Gå til innhold

Trafikalsk klagemur


Opus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ITtraktor skrev (1 time siden):

Umulig å ha en saklig debatt i dag

 

ITtraktor skrev (4 minutter siden):

Jeg sier takk for meg her. Beklager dersom jeg har tråkket noen på tærne.

Du har dratt frem anekdoter om at en trafikkgruppe bryter trafikkreglene mer enn en annen, og liker ikke når folk påpeker du tar feil.

Litt statistikk:

https://www.forbes.com/sites/carltonreid/2019/05/10/cyclists-break-far-fewer-road-rules-than-motorists-finds-new-video-study
Viser at i Danmark, bryter syklister loven langt mindre enn bilister.

80% av bilister i Norge bryter trafikkreglene: https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/4-av-5-bryter-trafikkreglene-se-fylkesoversikten?publisherId=5653809&releaseId=17935627

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syklister i trafikken er egentlig ikke noe irritasjonsmoment, særlig ikke de veldig raske syklistene som sykler 40/50kmt på flat bakke.

 

Det som er et lite mareritt er når du ligger bak en 6 år gammel jente på sykkel fordi pappaen i 40 årene insisterer på å sykle først og ikke passer på ungen.

 

Det har skjedd meg ett par ganger og da stopper jeg rett og slett nesten helt opp inntil det er mulighet for å passere trygt. Men det er jo egentlig helt håpløst å slippe så små unger ut på veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (4 timer siden):

Å hate alle syklister basert på at noen få er idioter er like dumt som rasisme. 

Jeg hater middelaldrende småfeite hobby-sportssyklister med uvettig dyr tråsykkel, litt for liten drakt som er kjøpt i ønsketenkning om kjapp vektnedgang og oppfører seg som om verden snurrer rundt dem.

For disse er ofte de samme klovnene som kjører med nesa begravd ned i en telefon, hamburger eller chipspose på fanget der de blåser igjennom rundkjøringer uten blinklys og som stresser med å rekke å passere det røde lyset på neste lyskryss og gjerne holder på å meie ned oss andre på sykler i kavet sitt.

Samtlige av disse fortjener å få en kaktus opp i anus.

 

Ellers er syklister trivelige dyr. Satte pris på nederlenderen som stoppet her i sommer og slo av en prat der han ønsket å få litt vann samt litt lokalkunnskap i nærområdet på turen sin nordover. Og de øvrige syklistene som ikke nevnes i tråden her fordi de faktisk er samarbeidsvillige i trafikkbildet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
22 hours ago, Matsemann said:

Viser at i Danmark, bryter syklister loven langt mindre enn bilister.

Syklister i Danmark er noe helt annet enn syklister i Norge. I Danmark er sykkelen mer av et normalt transportmiddel man kan bruke uten fullt sykkelutstyr og raske briller for å komme fra a til b. Alle mulige folk bruker sykkelen. I Norge er det mest menn ca 30-50 som bruker sykkelen for å trene på vei til jobb, ihvertfall her jeg bor. 

I Danmark har de en sykkelkultur med felles spilleregler, det har vi ikke i Norge. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (47 minutter siden):

Syklister i Danmark er noe helt annet enn syklister i Norge. I Danmark er sykkelen mer av et normalt transportmiddel man kan bruke uten fullt sykkelutstyr og raske briller for å komme fra a til b. Alle mulige folk bruker sykkelen. I Norge er det mest menn ca 30-50 som bruker sykkelen for å trene på vei til jobb, ihvertfall her jeg bor. 

I Danmark har de en sykkelkultur med felles spilleregler, det har vi ikke i Norge. 

Den store forskjellen er at man i Danmark har bedre infrastruktur og regler tilpasset sykling, som gjør at flere sykler. Det er ikke noe unikt med kulturen eller menneskene, problemet i Norge er at forholdene ikke legges bra nok til rette for at flere tør å sykle. Så de som sykler til jobb i dag er ofte disse litt mer risikovillige mennene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Retroman skrev (5 minutter siden):

At ikke disse syklistene bruker sykkelveiene bedre? Ute der jeg bor har vi sykkelstier, men disse stiene er ikke gode nok for menn som pusher 40 i kondomdrakt og raske briller, men som pruster og peser midt i kjørebanen i 30 km/t. Har ikke bare med infrastruktur å gjøre.

