Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

On 11/4/2022 at 7:34 PM, Dubious said:

 syklister må ha forkjørsrett i kryss.

Må si meg sterkt uenig i denne.
Sykler selv til og fra jobb på sykkelsti i veibanen, en del kryss også.

At syklister skal plutselig få forkjørsrett vil bare øke trafikkproblemene. Det er allerede nok syklister som bryter trafikkreglene som å sykle på rødt lys, ikke stanse for fotgjengere, manglende lys osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva synes dere om denne saken? Jeg mener at lastebilsjåføren burde miste lappen i noen måneder og at politimannen som kommenterer i artikkelen ikke skjønner hva som er best for flyten i trafikken. Jeg er av den mening at på en motorvei, når veien sperres av og trafikken skal ut på en annen vei, og det blir kø, så skal alle felt brukes helt frem til innsnevringen og så skal fletting med annenhver bil utføres. At man har en km med kø i ett felt mens det andre står åpent gir ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (32 minutter siden):

Ja, ved saktegående kø så bruker man begge feltene helt frem. 

Hvis det er en viss flyt og fart i trafikken gir det ingen mening å kjøre helt frem til slutten og så måtte kaste seg inn, men ved saktegående kø så er det helt klart best å bruke begge feltene fullt ut. 

Dette skjer i Bergen hvor slikt er uhørt og frekt. Sånn sett gitt lokal sedvane og kontekst skjønner jeg politimannens svar og lastebilsjåføren frustrasjon. 

At han driver med idiotmanøvreringen derimot, det burde han ikke. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (23 minutter siden):

Det riktige her er at biler som står i kø, ikke slipper inn de som sniker.
Mange som sniker fordi de vet at de vil lett komme seg foran. 

Det er ikke sniking om man bruker alle felt effektivt. Man skal bruke alle ledige felt til man fysisk ikke kan lenger. Da fletter man inn i det andre ledige feltet og man samarbeider i trafikken om å la hverandre slippe inn.

Sexylubb1 skrev (7 minutter siden):

Dette skjer i Bergen hvor slikt er uhørt og frekt. Sånn sett gitt lokal sedvane og kontekst skjønner jeg politimannens svar og lastebilsjåføren frustrasjon. 

At han driver med idiotmanøvreringen derimot, det burde han ikke. 

Jeg bor selv i området og bruker denne motorveien av og til, heldigvis ikke daglig, for det er mye rar kjøring. En av de tingene som skjer ofte på denne strekningen er folk som ligger langt under fartsgrensen i venstre felt og nekter å flytte seg fordi de skal av to km lenger frem og der ligger man i venstre felt når man skal av. Det virker som mange på denne veien er livredd å kjøre av der de skal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal bare et lite googlesøk til for å finne mange kilder som gjentar budskapet at man skal kjøre helt frem ved fletting. MEN: skjønner jeg dette riktig så oppfattes dette mye mer sniking fordi alle skal kjøre av veien. Skjønner at lastebilsjåføren gjør som han gjør, men det er livsfarlig og han burde straffes for det. Dersom det er en rød «X» over veibanen skal den ikke benyttes.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (28 minutter siden):

Det er ikke sniking om man bruker alle felt effektivt. Man skal bruke alle ledige felt til man fysisk ikke kan lenger. Da fletter man inn i det andre ledige feltet og man samarbeider i trafikken om å la hverandre slippe inn.

Det er ikke noe flettefelt her.
Det er en avkjøringsrampe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (43 minutter siden):

Ett felt blir til to? Stokker du om nå, eller skjønner du ikke konteksten? Og fletting inn mot en avkjøringsrampe er en ganske komplisert affære slik som i tilfellet her. Men ingenting er forbudt i denne saken annet enn lastebiler som leker trafikkpoliti og presser folk ut av veien.

