Gå til innhold

Open source atter i fare.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så da får man litt å tenke på hvis man vil utvikle programvare!

Syke greier :scared:

 

Problemet vårt er: har vi politikere her i landet som er smarte nok (skal ikke behøve å være rocket scientist) til å forstå hvor absurd dette er?

 

EU-politikerne er jo tross alt kjøpt og betalt av de store stygge multinasjonale selskapene.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

ta patent på software-løsninger er å ta patent på ideer.

Tenk hvis det hadde vært slik for filmer og bøker og?

Tenk om noen f.eks hadde tatt patent på "en ærlig politimann som mister jobben på feilt grunnlag og går gung-ho for å løse saken selv"? Da hadde vi hørt ramaskrik, da. Men når det gjelder software er det ikke så viktig, visstnok...

Lenke til kommentar
Tenk om noen f.eks hadde tatt patent på "en ærlig politimann som mister jobben på feilt grunnlag og går gung-ho for å løse saken selv"? Da hadde vi hørt ramaskrik, da. Men når det gjelder software er det ikke så viktig, visstnok...

På en annen side, det ville hatt utelukkende positive konsekvenser for hele verden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt meg så dypt inn i det (tydeligvis en del å sette seg inn i...), men det jeg ikke skjønner er følgende:

 

Patent på software er en Bad Thing, og dette er det samme som USA nå har.

 

Men.. RedHat er stasjonert i USA, og til og med Linus bor og skriver Linux fra statene. Så .. noe direkte umiddelbare konsekvenser kan det ikke få, ellers ville OSS miljøet allerede flyktet fra statene.

 

Noen som har lyst til å forklare det? :dontgetit:

Lenke til kommentar
Men.. RedHat er stasjonert i USA, og til og med Linus bor og skriver Linux fra statene. Så .. noe direkte umiddelbare konsekvenser kan det ikke få, ellers ville OSS miljøet allerede flyktet fra statene.

Vi ser jo en utvikling f.eks innen Linux-distribusjoner hvor man får flere og flere "problematiske" pakker som utviklerne ikke tør å inkludere i selve distroen, men må lastes ned i etterkant fra servere i land utenfor USA.

 

Eks. MP3, DVD-decryption, NTFS osv.

 

Skulle man få software-patenter i Europa kan man bli nødt til å bruke servere i andre steder av verden. Man vil nok alltid finne omveier rundt patenter, men spørsmålet er om dette vil kunne skade Linux og andre opensource-systemer fordi potensielle kunder kan oppfatte det som mindre stuerent. For et firma kan det f.eks virke litt tvilsomt om man er nødt til å laste ned masse tilleggsprogrammer fra hjemmesida til en student i Kina får å få OS'et brukbart, ikke sant? Det hadde jo unektelig vært bedre om all nødvendig programvare fulgte med i distroen.

 

Jeg sier bare: NEI TIL PATENTER PÅ SOFTWARE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...