Sykkelsti? Som i en sti uti skogen? Høres ikke så deilig ut om man vil fort frem, ikke rart de velger kjørebanen. ;)

Men hvorfor man velger kjørebanen skrev jeg på forrige side:

Matsemann skrev (På 3.11.2022 den 9.34):

Løsningen her er å endre reglene, slik at sykkelvei ved siden av en hovedvei _ikke_ har vikeplikt for hver eneste avkjøring. For å unngå å måtte vike hver 200de meter sykler jeg i stedet i veibanen 🙃

Problemet er nemlig at det du kaller sykkel"sti", som regel er en gang- og sykkelvei. Dårlig asfalt, vikeplikt ved hver avkjørsel som syklist, fortauskant opp og ned, økt sjanse for påkjørsel, kan ikke sykle fort om fotgjengere osv osv. Eneste rasjonelle er å velge kjørebanen.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (7 minutter siden):

Sykkelsti? Som i en sti uti skogen? Høres ikke så deilig ut om man vil fort frem, ikke rart de velger kjørebanen. ;)

Men hvorfor man velger kjørebanen skrev jeg på forrige side:

Problemet er nemlig at det du kaller sykkel"sti", som regel er en gang- og sykkelvei. Dårlig asfalt, vikeplikt ved hver avkjørsel som syklist, fortauskant opp og ned, økt sjanse for påkjørsel, kan ikke sykle fort om fotgjengere osv osv. Eneste rasjonelle er å velge kjørebanen.

 

SykkelVEI. Tenkte feil i farta. Vi har sykkelVEIer langs med de fleste landeveiene ute hos oss, men der er det knapt folk. hverken på to, fire eller inn- utkjørsler og andre stråmenn.
Brede fine asfalterte veier å sykle på, men de brukes ikke. I Danmark sykler folk på disse sykkelveiene. Vil påstå at i Danmark er sykkel mer et fremkomstmiddel og I Norge er sykkel mer et trenings- og statusobjekt.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (23 minutter siden):

At ikke disse syklistene bruker sykkelveiene bedre?

Sykkelveier eksisterer nesten ikke, og de som er har en tendens til å være oppstykket, egentlig ikke lede noen steder, eller plutselig bare stoppe et mystisk sted der penga tydeligvis tok slutt. Hadde det vært som i Danmark eller Nederland så hadde de åpenbart blitt brukt mye mer av den enkle grunn at de faktisk er mulige å bruke på et praktisk vis.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Retroman said:

Vil påstå at i Danmark er sykkel mer et fremkomstmiddel og I Norge er sykkel mer et trenings- og statusobjekt.

Det er vesentlig flatere i Danmark, som gjør det mer attraktivt å sykle der også. Har et søskenbarn som pleier å sykle til jobb i Danmark. Det er flatt helt frem til døra. Det hjelper og at det er god sykkelvei.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (14 timer siden):

Og de øvrige syklistene som ikke nevnes i tråden her fordi de faktisk er samarbeidsvillige i trafikkbildet. 

Enig, disse er i hvertfall i flertall på de tidene jeg kjører mest (til og fra jobb i normal arbeidstid). Vanlige folk som skal på jobb, og som er noenlunde oppegående, samarbeidsvillige og følger med i trafikken. Gir meg et lite nikk eller vink når jeg stopper for å la de sykle over fotgjengerfelt, f.eks. Men så er det alltid enklest å huske de man irriterer seg over ift. den store mengden - de som sykler helt uten lys og refleks kl. 1900 en regntung novemberkveld, de som sykler på rødt uten å nøle, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (2 timer siden):

Vi har sykkelVEIer langs med de fleste landeveiene ute hos oss, men der er det knapt folk. hverken på to, fire eller inn- utkjørsler og andre stråmenn.

Nysgjerrig: Har du prøvd å sykle på dem selv i god fart? Om de er så gode som du påstår, ville jo alle syklister valgt dem, det er jo både tryggere og raskere. Så det må jo være en grunn til at så få gjør det som du ikke ser. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Frank Drebin skrev (3 timer siden):

Enig, disse er i hvertfall i flertall på de tidene jeg kjører mest (til og fra jobb i normal arbeidstid). Vanlige folk som skal på jobb, og som er noenlunde oppegående, samarbeidsvillige og følger med i trafikken. Gir meg et lite nikk eller vink når jeg stopper for å la de sykle over fotgjengerfelt, f.eks. Men så er det alltid enklest å huske de man irriterer seg over ift. den store mengden - de som sykler helt uten lys og refleks kl. 1900 en regntung novemberkveld, de som sykler på rødt uten å nøle, osv.

Nå er tråden her en klagemur, så syklister som oppfører seg eksemplarisk er nok ikke disse som er aktuelt å ta opp her. Derfor får vi gjerne noe hyppige diskusjoner når først en tufs på to hjul blir nevnt her i tråden. Det ser nemlig ut til at enkelte glemmer hva tråden her handler om, og føler de må forsvare sin gruppe med nebb og klør.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (2 timer siden):

Nysgjerrig: Har du prøvd å sykle på dem selv i god fart? Om de er så gode som du påstår, ville jo alle syklister valgt dem, det er jo både tryggere og raskere. Så det må jo være en grunn til at så få gjør det som du ikke ser. :)

Jeg har faktisk det. Men jeg sykler på en vanlig sykkel med 18 gir i friluftsantrekk, og ikke en karbonsak til 50.000 påkledd kondomdrakt og raske briller så jeg hører kanskje hjemme på sykkelveien istedetfor midt i trafikken som om det var gateritt.

men nok avsporing nå

Endret av Retroman
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...