Gå til innhold

Hvordan få kameraet til å følge etter?


Anbefalte innlegg

Jeg lager en sykkel video no og lurer på om hva som er best og bruke angående case cam alså at kamerae føller etter.Har sett at fålk bruker skate board og rollerblades men er ikke det litt risky?

 

#Edit av moderator - Endret emnefeltet fra "Hvordan gjør man det" til noe mer forklarende. Les retningslinjene#

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hiv kameramannen oppi ei handlevogn, knytt ei snor til handtaket, send den utfor bakken etter sykkelen som skal på filmen, og gjør et forsøk på å finne andre enden av snora før det er for sent.

 

Nei, det kan vel være litt vanskelig. Hvor er det hen? På veien går det jo an at kameramennen sitter i bil. På noenlunde flat mark funker sikkert handlevogna med noen folk som dytter for harde livet.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Bruk skateboard, med store myke hjul... da er det ikke så lett å trynet pga småstein og lignene... om man sykler, bruker stoler osv... så er det vanskelig å få skikkelig "lav" vinkel, så ting ser stort ut... Gjør det selv når jeg filmer skateboard...Det vil være mitt tips... og en ting til... stå mye på brett før du kaster deg ut med kamera til flere tusen :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Et annet tips, kjøp vidvinkel.

 

- Vi brukte trehjulssykkel da vi skulle lage musikkvideo husker jeg, - vi bant

rattet fast slik at den gikk i en C når vi dyttet den frem og tilbake, - festet

kameraet til setet, og når musikken tillot det dyttet vi sykkelen stille fremover

og fikk følelsen av å ha en dyr dolly ^^ Eller, billig dolly heller, men uansett ;)

 

Jeg ville ikke selv brukt skateboard til noe slikt - fordi jeg er ikke så stabil på

det. Men barnevogner pleier å funke bra :]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

På hodet??? Bulshit.

Hjelmkamera er noe av det vanskeligste stedet du kan plassere et kamera hvis du skal ha stabile bilder. Det krever utrolig konsentrasjon for å virke.

Man har en tendens til å vrikke og vri på hodet mye mer enn man tror.

Har filmet MYE med hjelmkamera i paraglideren. 95% er ubrukelig.

 

Har mye heller tro på den der billige kopien av steadicam som antikristian la ut link på. Den sammen med barnevogn må jo vær ultimat. Tror tilogmed du kan løpe selv.

Lenke til kommentar

OK? Jeg skal ikke vaere for braakjekk med aa anbefale hjelmkamera, da jeg ikke har brukt det selv. Men jeg har sett proffvideo tatt fra hjelm med middelmaadige DV-kamera, saa det er ikke bullshit i hvert fall.

 

Den 14$-steadicamen kan du lage enda billigere ved aa feste noe tungt nederst paa stativet ditt, og saa vri festeplaten 90 grader, slik at du faar haandtaket ute paa venstresida, akkurat som den steadicamen han duden har laget paa den siden antikristian la ut. Funker veldig bra, saafremt man har tid til aa skru festeplaten skjev. (tar ikke lang tid!)

 

igjen: lykke til! Og vis gjerne bilder av den loesninga du kommer fram til!

Lenke til kommentar

Jeg trekker tilbake ordet bullshit. Det er at alt for sterkt ord i denne sammenheng. Sorry.

 

Poenget var egentlig bare at hodet i mange tilfeller er den delen av kroppen som beveger seg mest. Spesielt om man er i en aktivitet som krever at man er oppmerksom. Man snur på hodet automatisk MYE mer enn man tror. Dette avsløres uten nåde ved bruk av hjelmkamera, og det kreves sterk konsentrasjon å ikke bevege hodet men bare øyene når man er i bevegelse slik at kameraet står i ro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...