vite er at jeg hadde samme problem med demoen av Cubase. Og det eneste som var 32bit var Sylenth1, og den hadde normal størrelse. Så greia nå er at jeg vil prøve å installere Sylenth1 på nytt i 64bit og se om jeg da får samme problem. Viser det seg at jeg da får samme problem, så har jeg nok klart å løse problemet på egenhånd. Men hvis ikke, da vet ikke jeg. :(

 

Edit: Problem løst over en telefonsamtale til 4Sound i dag. :) De sa jeg må fikse på skjermoppløsningen!! Nå kan jeg endelig nyte Cubase uten problemer. Cubase er som å bli en liten guttunge som fikk legosettet han ønsket seg til bursdag igjen. :D

Endret av Portveien 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...