Ja, jeg mener når to eller felt blir til ett. Poenget mitt er at man skal bruke alle tilgjengelige felt helt til man ikke kan lenger, og da skal man flette. Jeg håper dette er noe alle kan enes om før eller siden, slik at det ikke blir som med rundkjøringer, der alle har hver sin mening om hvordan ting skal gjøres.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (51 minutter siden):

Ja, jeg mener når to eller felt blir til ett. Poenget mitt er at man skal bruke alle tilgjengelige felt helt til man ikke kan lenger, og da skal man flette. Jeg håper dette er noe alle kan enes om før eller siden, slik at det ikke blir som med rundkjøringer, der alle har hver sin mening om hvordan ting skal gjøres.

Joa, men der dette ikke skiltes med ett av flere såkalte fletteskilt blir det fortere uoversiktlig. Spesielt hvis man ikke er lokalkjent, ikke oppfatter situasjonen før man har kjørt forbi et titalls biler osv.
Husker en gang jeg kjørte mot Strømmen fra Rælingstunnellen. Ved et lyskryss ved en bro mot Lillestrøm kan man enten kjøre rett frem eller til høyre over broen. Bilen bak meg tilta max fordi jeg skulle rett frem og ikke lå nok til venstre slik at han fikk plass til høyre for meg. Blinka og styra. Fikk høre av lokalkjente at kutyme i akkurat dette krysset var å dele det ene kjørefeltet man hadde til rådighet slik at man får presset inn to biler i bredden.. hvordan FAEN skal jeg vite dette når det er ett enkelt felt og null skilting som indikerer noen annet enn at man kan kjøre rett frem og til høyre fra en og samme kjørebane.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Joa, men der dette ikke skiltes med ett av flere såkalte fletteskilt blir det fortere uoversiktlig. Spesielt hvis man ikke er lokalkjent, ikke oppfatter situasjonen før man har kjørt forbi et titalls biler osv.
Husker en gang jeg kjørte mot Strømmen fra Rælingstunnellen. Ved et lyskryss ved en bro mot Lillestrøm kan man enten kjøre rett frem eller til høyre over broen. Bilen bak meg tilta max fordi jeg skulle rett frem og ikke lå nok til venstre slik at han fikk plass til høyre for meg. Blinka og styra. Fikk høre av lokalkjente at kutyme i akkurat dette krysset var å dele det ene kjørefeltet man hadde til rådighet slik at man får presset inn to biler i bredden.. hvordan FAEN skal jeg vite dette når det er ett enkelt felt og null skilting som indikerer noen annet enn at man kan kjøre rett frem og til høyre fra en og samme kjørebane.

Et problem som går igjen her, som du påpeker, er jo folk som ikke kan beholde roen i trafikken, selv om andre gjør "feil" (er ikke nødvendigvis feil, men enkelte mener jo at de alltid har rett og skal lære andre ved å fløyte og hytte med neven). Å hisse seg opp fordi noen andre "sniker" eller ikke følger uskrevne regler eller lokal kutyme er et tapsprosjekt fordi man vil aldri få en 100% perfekt trafikkflyt eller at alle kjører som man selv mener er korrekt.

Lenke til kommentar

Det er nå et strekke med 6-felts motorvei for det meste, om man inkluderer kollektivfeltet. Flere felt hadde gjort køen kortere i distanse antagelig, men hadde tatt like lang tid, all den tid proppen varer helt til Lysaker hvor veien splittes i 3, mot Ring 3, Fornebu og sentrum.

Man vil aldri klare å bygge seg ut av kø ved å legge til flere felt, med unntak av over et kortere tidsperspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Deechon skrev (21 minutter siden):

Det burde vært 4 felts motovei i Norge. At trafikken mot oslo står fra asker og inn fra ca 06:30 er i grenseland til å være uakseptabelt. 

Jeg må kjøre fra 05 hvis jeg skal nå oslo s uten kø. 

Tror det blir mye hjemmenkontor framover hvis dette ikke bedrer seg 😂

Det blir ikke mindre kø med flere felt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...